Jump to content

Tåler en vanlig defa kupevarmer å stå hele natten!


:båt1

Recommended Posts

Har en DEFA i bilen, og når det var som kaldest i vinter, så sto min på hele natten....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 1000w kupevarmer fra Defa stående på max i båten i nesten 2,5 mnd. for tre år siden. Fungerte helt fint og kupevarmeren bruker jeg enda i bilen. Hadde ikke vært redd for å bruke den. Anser en slik kupevarmer for å være av langt bedre kvalitet enn noen billige vifteovner du for kjøpt for et par hundrelapper.

Link to post
Share on other sites

I prinsippet er luftgjennomstrømningshastigheten så stor og elementene så grove at det skal den ikke gjøre, selv i Sahara. Men luftstrømmen kan jo bli hindret og da skal den stoppe.

Den nye slanke typen har forøvrig glødetråder. Den er lekker og varmer bilen fortere enn disse "klassikerne".

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Defa Bilvarmer stående på i vintermånedene to vintre på rad i båten. Varmern er 8 år gammel og funker som en drøm enda. To vintre i båten, 6 vintre i bilen. Hadde det vært brannfare ved bruk av slike, ville de ikke vært tillat brukt i fellesgarasjer. Hos oss, er det garasje i kjellern under blokka. Det vil si at det er fire etasjer med boliger over og jeg vet om MANGE her som bruker kupevarmer om vinteren.

Jeg har forsøkt et par ganger av ren nysjerrighet å kaste en T-skjorte eller et håndkle over vifta mens den går. Den stopper lenge før det lukter brendt fiber, og den starter igjen så fort den er blitt kald igjen. Det er mest sansynlig en bimetallbryter i vifta. Ikke ulik den som finnes i en hårføner.

Jeg har sovet mange netter med denne DefaViften stående på i båten tidligere år. Min er på 1100W på full styrke og 600w på halv.

I vinter har jeg brukt en vifteovn på 2000w og termostat (det er det ikke på Defan). Den har stått på 1000w + termostat når jeg ikke er i båten, men når jeg har kommet ned i båten, har jeg skrudd den over på 2000w. Da lukter det brendt støv. Det har jeg enda ikke kjent fra Defan.

 

Min mening, er at du kan sove trygt med varmeren på. Svipp innom en isenkram å kjøp deg røykvarsler til 15-20 kr om du ikke allerede har det i båten. Det er kjekt uansett.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Joda, Defa har god kvalitet i disse produktene.

Bimetall-brytere (som brukes mye) kan imidlertid svikte.

Det er det som skjer når f.eks kaffetraktere går tørre og brenner opp.

Da slår bryteren ut inn mange ganger og til slutt svikter den.

Det kan skje innen et døgn er gått.

På meg virker det som om utkoblingstiden til Defa'ene mine (har mange) er lang slik at bryteren ikke kobler inn/ut ofte.

Anbefaler uansett at den er fastmontert eller ikke kan vri seg mot trange partier.

Fordi viftehastigheten er så stor i forhold til varmen som kommer ut det skal imidlertid litt til for å overoppvarme et objekt utenfor viften.

Men i de nye små slanke viftene er faktisk munningsvarmen øket.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Defa regulerer ned strømforbruket når luften som suges inne i elementet blir varmere. To sikringer: Engangs smeltesikring og overopphetingssikring som resettes ved å slå av strømmen og la elementet kjøle i en halv time.

 

Jeg forstår det slik utfra Defas produktbeskrivelse at det "endelige" overopphetningsvernet består av en smeltesikring som ryker om temperaturen blir for høy. Om denne ryker så fordres ettersyn av autorisret Defa-guru!

 

Men når det er sagt, så synes det for meg, utfra beskrivelsen som jeg linker til over, at Defa varmeren er sikret i alle bauer og kanter og dermed trygt kan kjøres 24/7/365 om man ønsker!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...