Jump to content

280dp undervannshus, hva betyr de trykte kodene?


tha

Recommended Posts

Dersom det nedre huset er 280, og ikke et 290DP hus som er satt på et 280 øvre hus e.l. så kom 280DP kun med 1,95:1 og 2,30:1 utveksling, så 1,78:1 er det nok ikke, og vaffal ikke 1:1,78.

 

På AQ serien er utveksling stemplet bak anode ved propellaksel, og ofte er utvekslingen stemplet inn med tallene, slik som "1,95", men det ble også brukt bokstaver, da på samme sted, og også ofte risset eller stemplet inn på aksel til motor, og G står for 1,95:1 og H står for 2,30:1.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Når aksling mellom øvre og nedre hus dreies 1 omgang turner propell ca 0.6 omgang, ergo ~1:1,78. Dersom propell dreier 1 omgangn vil aksling deie mer enn en omgang, og du får de forholdene du setter opp. Viste ikke hvordan dette skulle settes opp, men takk for oppklaringen.

 

Har fått oppgitt at det er et 280 UVhus, men det kan jo hende dette er feil. Skal sjekke på de stedene du referer til.

 

Dersom det er 195:1 så passer det utmeket til min motor med A5 propeller.

Link to post
Share on other sites

Da vrir du på vertikalakselen, du må ta høyde for utvekslingen i det øvre gearhuset også, jeg har dette skrevet ned ett eller annet sted, men kommer ikke på hva den utvekslingen er i farten.

 

Grunnen til at det henvises til at utvekslingen er i det nedre huset, er fordi det er der forskjellene ligger mellom utvekslingene, og da selvfølgelig også nedre gearsettet som må byttes for å endre utvekslingen, men det øvre huset er fortsatt ikke 1:1, slik at det må eventuelt også medregnes i den totale utvekslingen.

Link to post
Share on other sites

Igjen takk for svar!

 

UV huset er ikke montert på noe mellom/øvre hus enda, men planlegges gjordt dersom jeg finner at utvekslingen kan brukes på min motor. Det UV hus som står på i dag er 280SP.

 

280SP drevene bruker motorolje, mens DP drev skal bruke en annen olje. Er det et problem å sette på et DP UVhus til et slikt 280SP drev siden:

a) ny olje vil kreve total renovasjon av øvre- og mellom-hus (tas fra hverandre og rense alle deler)?

b) kreve spesialverktøy for å bestemme skimsingen (dersom det trengs)?

Link to post
Share on other sites

Du må bruke API GL5 olje når du går fra SP til DP, øvre huset er likt på begge typene, og det er ikke nødvendig å ta det i fra hverandre, eller renovere det dersom det ikke er noe galt med det.

Motoroljen som er på drevet nå tapper du jo ut, og de små restene som er igjen har liten betydning, men hvis du er bekymret for akkurat det så kan du ta et ekstra oljeskift på drevet etter å kjørt det noen timer.

 

Det må skimses på nytt, lageret sitter i det midterste huset, og klaringen vil være forskjellig ettersom hvordan det nedre huset er skimset internt for å oppnå riktig inngrep, slik at når du bytter ut det nedre huset så må dette nye nedre huset skimses til det lageret som sitter i det midtre huset.

Du trenger i utgangspunktet et micrometer til å måle dybden med, og så regne ut tykkelsen på skims, det er ikke hjernekirurgi, men må gjøres slik at klaringen er innenfor 0,05mm (helst 0,02mm).

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står vist nok gravert inn 1,78 på drevet.

 

Betyr det da at det er et 290DP drev eller er det bare selve utvekslingen på UVhuset som er gravert inn slik at med utveksling i øvre hus på 1,10 så får vi totalt 1,95?

 

Har det noe å si for om det kan kobles til et 280 øvre hus, eller vil ikke et 290Dp passe inn?

 

Bilde av UVHus med B3 propeller:

280dp_uvhus.jpg

Redigert av tha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sannsynligvis et nedre hus fra DP serien, som passer helt fint på 280 drevet ditt.

 

Det kan være lengdeforskjell på vertikalakselen, så pass på å bruke riktig skjøtehylse, og sjekk skimsingen som tidligere nevnt, så er det ikke spesielt vanskelig å skifte ut dette.

Link to post
Share on other sites

Ok, høres beroligende ut.

 

Dersom en utveksling på 195:1 gir en A5 proppell, hvilken proppell kan da utveksligen 178:1 da gi?

 

VP hadded en oversikt over fartsområde forforskjellige utvekslinger og proppell størrelser, men denne oversikten finner jeg ikke igjen på nettet. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...