Jump to content

Tips til omlakkering av Gh 11


Mats-gh11

Recommended Posts

Skal lakkere en GH 11 i Påskeferien, og jeg fikk et par gode tips til hvordan jeg skulle gjøre dette i en annen tråd, men har fortsatt noen småting jeg undrer litt på:

 

Forrige eier lakkerte den også, må jeg da bruke primer før jeg legger på toppstrøk.

Har fått mange forskjellige forslag til pussepapir, men hva synes dere egner seg?

Har hørt at båten ikke kan poleres før etter 3 måneder, er dette riktig?

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan bruke båten etter lakkeringen.

Må jeg ha primer under og over sparkel eller bare under og omvendt?

 

Håper på noen gode tils :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Du greier deg fint uten primer, selv om primer gjerne gir litt bedre feste. Vask med silikonfjerner (bytt filler ofte), matt ned med 360 papir, og sparkle eventuelle ujevnheter. Slip sparkelen med 120-240-360 papir etter hverandre, grunn over sparkelen (viktig!) mattslip med 360 etterpå for å jevne overgangene til grunningen og sett i gang lakkeringen.

 

Du kan bruke båten en dag eller to etter lakkering, men jeg ville ventet med polering minst en måned ja. Men den er så blank etter lakkeringen at det ikke er så mye som fester seg på den uansett. Lykke til, dette blir nok lekkert!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I alle fall over, da sparkelen er porøs og vil suge til seg lakk hvis du ikke grunner først. Under er ikke så viktig egentlig, men det kan være lurt å pusse med litt grovere papir der du skal sparkle sånn at den får noe å feste seg i...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...