Jump to content

Montere topp pakning Volvo aq130


ralissa

Recommended Posts

Har nettop kjøpt meg en 19 fots daycruiser med aq130 motor (b20)

Oljen i motoren er grå, altså vann i olje. Det fulgte med pakninger til toppen så jeg regner med at det er der problemet ligger.

 

Det jeg lurer på er: det som fulgte med er to topp pakninger, en som ser normal ut og en som er tynn kobber pakning. Begge passer toppen på motoren. Skal begge brukes, isåfall skal kobberpakningen stå mot toppen eller blokka?

 

Er det andre plasser på motoren der det erfarings messig kan bli lekkasje til motoroljen.

 

er takknemlig for svar, har lite erfaring med båtmotorer men kjenner til B20 fra bil :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Litt usikker men mener å huske at de gangene jeg har kjøpt slipesett til B20 så har det bare vært en pakning.

 

Jeg vet at Volvo anbefalte at B20-B18 kan brukes med blyfri bensin dersom det brukes to toppakninger, og det er mulig den kobberpakningen er en spacer for det samme formålet, uten at jeg vet sikkert, er bare det eneste jeg kan komme på i farten.

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips når du bytter topppakning (for denne smellen gjorde jeg, og endte med 3-4 bytter før jeg skjønte det).

 

Dersom toppen er slipt, eller du bytter rekkefølgen på boltene, risikerer du at de bunner i blokka, før de oppnår rett moment mot toppen, med det resultat at det ikke blir tett nok, og ryker på ny :headbang:

 

Så forsøk å skru dem ned i blokka og mål avstanden mellom blokk og bolthoder og sammenligne den avstanden med tykkelsen på blokka før du skrur det sammen.

 

Ps : Første gang jeg skjønte jeg måtte skifte topppakning på min B20 så jeg svært mørkt på det, men siste gangene jeg gjorde det var det gjort på noen timer, og jeg gjorde det nesten bare for gøy hvis jeg kjedet meg en kveldstund, så det er ikke noen big deal å få til :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du skal originalt bare bruke én pakning mellom toppen og blokken. Kopperpakning blir ofte regnet som mer "slitesterk" og skal visstnok aldri behøves å byttes.

Et gammelt triks for vridde topper eller blokker var/er ofte å legge inn to topppakninger for å kompensere for vridningen. Men vet nå ikke om du har det problemet.

 

Ellers er jeg enig i at FØR du hiver av toppen, så ville jeg sjekket simmeringene i sjøvannspumpen (disse bør jo byttes jevnlig uansett), og oljekjøleren. Simmeringer får du billig i en god maskinforretning. Bare be sette inn rustfri fjær istedet for den originale. E. Lund maskin tar 20-30 kr for en simmering med rustfri fjær. Volvo Penta forhandlere tar ofte 200-300 kr.

En enkel måte å teste oljekjøleren:

1. skru den av.

2. sett i en trepropp i den ene enden.

3. lag til et eller annet slik at du kan blåse trykkluft inn i den andre enden (en trepropp med et hull i).

4. Legg oljekjøleren i en bøtte med varmt vann (sprekker utvider seg ofte i varme), og kjør på med trykkluft.

5. Sjekk om det kommer bobler i vannet fra andre steder enn rundt proppene. Om det gjør det, lekker den.

 

Ellers er det vel slik med oljekjølere at oljetrykket ofte er høyere en kjølevannstrykket. Altså at det ofte er olje som kommer ut ki jølevannet, og ikke motsatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...