Jump to content

Pussing av trebåt på høsten/vinteren


jorhei

Recommended Posts

Ser at en i havna vår har begynt å pusse opp trebåten sin nå. Dette er en seilbåt på mellom 35 - 45 fot. Han pusser både utvendig og innvendig, og jeg lurer på hvordan det går med det ubehandlede treverket gjennom vinteren? Noen som kan svare?

 

For hvis det er slik at det ikke vil være noe problem å la treverket stå ubehandlet en vinter så er det nok flere som skal begynne å pusse allerede nå :yesnod:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er beskyttet nedbør, sol og vind skulle ikke dette være noe problem. Du vil og opnå bedre uttørking av trevirket hvis det er ønskelig. Solen er vel egentlig den største fienden for trevirke når det gjelder nedbryting og av den grunn kan man trekke konklusjonen at lakk ER bedre en olje da blank over flate reflekterer de skadelige strålene, lakken holder seg blank sesongen igjenom mens et oljet skrog vel kan sies å være matt etter cirka 1-2 uker :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Uten å påberope meg noen ekspertise på området, tenker jeg at dette må da være helt ok. Det står og faller på fuktighet, vær og vind. Har du et godt og tett båthus rundt, kan det være mange vinterkvelder som kan brukes til nettopp slikt arbeid. Kanskje vil det bli litt lett overflatepussing til våren før lakkolje skal påføres.

 

mvh

 

Marna.

Marna

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle (og denne seilbåteierens sitt) så er det kun vanlig presenningsstativ over båten, med en middels god presenning. Hva med litt snø på ubehandlet treverk??? Vil det ha noe å si?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle (og denne seilbåteierens sitt) så er det kun vanlig presenningsstativ over båten, med en middels god presenning. Hva med litt snø på ubehandlet treverk??? Vil det ha noe å si?

Med fordel tar du hovedpussinga nå, for å til våren ta fint papir og pusse litt for å få "fornyet" trevirke da. Snø, is, vann bør unngåes, da det veldig lett på bart tre oppstår "græler", men disse er også i utgangspunktet bare å pusse vekk.

 

Jo mer du kan gjøre i høst/vinter jo mer får du tid til andre aktiviteter på våren.

 

Jeg har også begynt pussinga, noe som skjedde den uken vi i familien bestemte oss for at nå er sesongen over.

Link to post
Share on other sites

Stopp en halv!!!!

Ren pussing/matting av lakk kan selvsagt gjøres på høsten.

Dersom man derimot skraper ned til bart treverk bør man være klar over at båten vil kunne suge til seg store mengder vann nå som luftfuktigheten er høy. Alle forstår at dette kan få følger. Mitt råd er; vent til våren med mindre skuta står i oppvarmet lokale / du har kontroll på luftfuktigheten.

Link to post
Share on other sites

Veldig ening med siste inlegg!!!!

Jeg gjorde den feilen isist vinter med majalli. Jeg fikk et tips om å fjerne lakk på høsten siden vannet i treverket i kombinasjon med varmluftpistol gjorde det til en lek å fa av alt lakken. Så langt, alt vel.

 

Men jeg må få  si jeg var bokstavelig talt nesten på gråten utover vintern, stort sett hele båten ble angrepet av en slags sopp!! sorte prikker over det hele og de var et skikkelig helvete å få vekk igjen..... Jeg kom til konklusjonen at fukten fra bakken ble mer eller mindre "fanget" sammen med båten inne i båthuset. Jeg prøvde helhjertet å hat mest mulig lufting også.

 

Den følesen unner jeg ingen, men hvis man "må" så kan man vel kanskje sette den inn med impex eller noe umiddelbart etter renskraping?.

 

Lykke til

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut som om vi dropper pussingen til næremere våren. Men hvordan er det med nytt treverk???Akkurat det samme går jeg ut ifra.

Og hvor kaldt må det være for at jeg ikke kan impregnere og lakke?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Og hvor kaldt må det være for at jeg ikke kan impregnere og lakke?

Du kan impregnere eller olje uansett hvor kaldt det er, lakk må du vente med... Vel impregneringen må være flytende og ikke frosset før du starter...  For å være seriøs så er det vel mest behagelig å olje mens det er + grader i lufta...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Du kan impregnere eller olje uansett hvor kaldt det er, lakk må du vente med... Vel impregneringen må være flytende og ikke frosset før du starter...  For å være seriøs så er det vel mest behagelig å olje mens det er + grader i lufta...

 

Ok, takker for svar  :flag:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei.

 

Henter frem denne tråden igjen. Det er kanskje ikke helt det samme som jeg vil spørre om men i samme "gate" pluss noen andre spørsmål. Håper det går greit.

 

Leste (Var det her, på CMB eller begge plasser kanskje :wink: ) at det var en fordel å olje på høsten fordi oljen fortrenger vannet og låser treverket i svellet posisjon.

 

I januar/februar hadde skøyten så mye fuktighet i dekk og skrog at natene var presset opp av dekket. Er det da en god ide å sette i gang med oljing på denne tiden for å beholde mest mulig svell i materialene? (Har vinterpresenning)

 

Hva med skroget? Begynne å fjerne lakk allerede i mars, olje og la det stå til mai for lakking i tørt vær?

 

Ser også flere anbefalinger av tec7 til nating på sidene her. Denne skal tåle oljing av dekk bedre enn sika 290?

 

Kahytt blir lakket med ravilakk utvendig, kan da bruke benar innvendig fordi denne er diffusjonsåpen?

 

Planlegger å skifte tak på kahytt i vinter. Det som er nå er glassfiber med lekkasjer. (Sannsynligvis årsak til råte på kahyttveggene som vi reparerte i vinter.) Dekket er furu og sidene på kahytt mahogny. Vil ikke ha teak det blir for mye blanding. Ungene vil fortsatt ha hvitt (kanskje seilduk?) mens vi voksne går for tre av en eller annen sort. (Alle vil ha det tett!!!) Noen anbefalinger i forhold til tradisjonelt utseende, godt material, tetthet osv?

 

På forhånd takk for svar.

 

hilsen Lestl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...