Jump to content

Kan båten stikke ut mye bak i båtplass?


vassb81

Recommended Posts

Håper på litt assistanse her nå.

 

Vi driver å leter etter båt jeg og fruen og jeg har funnet en båt jeg ønsker. Problemet er at fruen mener den er litt for lang for båtplassen. Sideliggerene på båtplassen er ca 5m lange, jeg ønsker en 20fots båt. Den vil da stikke ut ca 1m bak. Det er en innenbords motor så det stopper der... Vil noen synes dette er et problem? Tenker da på andre som har båtplass sammen med oss på bryggen? (brygge i midten og båter på begge sider) Det er ikke dårlig plass bakenfor båtene...

 

Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Vi har en 8 meter på ene siden av båten vår - og båten er 13,5 meter lang.... Har "akterfortøyning" i aktre springpullert. Kan legge til at vinden sjelden blir sterk fra den siden som er mot denne bommen. På andre siden som vender mot nord har vi en kraftig 12 meters utrigger som kan gås på.Her er det også fendret godt slik at båten ved kraftig vind lener seg mot denne

 

5 meters bommer er ikke noe problem på en 20 fots båt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtplasser måles som regel i bredde.

De fleste båtforeninger har en maxlende også, men det er med grunnlag av båtbredde man får tilldelt plass.

Hos oss er det max lengde på 15 meter, men det er klart at de som er så lange ikke kan ligge der det er som smalest mellom bryggene. en så lang båt, er som regel såpass bred at den uansett må plasseres der båter i tillsvarende bredder holder til og de er som regel også ca like lange. Hos oss er det ikke uvanlig at utriggerne kun går ut ca halve båtlengden. Båten min er nesten 4 meter lengre enn utriggeren uten at dette er noe problem.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er ingen Båtmarina. Det er samveldet på hytta på Hvaler. Eies av alle som har hytte der. Mener det er flere som har båt som er lengre enn 5m, men da ingen båter/brygga er satt ut etter vinteren ble jeg litt usikker selv. Båten er jo godt innenfor bredden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...