Even Neve Startet 10.April.2011 Link til dette innlegget Startet 10.April.2011 Kunne vært artig å sett eldre "plastbåter" som finnes blant forummedlemmene. Og gjerne noe om historien rundt. Hvor gammel er den eldste ? Jeg har en rimelig gammel en men det får vente litt.... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 10.April.2011 Link til dette innlegget Svart 10.April.2011 Min er ifra 1974, noe som ikke er så veldig gammelt. Men den første glassfiberbåten som ble sjøsatt i Norge var den 5. november 1953 i Lillestrøm. en 8 fots jolle Dette blir gøy å følge meg på : Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 10.April.2011 Link til dette innlegget Svart 10.April.2011 Jeg har ei lita jolle i naustet som er fra tidlig 60-tall. Jolla er hel og fin... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.April.2011 Link til dette innlegget Svart 10.April.2011 Hei Me har ein Rana båt frå 1970. Eg var neppe tørr i baken, men eg hugsar godt når eg og far min henta den. Mannskapet på færja bar den ut av ferja og sjøsatte den. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 10.April.2011 Link til dette innlegget Svart 10.April.2011 Min er heller ikke eldst :)Nordkapp 17HT fra 1969, serienr 0064 Kjøpt som prosjekt da den har vært under vann.Kontruktør er Otto Scheen, fra Furuholmen&Scheen :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
nives Svart 10.April.2011 Link til dette innlegget Svart 10.April.2011 Har en Jhonny liggende. jhonny Disverre i elendig forfatning.Skal vere en av de første prudusert av Askvik.Så sannsynligvis før 1960. Var den båten eg lerte å ro i.Som barn satte eg garn, fisket og rodde turer med den. Selv om den er en veldig ustødig og vanskelig å ro, Hadde eg mange flotte stunder med denne. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
vallbein Svart 12.April.2011 Link til dette innlegget Svart 12.April.2011 I 1970 kjøpte faren min (til min store glede ) en (den gang)16 1/2 (betegnes vel nå som 18) fots Hansvik direkte fra fabrikken . Han kjøpte også en 7,5 Evinrude til den . Han betalte tilsammen kr12500 Båten har vært i bruk i alle år, og er i bruk den dag i dag ,men nå som utleiebåt hos en hytteutleier Skal se om jeg kommer på å ta bilde av den etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.April.2011 Link til dette innlegget Svart 12.April.2011 Grand Banks begynte å produsere i glassfiber i 1973. Astor er fra 1974. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Brodern Svart 12.April.2011 Link til dette innlegget Svart 12.April.2011 Men den første glassfiberbåten som ble sjøsatt i Norge var den 5. november 1953 i Lillestrøm. en 8 fots jolle Dette blir gøy å følge meg på : Mvh Even Var ikke det en Herwa (Herbert Waarum) ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Retox_93 Svart 12.April.2011 Link til dette innlegget Svart 12.April.2011 Jo det var Herbert Waarum ja.. Men er ikke sikker på om den fikk navnet Herwa, Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.April.2011 Link til dette innlegget Svart 12.April.2011 (redigert) Klipper og limer litt i ting jeg har skrevet tidligere, og artikler jeg har lest på nettet tidligere som jeg "tilfeldigvis" har liggende i bokmerkene. Kanskje andre har noen interesse av slikt også? Glassfiber er ett produkt som har eksistert i årtusener, og det ble benyttet av Egypterene og Mesopetaniere til dekorasjon og forsterkninger av keramikk allerede for 4000 år siden. Disse sivilisasjonene var også blant de første sjøfarende sivilisasjoner, og selv om man allerede på denne tiden hadde både store båter og glassfiber, ble produktene aldri kombinert, mye på grunn av mangel på resin til å binde det hele sammen. Det skulle gå tusenvis av år før de tekniske fremskrittene som var nødvendige for å bygge båter i glassfiber var tilgjengelige. Opp gjennom tidene har glassfibere blitt produsert som dekorasjoner av forskjellige typer, og var ett velkjent produkt på slutten av 1800 tallet. Etter hvert som