Jump to content

Min gullfisk 32 D-max


andersb

Recommended Posts

Hei, sett flere har litt prosjekttråder så tenkte lage en liten, skal ikke påstå at dette er noe omfattende greier, mere en vedlikeholdsblogg kanskje? Fått noen spm rundt maskiner, så tenkte få noe her og om det.

 

 

Båten er en Goldfish 32, med 2stk D-max 370 på bravo 1X drev, den har hatt ett flott liv hos de tidligere eierne, og fremstår nesten som ny hva skrog osv angår, også første båten jeg har sett på brukt, hvor du bokstavelig talt kan spise mat du mister på gulvet i maskinrommet. skulle egentlig handle en f-29 eller lignende, så kan si det tok litt av ;)

 

D-max er goldfish sin "in house" trimming av yanmar maskinene, de drar de fra 300 til 370hk, drar endel mere turtall, go får flatet ut momentkurven litt.

 

Selv om den er i knall stand er det litt småtteri, så drev er nå avmontert for service, samt begge maskiner får nye reg reimer, driv reimer, impellere, filtere, zink osv, alt nullstilles kort sagt. Slenger ut litt bilder for dieselgutta når vi begynner demontere.

 

Forrige 30 fotern jeg hadde var vesentlig mindre i bredden, samt fribord osv, så har hatt uvanlig mye jobb vil jeg si med vårpussen, men er klar nå.

 

Etter anbefaling fra venn som driver med båtracing ble det seajet 034 bunnstoff, før den fikk nytt lag ble det spylt, skrubbet, polert og pusset med sandpapir for å sikre at det ikke var noen grader eller lignende som kan bremse den i vannet, tok "bare" ca 16 timer med hard jobbing, men resultatet ble fantastisk.

 

Teaken som har vært under kalesje var i topp stand, og trengte bare en rask vask + 1 lag olje, teaken på badeplattform derimot var veldig grå og fikk seg en runde, heldigvis hadde jeg 2 ivrige medhjelpere, som nå har veldig såre fingre. Drøftet kjemisk rens vs pussing for hånd med hyggelig ansatt på Maritim, og ble enige om at pussing nok var det beste og mest skånsomme, så da ble det runde med 180 og 120 for hånd, etterfulgt av 2 runder + liten metningsrunde med epifanes teak olje, resultatet snakker for seg selv. Hva blir passende etterbehandlings intervall? teaken bak er jo ganske utsatt, 2-3 runder grønnsåpe skuring og 1 runde olje i mnd, bør det holde eller er det overkill?

 

 

 

før

DSC01970.JPG

gode medhjelpere, hadde ikke blitt ferdig på søndag uten!

DSC01972.JPG

etter

DSC01974.JPG

 

 

hele skuta

DSC01973.JPG

maskinistene

48_239982734.jpg

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dønn strøken under dekk, ser ikke ut som noe er brukt noen gang, så slipper heldigvis gjøre noe der, den har hatt ett veldig godt liv. Putene i selve båten (de rød) er bittelitt skitne, så skal prøve noe lurium der så alt blir 100%, går ikke det blir de trukket om, fikk tips av jan erik om en som gjorde det for han på hans ghibili, evnt har jeg brukt rønsdal sitt båtputeverksted på gamle båten med veldig godt resultat.

 

på st.hans planlegger vi en større fest, er over 10 båter hittil, du får joine rekken da.

 

48_1185079095.jpg

48_1251864094.jpg

48_-1477713908.jpg

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen sier at de skifter stempler og blueprinter alt, porter topp osv og skifter turbo, mens andre sier at de de bare balanserer og skrur opp trykket, prøver finne ut hva som er sant, er jo liten motorfreak og har ymse kjøretøy, en med 4 siffret effekt, så skal prøve komme til bunns i det.

 

Utrolig feit lyd og mye skyv blir det iaf.

 

Tviler på at det holder like bra som en vanlig yanmar, men de er jo evigvarende. Ikke tenkt å kjøre oslo kragerø på fullt øs, men dette går jo også mye på drev og temp. toppfarten skal ligge rett over 60 knuter, det betyr at jeg kan marsje i fine 40 og ha gunstig drivstofforbruk og belastning på motor/drev.

