Jump to content

Ventiljustering KAD 300


2xDiesel

Recommended Posts

Ja, det må du. Finn aldri på å bøye desse rørene for å få plass til å justere ventilene. Når du monterer igjen, så skrur du bare først rørene løst på dysene, deretter er det enkelt å finne ut kva rør som skal hvor på dieselpumpa(Med forbehold at rørene ikkje har vore bøyd tidligere).

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Justering skal foretas hver 200 time.

Etter boken skal du ta diesel rørende men du kan også bøye de opp forsiktig.

Dette har jeg gjort mange ganger på samme motor uten sprekker i rør elle lekkasje.

Men det beste er jo selvfølgelig og ta de av da det er også lettere og montere topp dekselet.

Selve justering er litt komplisert på 300, du bør ha med deg en som har gjort det før.

Men var jeg deg ville jeg lever det inn til verksteds da det lett kan justeres feil.

Da kan den ene ventilen knekke og dette ned i sylinderen. (=motor havari)

Link to post
Share on other sites

Verkstedhåndboken for disse motorene finnes i Dokumentarkivet. Her finnes beskrivelse av hvordan ventiljusteringen skal utføres.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hvis motor går fint og ingen u lyder så ville jeg ikke justert etter 200 timer. Det er vanskelig å få tett dekksel etterpå. Skal du gjøre det så pass på at pakkningstoffet følger med topplokket og ikke dra av tettningstoffet som sitter i topplokket. Det er ikke pakkning der men et tettningstoff. Personlig gjorde vi første ventil justering på 1000 timer og alt var heilt fint. Og brennstoffrøra passer bare en plass, men du kan jo merke dem hvis du ønsker. Jobben er enkel hvis du har vært borti det før. Bare ein del skruing.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok også latt det være vis det ikke tikker eller hører banke lyd , ofte høres slakke ventiler ut som dyse bank på tomgang , det er sjelden ventiler på volvo blir mindre klaring kun større så det er ikke farlig å kjøre med litt slakk ventil klaring , men mye er ikke bra i lengden (vis det banker/tikker mye) la det som sakt være og kjør en sesong til :-)

Link to post
Share on other sites

Slutter aldri å forundre meg over hvorfor man ikke skal følge anbefalt serviceintervaller.

Vil vel tro at det er en annen grunn enn å tyne kundene for en "unødvendig" servicekostnad...

Har de samme den innstilingen for bilen sin også, eller blir servicer fulgt slavisk der?

Bare lurer...

Link to post
Share on other sites

Slipper å justere ventiler på bilen min , men olje og filtere skiftes ofte og gjerne før intervall , ventil justering fører sjelden til havari så lenge det ikke høres stygt ut med tikking/banking , ventilene legger seg ikke på (blir mindre klaring) så lenge du har støtstenger mellom kam og vippearmer , har du derimot overliggende kam og vippearmer direkte på kammen kan klaringen bli mindre med tiden , så bare tut å kjør det går bra , kjørte selv ca 200 timer på min 41 motor , jeg sjekket ventiler da det var unormale bankelyder/tikking , fant 4 ventiler som det var noe slakke , etter justering gikk motoren pent å stille , jeg ville ikke gjort dette vis det ikke var ulyd , ventil justering på en 41 motor gjøres på ca 30 min .

Link to post
Share on other sites

Ventlistyringen på en 41 og en 44/300 er brutalt forskjellig. Å sammenligne de 2 er helt på jordet. 44 og 300 endrer seg over tid 'okke som. 31/32/40/41/42/43 blir "stabil" over tid

Men, kjære. Hvis du vil ha et havari, så kjør på.

 

Jeg har eid (og eier igjen) KAD44 og har også hatt KAD32. KAD44 måtte justeres hver 200 med endringer hver gang (justerte den 2 ganger). KAD32 endret seg knapt på de 550 timene vi brukte den

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Min KAMD43P fra 1999 har gått ca 900t. Det står justering for hver 200t i instruksjonsboken. Men mitt lokale VP verksted sa at på denne motoren trengs kun hver 600 t. Jeg ønsket en justering da jeg kjøpte motor i fjord, da gått ca 700t. De sjekket men det var ingenting å justere...

 

På 44-motoren derimot, måtte man justere hver 200t sa de.

Link to post
Share on other sites

30/31/32/40/41/42 og 43 har 2 ventiler pr sylinder og variansen i systemet er liten over tid. 44/300 har 4 ventiler pr sylinder. Det er dette ekstra "hikkemikket" som trenger justering.

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...