Jump to content

DP drev, hvor finner jeg serienr og propell str?


Sjøga

Recommended Posts

serienr på drev lurer jeg også litt på, men propellstørrelse skal vel være stemplet inne i propellen, altså der akslingen går inn i propellen. Med andre ord så må du nok ta av propellen før du finner ut hvilken størrelse det er.

 

Si fra hvis du har A6 propeller som du ønsker å kvitte deg med/bytte

Link to post
Share on other sites

Si fra hvis du har A6 propeller som du ønsker å kvitte deg med/bytte

har sansynligvis A5 eller A6 som jeg vil kvitte meg med ja, men det er fordi dem er sliti ut/korrodert :tongue: så dem holder kansje en sesong til, men må prøve å skaffe frem nye til neste år, så derfor jeg er interesert i å finne proppstørrelse eller serienr på drev for å få greie på utveksling, for eventuelt å regne ut proppstørrelse :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg vet hva slags drev det er snakk om så skal det stå en metallplate på nyere VP drev som angir serienummer og utveksling.

 

Dersom man ikke finner noen antydninger til hvilken utveksling det er på drevet, kan man snurre motor eller aksel inn på drevet rundt til propellen har snurret en runde.

Det antallet runder motoren må snurre for å snurre propellen en gang er utvekslingen, med andre ord dersom motoren går to runder for hver propellrunde er utvekslingen 2:1.

Link to post
Share on other sites

På 290 DP står utvekslingen stemplet inn i metallet bak propell-sinken. Dette er lett å se når sinken er demontert.

 

A-propellene har et nr støpt inn i godset utvendig mellom to av vingene på propellen. Jeg mener at dette nummeret samsvarer med delenummeret i katalogen. Dersom propellene er slitt kan det være vanskelig å lese dette nummeret.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg vet hva slags drev det er snakk om .

 

Det er egentlig det jeg prøver å finne ut av, etter serienr på motorer så kan det etter årsmodel å være DPd-DPe. hadde servic på drev i helga som var og fant ikke noe nr.plate på dreva, så derfor hadde vært greit å vite nøyaktig hvor det er, så jeg kan bare se om det er der, eller ikke. skal en tur bort til båten til helga igjen å får ta en kikk til da etter nr

Link to post
Share on other sites

VP pleier å beskrive i instruksjonsboken hvor serienr på motor og drev eller gir finnes. Sjekk instruksjonsboken din. Om du ikke har denne tilgjengelig finnes den sansynligvis for nedlastning på VPs nettsider.

 

Jeg har funnet det fornuftig å fylle inn denne type informasjon i en word-fil, et slags faktaark for båten og alt utstyr ombord. Dermed er det enkelt å finne f.eks serienr på motor eller typebetegnelse på toalettet uten at man må ombord i båten for å sjekke.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

den istruksjonsboken jeg hadde var med DP-S drev :confused:

men den som lå på dokumentarkivet her hadde riktig drev :thumbsup:

for andre som lurer så skal det stå på babord side ved knutebelgen(på selve drevet,skillt)

som inneholder type,serienr og utveksling.

så da er det bare å ta en ekstra titt når jeg kommer meg til båten igjen :yesnod:

:flag_bp:

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det bør være greit å skille mellom DP serien og AQ serien (280/290), ettersom toppen er forskjellig, 290 er flatere oppå mens DP serien har det skrå dekselet foran girmekanismen.

DP-A til DP-C har samme nedre hus som AQ serien, mens DP-D/DP-E har den nye typen nedre hus, som du kan se på bildene under er det små forskjeller på de!

 

 

AQ290DP.gifDPA1.gifDPD.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja den biten er grei :thumbsup:

jeg har forhørt meg rundt forskjellige steder med motrnr som referanse og fått 3 forskjellige svar DP-d/DP-d1/DP-e :rolleyes: og ingen kunne si utveksling uten serinr på drevet(forstålig nok)ingen av de jeg har spurt vet vor nr står????(eller vil ikke si det kansje) sente mail til volvo penta og blir bare bedt om å henvende meg på verksted :confused:

så da er det bare å finne ut av det selv som gjelder, og nå føler jeg jeg nærmer meg.og som jeg forstår lenger opp i tråden her skal propellertype stå mellom bladene på bakre propel(den kan nok bli værre å se, da disse er ganske slitte????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...