flere selskaper hadde ett behov for å finne nye syntetiske materialer begynte man på den tiden å forske på alle tenkelig produkter som kunne brukes i stedet for naturlige produkter som elfenben, dyreskinn osv. Glassfiber fikk sin første nyttige applikasjon i 1870 da en mann ved navn John Player utviklet en prosess for å masseprodusere glasstråder med en damp-jetmaskin med formålet å lage isolasjon av mineralull for bygninger. Kun ti år senere, i 1880 ble et patent som var innsendt av Herman Hammesfahr innvilget.Patentet var for en tidlig type glassfibere av vevet silke. Utviklingen av glassfiber og resiner pågikk i begynnelsen av det 1900 århundre parallelt, og det var aldri noen som hadde tenkt på å kombinere disse to teknologiene på dette tidspunktet. I 1920 årene forsøkte ingeniører å produsere glassfiber som kunne brukes til annet enn dekorasjoner, men uten særlig hell. Det skulle gå helt frem til 1932,når en ung forsker ved navn Dale Kleist hos firmaet Corning Glass skulle smelte to biter av glass sammen til en vakuumtett konstruksjon og ved ett uhell fikk blåst trykkluft på glasset mens han forsøkte å smelte det sammen, noe som resulterte i lange tynne tråder som tørket til det vi kjenner som glassfibere idag, og som ingeniører den gangen hadde forsøkt å produsere i årevis. I 1935 gikk Corning Glass sammen med Owens selskapet i Illinois som også hadde forsøkt å lage glassfiber, for å utvikle produktet videre. I 1936 patenterte de to selskapene produktet"fiberglas" og navnet vi benytter i dag, glassfiber, oppsto. I 1938 fusjonerte de to selskapene til ett selskap med navnet Owens-Corning. Samtidig ble det også utviklet flere andre plastprodukter, også i hovedsak for å erstatte tidligere naturprodukter,og resiner ble første gang forsket seriøst på etter en utfordring fra et firma som produserte biljardballer som på den tiden i all hovedsak ble produsert av elfenben. På slutten av 1800 tallet ble flere av de første patentene på nye plasttyper innvilget, men det var ikke før i 1920 årene at utviklingen virkelig skjøt fart,og igjen ved utbruddet av annen verdenskrig ettersom man trengte nye materialerfor bygging av krigsmateriell. Firmaet Dupont fikk innvilget det første patentet på polyester resiner i 1936, og produksjonen av polyester ble senere utviklet videre av tyskerne før og under annen verdenskrig. Britiske spioner klarte å stjele disse hemmelige produksjonsmetodene av polyester, og leverte de over til amerikanske selskaper som satte i gang produksjon av dette nye fantastiske produktet. Polyester slik vi kjenner det i dag ble første gang produsert av firmaet American Cyanamid i 1942. Polyester ble innen kort tid produsert av en rekke amerikanske selskaper for krigsmaskinen USA, og Owens-Corning begynte i denne perioden å se på mulighetene for å kombinere polyester med deres glassfiberprodukter som armering for å lage lettvekts deler til amerikanske kampfly. Innen 1942 var Owens-Corning i gang med å levere ferdige deler av glassfiberarmert polyester til amerikanske kampfly, og produktet som brukes til å lage glassfiberbåter var oppfunnet. En av de som hadde arbeidet hos Owens-Corning under perioden med utvikling av glassfiberarmert polyester var Ray Greene. Ray var oppvokst i Toledo, samme by som Owens-Corning hadde sine hovedkvarter i, og begynte allerede som 16 åring og bygge små trebåter i familiens garasje. Ray's far var kjemiker av yrke, og en av Ray's store lidenskaper var utviklingen av plastikk, og under sin utdannelse ved universitet i Ohio som industri-ingeniør begynte han å utvikle syntetiske resiner. I midten av 1930 årene bygde han sin første båt av melamin forsterket med resiner av urea og matter av vanlig filtstoff. Ray jobbet hos Owens-Corning med utvikling av rør i kompositt for avfyring av raketter, og kom i den sammenhengen borti en type glassfiberarmering som skulle brukes i prosjektet. Ray var så imponert at han kjøpte opp halvparten av den første produksjonen av denne