Jump to content

Hva er riktig turtall med riktig propell(VP D2-40)?


Lazyjack

Recommended Posts

VP D2-40 har ett oppgitt max turtall på 2800-3200. Min motor oppnår 3400 uten belastning men jeg vet ikke hvor nøyaktig turtelleren er. Skal motoren kunne oppnå dette turtallet med en riktig dimensjonert propell, evt. hvor mye mindre maksturtall(tyngre propell) kan tolereres uten at motoren blir skadelidende pga. at den går for tungt?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skriver at maks turtall skal ligge mellom 2800-3200rpm. Du skal altså ligge innenfor dette turtallet med maks pådrag gjennom vannet. At du får 3400rpm uten belastning leser jeg slik at dette er turtallet du får uten gearet innkoblet. Du skal oppnå høyere turtall på denne måten enn ved belastning. Om du er i tvil om noe er feil, så spør VP om hva maks tomgangsturtall skal være så bør de kunne svare på dette.

Selv har jeg maks turtall med belastning på 2450rpm og tomgangsturtall på 2900rmp. Dette er riktig i følge "boka" for min motor(FordSabb).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VP D2-40 har ett oppgitt max turtall på 2800-3200. Min motor oppnår 3400 uten belastning men jeg vet ikke hvor nøyaktig turtelleren er.

 

Hadde maks 2950 med D2-55 med større 3 bladet foldeprop. Det var Sjur på lunde båt som anbefalte den. Hadde marsj på ca 2000-2100.

 

Når du oppnår 3400 er det for liten prop.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Din D2-55 er oppgitt med max turtall 2700-3000. Hvis du bruker logikken din på din egen motor så har du for lett propell....

Denne skjønte jeg ikke helt, om baatsman oppnår 2950rpm som maks turtall med sin propell, hvordan kan den da være for lett?... Selv hadde jeg samme turtall på min D2-55 med fast treblader.. og dette er da akkurat passe... Det er vel ingen som sjekker maks turtall med gear i fri, og sammenligner det med det som er oppgitt for propell!!!

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hmmm....

Jeg har skjønt det slik at når VP oppgir maks turtall så er det ubelastet(rusturtall).

Jeg oppfattet baatsmann dithen at en propell var for lett om man oppnådde samme turtall med belastning som når motoren ruses uten belastning. VP oppgir maks turtall for D2-55 til 3000 og oppnås dette med propell innkoplet så er den vel for lett i hht. baatsmanns teori.

Er jeg på feil jorde?

Link to post
Share on other sites

 

Er jeg på feil jorde?

Er stygt redd for det ja... turtall på motor er oppgitt med rett propell innkoblet og båten i sitt rette medium...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...