bukt Startet 11.April.2011 Del på Facebook Startet 11.April.2011 Sett litt på klatreseler og tauklemmer for klatring i masten og ellers. ser litt på Petzl Ascension klemme og peltz sele men usikker på hva jeg skal velge.. hva bruker dere som klatrer opp selv uten hjelp nedenifra annet enn evt sikring ? Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 11.April.2011 Del på Facebook Svart 11.April.2011 Sjølv bruker jeg en PMI Avatar sele, denne godt utstyrt med padding slik at lengre oppdrag i masten ikkje vert for ukomfortable. I tillegg har eg dette oppsettet for sjølve klatringa. Mitchell Ropewalker Fungerer utrulig greit, men vurderer å kjøpe inn en en Petzel ID for å gjøre nedstigningen noe enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 12.April.2011 Del på Facebook Svart 12.April.2011 Teknisk sittesele med justerbare lårløkker. Denne er grei å få på, også når du har mye klær på deg. 2 stk Petzl Ascension tauklemmer til å klatre opp fallet 2 stk fotslynger. Her kan du kjøpe ferdig, eller knyte selv av noen taustumper. Grigri eller tilsvarende som sikring og for enkel rapell ned igjen. Grigri'en bør festes på et annet fall enn det du klatrer på. I tillegg trenger du 2 stk karabiner til å feste fotslyngene til tauklemmene med, og en skrukarabin til å feste Grigrien til klatreselen. Fotslyngene føres forøvrig innenfor magebeltet på selen for å få bedre stabilitet. Jeg vil sterkt anbefale at du tar et klatrekurs før du begynner å fly opp i masten på egenhånd. Dette er utstyr som MÅ brukes riktig. Generelt vil jeg si at klatrere er veldig mye flinkere til å sikre seg i høyden og tenke redundans, enn den gjennomsnittlige seiler. Du kan forøvrig enkelt imporovisere en tauklemme med et 4-5mm tau, ved å knyte en "prusik". Det fungerer utmerket, men er litt mer tungvint enn å benytte mekaniske tauklemmer. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
bukt Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Teknisk sittesele med justerbare lårløkker. Denne er grei å få på, også når du har mye klær på deg. Jeg vil sterkt anbefale at du tar et klatrekurs før du begynner å fly opp i masten på egenhånd. Dette er utstyr som MÅ brukes riktig. Generelt vil jeg si at klatrere er veldig mye flinkere til å sikre seg i høyden og tenke redundans, enn den gjennomsnittlige seiler. Er litt adrenalin junkie så tok litt av igjen så bestiller komplett klatreutstyr nå, svoger jobber offshore og klatrer der så han kunne tenke seg å klatre vegger her hjemme så da blir det kurs med han og enda en hobby er etablert Kjøper en mekanisk brems som denne http://www.oslosportslager.no/produkt/petzl-grigri-taubrems-5107.aspx og tauklemmer http://www.oslosportslager.no/produkt/ascension-tauklemme-5038.aspx og sele som er anbefalet av klatrere og seilere etter søk på nett http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/climb/harnesses/big-gun-harness/ samt tau og feste materiell for vegg, hjelm sko og annet til inne og ute klatring . Så da er hobbylisten blitt ,trening, dykking, cross, downhill/freeride sykkling, snøscooter, vannski/wakeboard, alpint/ offpiste ski og snowboardkjøring, jakt og fiske, båt, bil. Døgnet skulle vært lengere og jobbet mindre, var greiere før da jeg jobbet ute og jobbet kun 2 -3 dager i uken Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.