glassfiberarmeringen og bygde noen båter med resiner av formaldehyd og glassfiberarmering. I den samme perioden ble polyester utviklet, og Ray fikk tak i en laboratorieprøve av dette nye produktet, og bygde en liten seilbåt med produktet i 1942, sannsynligvis en liten snipe, som var den første funksjonable glassfiberbåten. Det hadde blitt produsert flere typer glassfiberbåter før dette, men med andre typer resiner og glassfiber, som førte til at den strukturelle styrken på disse båtene var så dårlig at de like gjerne kunne vært bygget av papp. Senere, under slutten av krigen var Ray ingeniør i marinen og jobbet også der med å utvikle små båter. Etter krigen startet Ray opp sitt eget båtbyggeri, og lanserte i 1947 en 16 fots seilbåt med navnet "Rebel". Båten produseres enda den dag i dag, og mer enn 5000 båter har blitt bygget. Innen 1949 var Ray Greene verdens største produsent av glassfiberbåter. I 1947 bygde også B.B. Swan sin første glassfiberbåt, og Carl Beetle bygde en liten båt i en av GE sine fabrikker som ble vist frem på en båtmesse samme år. Den første virkelig store glassfiberbåten var en 42 fots ketch som ble bygget av Sidney Herreshoff i 1951. I Norge skulle de gå noen år til før de første glassfiberbåtene ble introdusert, men i et land med lange båt tradisjoner, ble plastbåtene fort populære. Den første plastbåten i Norge ble laget av ingeniør Herbert Waarum i 1953 mens han jobbet i firmaet Nordisk Formstoff på Lillestrøm. Nordisk Formstoff AS og Ancas Træskipsbyggeri på Tromøy inngikk et samarbeid om et produksjonsopplegg med Herbert Waarum som produksjonsleder. Våren 1956 startet Waarum sin egen bedrift, Herwa Plast AS i Grimstad. Denne nye bedriften ble "lokomotivbedriften" for den raskt voksende plastbåtindustrien på Sørlandet. I 1970 ble Herwa Plast solgt til Fjordplast AS. I 1957 etablerte Roald Skibsrud firmaet Skibsplast. Roald var bare 19 år på dette tidspunktet, men fikk god støtte av sin far, og den 25. oktober 1957 ble den første båten prøvekjørt i Kristiansand. Pressen var til stede, og båten ble førstesidestoff, og solgte senere svært godt. I tiden etter dette begynte mange andre å produsere glassfiberbåter, og en av de største var i en lang periode Norcem betongfabrikk som også i en periode produserte Selco båter. Foto: Arkivbilde fra Herwa Foto: Arkivbilde fra Herwa 1. Dette er Norges første plastbåt, sammen med båtbyggeren Herbert Waarum. Foto:Arkivbilled fra Herwa 2. De første Herwa-båtene ble produsert i denne lagerbygningen på Odden i Grimstad i 1956. Innen årets utgang, var produksjonen flyttet til nye lokaler på Bergemoen. Foto: Arkivbilde fra Herwa 3. For å kunne støpe en plastbåt, må det først lages en modell. Til det kreves det stor nøyaktighet. Her ser du båtbygger Kjell Jørgensen med sitt treffsikre øyemål. Det tok ca. 3-4 år å utvikle en ny modell den gangen! Foto: Arkivbilde fra Herwa 4. Den kjente båtkonstruktøren Sam O. Berge tar en titt på ferdigstøpte skrog på lageret i de nye lokalene på Bergemoen. Bildet ovenfor er tatt i 1960. Deler av dette er hentet fra http://www.agderkult...Herwa/Side1.htm, resten er ©Copyright 2011 - Meg! Redigert 12.April.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 12.April.2011 Link til dette innlegget Svart 12.April.2011 Noe av dette visste jeg, Herwa og Ancas bla. Rart det ikke sto noe om Furuholmen&Scheen. De var jo tidlig ute med plast. Men artig lesning. Jeg er glad i historie, så dette er bra Adeno Skulle hatt en egen tråd om slikt gammelt :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Roy Henriksen Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Jeg har en Herwa 15 Star fra 1962. Sitér dette innlegget Link to post
Big Bajas Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Hei Min Moonraker 350 er fra 1973 (påbegynt bygging) med byggenr. 218 - sjøsatt 1974. Det meste er originalt - og jeg etterstreber å holde det slik. (Bilde = Se avatar da jeg ikke er hjemme og tilgang til bilder). Ha et godt båtliv! Sitér dette innlegget Mvh Big Bajas Moonraker - the mother of all modern cabincruisers Link to post
