Jump to content

Hvem har den eldste glassfiberbåten her ? Gjerne med bilder

Even Neve

Recommended Posts

Jeg lagde plugg og form og bygde kano i 1969. Den er bygd med to/tre lag GAP vått-i-vått og veier 16 kilo ferdig med kanter og innredning. Den er 80cm bred og 5 m lang. Formen bel utlånt til speiderne rundt i landet som lagde mer enn hundre kanoer inntil formen ble ødelagt av en som glemte slippmidel. Jeg fikk 10 kroner pr avstøp. Det dekket omtrent mine utlegg. Kanskje noen som kjenner den igjen?

Bildet viser oppmåling for noen år siden for å lage ny form.

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

En stund siden det har vært liv i denne tråden nå

Men jeg leter etter noen som skal kvitte seg med en slik gammel glassfiber jolle etc

Har fått tak i en 58 modell Johnson Seahorse 3 HK, en slik jeg kjørte med selv når jeg var 10 år..

Da hadde det vært gøy om jeg få tak i en passende båt til denne motoren.

Nostalgitripp med andre ord..

Kun død fisk følger strømmen

Formen bel utlånt til speiderne rundt i landet som lagde mer enn hundre kanoer inntil formen ble ødelagt av en som glemte slippmidel. Jeg fikk 10 kroner pr avstøp. Det dekket omtrent mine utlegg. Kanskje noen som kjenner den igjen?

Jeg var speider på denne tiden på Lambertseter i Oslo. Troppen vår støpte 4 eller 6 kanoer på denne tiden.

Jeg var for ung til å delta i støpingen, men hadde glede av de ferdige kanoene.

Meget mulig at det var denne formen som ble benyttet.  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 1 år senere...

Min Rana 16 Line fra 1970 akkurat. Lagd under 50 stk. Dette er fra når den ble hentet i fjor sommer. Har byttet 30HKen ut med en 90HK, ser ut til å ha skaffet fireblads stål propell og hydraulisk styring. Skal få pusset ned bunnstoffet, 2 lag med primer og et lag med bunnstoff, så er den klar for sommeren 2017. Reparerte også kalesjen ifjor. Så nå er den tett! :)

bilde

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Vi har en 8-9 fots jolle som ser forhistorisk ut. Den har en metallramme rundt som ripa er festa i og toftene henger også i denne ramma. Det er litt påklstra isopor men det kan ha kommet på seinere. Skroget er ikke særlig stivt, så på land kjenner du at skroget bølger ned når du går oppi den.  

Under sitter det en liten kjøl. Kan noen si hva dette er for merke evt hvor den er produsert.

Har vurdert å gi den til en barnehage til nedgraving som sandkasse eller lignende. Føler at det ikke er noe å dra til sjøss med. Evt et samlerobjekt for entusiaster. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...