Jump to content

Testkjøre en startmotor


qwerty

Recommended Posts

Hei.

Tenkte å sjekke startmotoren jeg har liggende.(ikke montert på motor)

Trodde det bare var å koble minus til gods, og pluss til den andre siden, samt pluss til ene flatstiften på innslaget.

Men ingen ting skjedde.

Mistenker at jeg ikke har koblet dette riktig.

Må jeg med minus på den andre slatstiften på innslaget, eller får den det fra gods på startmotor?

Noen som kan veilede meg, slik at jeg får sjekket om den slår som den skal og at drevet glir frem,(det som skal gripe i svinghjul).

Hva skal jeg eventuelt bruke til smøring av glidefunksjonen til drevet, 556 eller olje?

Link to post
Share on other sites

Dersom det er dnakk om en vanlig startmotor, skal det gå slik du skriver. Sett motoren fast i skrustikka, minus på gods i motoren. På startinnslaget setter du pluss på den ytterste tykke koblingen. Setter du pluss på den innerste, går du utenom startinnslag og direkte.( Motor vil da knalle igang med kraftig gnistdannelse, og du får ikke sjekke innslag.) Så kobler du pluss til den lille koblingen, som skal aktivere startinnslag. Dette kan være grodd fast.

 

Bendix-drevet kan med fordel smøres på en båtmotor med tynn olje.

Link to post
Share on other sites

qwerty : Må jeg med minus på den andre slatstiften på innslaget, eller får den det fra gods på startmotor?
Mener også det skal gå slik tb55 har forklart, men har du en ledig flatstift utenom den du har koblet til pluss på innslaget kan det være minus som skal være der. Står imidlertid denne flatstiften sammen med den store plusskontakten er det ikke den. Den er beregnet på pluss fra dynamo eller pluss opp til instrumenter eller lignende. Men er den altså isolert fra denne og står for seg selv slik plussen på innslaget også gjør, kan det være minuskontakt til innslaget. Startmotoren kan være tenkt til et topolet anlegg, og da kan det være koblingene blir lagt opp slik.
Link to post
Share on other sites

Ok.

Har direktekoblet starteren og den sviver og går.

Men har ikke funnet ut at det med innslaget.

På flatstiftene står det 15a og 50.

Holder på med et dierktekoblet batteri(usiktet) og er litt forsiktig med å prøve, uten å være sikker på tilkoblingene.

Har ohmet mellom flatstftene, ingen kontakt.Mellom den ene stiften og minus er det nesten 0 Ohm, men den andre ( som jeg la til pluss) er det ikke kontakt.

Mulig denne skal til instrumentbordet, og at det er den andre jeg skulle ha lagt til pluss.

Siden jeg jobber "usikret", tørr jeg ikke koble før jeg er sikker på at det er rett.

Vet noen om 15a og 50 kan gi meg svaret?

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke tar helt feil er 15a ment å gi 12V direkte til coilen (på coiler med formotstand) for å gi lettere tenning (kraftigere gnist) mens starteren går.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...