 

Original yanmar boka fulgte med som verkstedmanual, og rådet fra goldfish er samme oljespec som på yanmar. er noen ganske drøye overhalingsintervaller på f.eks. reg reim på 1000 timer, mens olje er ned i 100-150 timer, og kjølevann var vel 200-250 om jeg husker rett. Kommer til å kjøre hyppige oljeservice da dette er ekstremt billig forsikring mot tull, samt high perf racing olje på drev.

 

Båten er jo en 2001 mod, og har jo holdt bra hittil uten noe svetting, motor eller drevproblemer. En venn som driver med service på slike ting har Drevene for inspeksjon nå, så jeg får "dommen" denne uken, men ved rask sjekk så det bra ut.

 

Episoden med topgear i sin tid var jo kanskje ikke spesielt heldig, men virker nesten som de har fått litt dårligere rykte enn hva de bør? nå om dagen har de jo d-max i alt, og er jo veldig gunstig mtp på vekt/effekt, volvo penta sin D6 er tåpelig tungt beist.

 

De nevnte på messen at de har planer om 450hk utgave av yanmar v8'en som er i salg nå, DET blir spennende, samt at de hadde noen nye båter på på tegnebordet, mtp på kvalitet vil jeg nok absolutt ha Goldfish igjen.

 

Pasta jo denne videoen i høst i yanmar tråden, men passer jo her og, dette er kun med 1 maskin i gang.

 

En venn har lik gullfisk med 2x525efi, så blir nok video av lite race i sommer om alt går bra, desverre slår han meg med 6-7 knop, men jeg kommer vesentlig lenger på 1 tank ;)

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=0dkkSpEShxk

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Episoden med topgear i sin tid var jo kanskje ikke spesielt heldig, men virker nesten som de har fått litt dårligere rykte enn hva de bør? nå om dagen har de jo d-max i alt, og er jo veldig gunstig mtp på vekt/effekt, volvo penta sin D6 er tåpelig tungt beist.

 

Da jeg var på båtmessen i Lillestrøm tidligere i år, så kom jeg i prat med noen folk som tidligere hadde eid Goldfish båter, men nå kjørte rundt i Nor-Tech. De hadde hatt 2 motorhavari med D-max. Det ene havariet hadde bokstavelig talt sprengt motoren. Fikk se bilde av motorrommet og det var et sørgelig syn. Det de sa, var at Goldfish i begynnelsen tynte motorene litt for mye. La de helt opp mot 4200-4400 rpm. Dette har de gått tilbake på og nå er vel "maks" rpm satt til 4000, altså bare 200 mer enn standard Yanmar 6LP.

Det kan være at det Top Gear-episoden ble filmet på den tiden Goldfish faktisk hadde litt problemer med motorene?

 

 

Veldig flott båt og misunner deg det pene motorrommet. Får nok ikke shinet opp mitt motorrom før til høsten. Da satser jeg på å få løftet ut motor og få gjort en del vedlikehold.

 

Hvilken propell har du montert på?

 

Angående marsjfart... Kjørte hele fjoråret i området 48-52 knop. Tilsvarer rundt 3700-3800 rpm. Det burde vel du også kunne. Kjører du rundt i 40 knop, så kommer jeg og gir deg fartsbot :wink:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tjoho, båten var vel bedre på land, enn på vann gitt, har desverre hatt ymse problemer etter sjøsetting og drev feil, allerede minutter etter sjøsetting når motorene hadde gått 20-30 min på tomgang var den vanskelig å gire, og etter kjøring i plan virket ikke alt, alle veier, skiftet wire, justert alt og tullet fortsatt, kon skiftet, men viste seg at banen på drevsatsen var for dårlig, da deletilgangen ikke er optimal siden det er gamle drev har jeg gått til det drastiske skrittet å bestilt 2stk kliss nye XR drev i dag, ferien min begynner i neste uke, og får da på den måten brukt båten i ferien slik som er ett must da jeg har hele ferien, mer eller mindre i båt med base på hytta. Det slår meg forøvrig at jeg kunne fått en ganske fin ny båt, for prisen av 2 drev, så denne sommern BØR ha veldig bra vær! ;)

 

Kjører med 28P bravo, akkuratt nå har jeg 2stk med lab finish, mens de 2 som fulgte med båten er hos ollesen, viste seg at 1 propell hadde annen finish, enn den andre og fikk endel forskjelli turtall/løft på sidene

 

 

På ganske nøyaktig 3000rpm har jeg ca ca 40-41 knop, hvert "hakk" på gassene er ganske nøyaktig 5 knop, fra jeg er i plan.

