Jump to content

Rana 15fot, motoren er 10hk for stor og båten blir ustabil


Alternes..

Recommended Posts

jeg har en rana 15 ft med 10 hk for mye på speilet. det er vel og bra nok det da jeg har forsterket speilet kraftig med alu plate på hele innersiden av brønnen pluss strekkfisker. problemet er bare det at denne båten ikke er bygd for den farten jeg oppnår med denne motoren. Så når jeg kommer opp i en viss fart så planer den på en måte på kjølen. noe som resulterer i at jeg må sitte å balansere båten når jeg kjører. lener jeg meg litt for mye til en side prøver den å legge seg over å plane på siden.

 

er det noe jeg kan gjøre med dette? fks noe flaps eller styrefinner eller noe slikt?

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

er det en slik?

 

rana-15-1.JPG

 

Er vel godkjent for 30hk , mener å huske at disse ikke har noen utpreget kjøl...

 

Eller er det den eldre Rana 15 Skipper?

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

en slik? rana-15-tur-1.JPG

 

Den kaller vist Rana 15 Tur , den åpne varianten ble kalt 15 skipper. Ser for meg at denne blir livlig på full gass med 25 hk ja, vil ikke hatt mer enn 20 hk på denne.

 

Tror ikke flaps/styrefinner osv vil hjelpe noe særlig, det er rett og slett at farta blir mye større enn skroget er beregnet for.

 

Det jeg ville gjort, er om at man ønsker mer fart, bytt båt! Evt sett en stopper på gassen slik Jarle foreslår

 

(se www.boat.no for spec og bilder på gamle og nye båter)

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...