Polar 17 Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Har en Polar 17, men er usikker på årstallet. Har antydet 1970, men sannsynlig er det midten av 60-tallet. Skroget i glassfiber ser utvendig ut som om det skulle vært laget i dag ! Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
cavaler Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Jeg har en viksund 25 sabbcruiser fra slutten av 60-tallet, dette er en snekke produsert av den kjente båtprodusenten med samme navn.Disse første glassfiber båtene til viksund var et sammarbeidsprosjekt mellom viksund og motorprodusenten sabb, som også holdt til her i Bergen, og det var selvfølgelig montert sabb G 8hk i båtene, derav navnet sabbcruiser.Denne båttypen begynte de å produsere i 65 og holdt det gående til 70 eller 71. Min båt er fra 67 eller seinere.Når de begynte produksjonen i 65 ble formen laget som en avstøpning av en tresnekke og dermed kunne du se/kjenne bordene i skråget, i 67 forandret de formen litt og skutesiden ble da helt slett. Min båt har slette sider og er dermed produsert etter at de forandret formen i 67. Min snekke er pr dags dato et prosjekt, et tomt skall med kun akslig og ror montert. Motoren har jeg i garasjen, den sto forøvrig fast i sylinderen så der har jeg et prosjekt i seg selv,denne er påstemplet type G 8hk 1967 modell, så kanskje det er den orginale, stemmer iallefall tidsperioden. Håper å kunne få den i drift i løpet av det neste året. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Vi har en Skibsplast Seamaster 18 fra 1964, ble muligens lagd en 7-8 stykker, vår er nok den eneste som eksisterer, og en Skibsplast Sportsmann Deluxe 13 fra 1965 (Kustom prosjekt) type evighet Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Honduras Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 (redigert) Har ei Polar 22 fra 1970, fremdeles med den originale Marna bensinmotoren som sto i når den var ny. Fortsatt dunker den igang etter to omdreininger på dynastarten, og går i timesvis uten så mye som et nys som ikke skal være der. På tomgang med makrelldorga ute mens sola synker i havet er det rent balsam for sjelen.. Redigert 9.Mars.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
CalnoR Svart 11.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2012 Jeg har en Ancas Queen 30" fra 1966 etter hva jeg har hørt ble båten kjøpt ny av Ivo Caprino og var i hans eie i 30 år.. var den gang levert med 2 bensin motorer som i senere tid er byttet ut med en VP AD41P med 290dpe drev. Sitér dette innlegget 1987 - Princess Riviera 36 VP61A 306hk THE FAT RAT 1966 - Ancas Queen 30", 200hk VP AD41P med DP-E "ROYAL SEA" https://baatplassen.no/i/topic/88749-prosjekt-ancas-queen-30/ 1996 - Sun Raider Vannscooter, 9" 40hk Yamaha Autolube, Turboshot Stålprop Link to post
Enes 44 Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Er nok langt fra den eldste, men denne var ny i 1977 Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Hadde en Fjord 21, 1963 modell inntil for noen år siden. Nå en Fjord 27, 76 modell. Fantastisk båt;-) Sitér dette innlegget Link to post
Ragnhild Svart 14.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2012 Sabbcruiseren min påstås å være fra '76 - fikk seg en facelift i 2011.... Sitér dette innlegget Link to post
fish Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 (redigert) Akkurat kjøpt meg en -67 mod Skibsplast Sportsmann De Luxe. Er ett restaureringsobjekt, men håper jeg får den sjøsatt etterhvert... Redigert 13.Juli.2015 av bliss X (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 har en viking 28 fra 77. tror de første kom tidelig på 70 tallet. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
mikkson Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Har et skibsplast seamaster 15'prosjekt båten er lagd mellom 1958 og 1964 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.