Jump to content

hva bruker dere av klatresele og utstyr for å klatre mast alene


bukt

Recommended Posts

Teknisk sittesele med justerbare lårløkker. Denne er grei å få på, også når du har mye klær på deg.

 

2 stk Petzl Ascension tauklemmer til å klatre opp fallet

tauklemme_petzl_ascension.jpg

 

2 stk fotslynger. Her kan du kjøpe ferdig, eller knyte selv av noen taustumper.

 

Grigri eller tilsvarende som sikring og for enkel rapell ned igjen.

 

Grigri'en bør festes på et annet fall enn det du klatrer på. I tillegg trenger du 2 stk karabiner til å feste fotslyngene til tauklemmene med, og en skrukarabin til å feste Grigrien til klatreselen. Fotslyngene føres forøvrig innenfor magebeltet på selen for å få bedre stabilitet.

 

Jeg vil sterkt anbefale at du tar et klatrekurs før du begynner å fly opp i masten på egenhånd. Dette er utstyr som MÅ brukes riktig. Generelt vil jeg si at klatrere er veldig mye flinkere til å sikre seg i høyden og tenke redundans, enn den gjennomsnittlige seiler.

 

Du kan forøvrig enkelt imporovisere en tauklemme med et 4-5mm tau, ved å knyte en "prusik". Det fungerer utmerket, men er litt mer tungvint enn å benytte mekaniske tauklemmer.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Teknisk sittesele med justerbare lårløkker. Denne er grei å få på, også når du har mye klær på deg.

 

 

Jeg vil sterkt anbefale at du tar et klatrekurs før du begynner å fly opp i masten på egenhånd. Dette er utstyr som MÅ brukes riktig. Generelt vil jeg si at klatrere er veldig mye flinkere til å sikre seg i høyden og tenke redundans, enn den gjennomsnittlige seiler.

 

 

Er litt adrenalin junkie så tok litt av igjen så bestiller komplett klatreutstyr nå, svoger jobber offshore og klatrer der så han kunne tenke seg å klatre vegger her hjemme så da blir det kurs med han og enda en hobby er etablert :smiley:

 

Kjøper en mekanisk brems som denne http://www.oslosportslager.no/produkt/petzl-grigri-taubrems-5107.aspx

 

og tauklemmer http://www.oslosportslager.no/produkt/ascension-tauklemme-5038.aspx

 

 

og sele som er anbefalet av klatrere og seilere etter søk på nett http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/climb/harnesses/big-gun-harness/

 

samt tau og feste materiell for vegg, hjelm sko og annet til inne og ute klatring .

 

Så da er hobbylisten blitt ,trening, dykking, cross, downhill/freeride sykkling, snøscooter, vannski/wakeboard, alpint/ offpiste ski og snowboardkjøring, jakt og fiske, båt, bil. Døgnet skulle vært lengere og jobbet mindre, var greiere før da jeg jobbet ute og jobbet kun 2 -3 dager i uken :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...