Jump to content

Scand 25 Classic, mulig lekkasje ved fenderlist, hvordan reparere?


jørn

Recommended Posts

Jeg har hatt en scand Classic en gang og jeg har tatt av fenderlist på båt en gang, men det var ikke på classicen. Det var en mindre fenderlist enn det classicen har og det var et sant helvete å få på igjen. Jeg endte opp med å mer eller mindre koke fenderlisten i et fat for å få den myk nok til å kunne håndteres. I tillegg brukte jeg masse Zalo. Da gikk det "greit" (men ikke mer enn greit heller).

Mulig det er lettere med en NY gummilist enn en som er 30 år gammel. Gummi har det med å bli temmelig stivt uhåndterlig med tiden.

 

Om du klarer å "vrenge" ned listen akkurat der du tror det lekker, er nok sjansen for å kunne få den på igjen større enn om du tar av hele siden. Jeg ville satset på en VARM periode av året å forsøke dette, men det er jo mens det er varmt i været man vil bruke båten, så du har ett dilemma akkurat der. Det er no dritt om du ikke får den på igjen.

 

Lekker fenderlisten, er det kanskje på tide å bytte hele faanskapet uansett og da ville jeg ventet til slutten av sesongen om det ikke lekker alt for mye.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Lekkasjen er vel i skrogsammensettingen (bak fenderlisten), så fenderlisten må nok av båten hvis man skal få et tett resultat. Har selv hatt lekkasjer i to nye Askeladden-båter på nevnte plass, så listen ble tatt av,slipt opp nytt spor, og deretter fyllt igjen med ny tetnings-masse, før fenderlista ble varmet opp og montert tilbake.(Garanti-jobb).

Link to post
Share on other sites

Hvis listen er gammel (20år +) er den ofte sprø og bør byttes uansett. Hadde av listen på hantoen ( 85 mod), den var så sprø at den knakk ved bøyning.

Fikk prutet ny list ned i 2500,- men dette er et par år siden.

 

Lånte en krabbekoker da ny list skulle på, etter en halvtime i varmt vann var lista myk + med 2 gode hjelpere ble alt 100%.

Vikig å få riktig strekk så lista sitter som den skal.

Link to post
Share on other sites

Hvis listen er gammel (20år +) er den ofte sprø og bør byttes uansett. Hadde av listen på hantoen ( 85 mod), den var så sprø at den knakk ved bøyning.

Fikk prutet ny list ned i 2500,- men dette er et par år siden.

 

Lånte en krabbekoker da ny list skulle på, etter en halvtime i varmt vann var lista myk + med 2 gode hjelpere ble alt 100%.

Vikig å få riktig strekk så lista sitter som den skal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...