 

Desverre er ikke båten så ren eller pen lenger etter å ha blitt tatt på land nå totalt 4 ganger siden sjøsetting, og ymse runde feilsøking og fiksing da det mekaniske som er skjult, ikke har vært like bra stand som det man så :/ Blir en "grei" rensejobb i puter, og må pusse ned endel teak igjen samt rubbe/polere, men det er jo en smal sak, og kosejobb når alt annet fungerer.

 

Byggkvaliteten til Goldfish er upåklagelig, og bra løsninger på alt, det har rett og slett manglet på vedlikeholdet fra forrige eier når ting har begynt å feile/feilet. Forøvrig skryt til Goldfish som har svart raskt på telefoner/mail når jeg har plaget de med spm rundt ymse ting.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Feilsøkt og fikste såpass mye nå at jeg endelig kan begynne å gjøre ting rent/pent.

 

2 dager, og rett over 10 timer med jobbing så har putene skiftet farge, brukte jotun tekstilrens og impregnering, virker som den har vært overaskende "snill" og ikke drept fargen noe videre.

mms862_DSC02023.JPG

etter

mms866_DSC02025.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei Anders - nydelig båt.

 

Hvordan gikk historien videre?

 

Jeg vurderer å kjøpe en slik 32 selv. HP Marine har tre stk til salgs, byggenr 3 - 36, med og uten d-max.

 

Etter det du skriver, samt andre tilfeller av motorhavarier, er jeg litt skeptisk til de tidlige utgavene av d-maxen. Likevel er det fristende å spare noen hundretusen på å kjøpe en eldre skute.

 

Har du noen særlige erfaringer om hva jeg bør se etter når jeg skal handle? Hvordan funket båten praktisk sett på tur?

 

Har sett filmsnuttene dine på youtube og takker for at du foreviger 32en på denne måten - du må gjerne legge ut mer! Som sagt - en nydelig båt.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Angående D-max, så kan jeg si litt. Jeg hadde Goldfish 29 RIB, med byggenummer 009. Selve motoren har vært upåklagelig. Utenom det å skifte impeller, som er et herk på uansett Yanmar 6LP-motor, så var det en fryd å holde på med motoren :)

 

Når det gjelder drev, så er saken noe dystrere. I alle fall ta av drevene og inspiser alt av akslinger/gear. Det tar noen timer, men er nok helt sikkert verdt det. D-max git vel en 710nm ved rundt 3000 rpm. Om thrust boosteren ikke ga luft opp til der, og propellen glipper rundt den RPM'n, så sliter du noe voldsomt på drevet - spesielt fordi det er så høy stigning på propellene. Beste er om det er XR / IMCO drev (man kan alltids håpe :wink: ), det bør i alle fall ikke være noe skjørere enn Bravo 1 X-drev.

 

Sjekk at propellene er like og i orden. De koster fort en god del båtlapper...

 

Om D-max motor, kontroller at motoren kommer seg opp i 4400 RPM. Bruk et tachometer på et av reimhjulene og kjør motor med drev i fri.

 

 

Goldfish Boat AS har vært veldig greie å forholde seg til, når man har spørsmål eller trenger deler. Man må bare passe på å ringe dem (e-post går noe treigt) :wink:

Og er du veldig usikker, så er det helt sikkert mulighet for å betale Goldfish for å gå over det tekniske på båten. Det vil nok koste en god del, men da slipper du å være nervøs for noe i ettertid - utlegget for dette får du kanskje prutet ned på salgsprisen uansett :thumbsup:

 

 

PS.

Og ja. andersb, hvordan har det gått med båten?

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...