2xDiesel Startet 12.April.2011 Del på Facebook Startet 12.April.2011 Hei! Når man har løsnet dieselrørene på dysene og fjernet returrøret, må man da også løsne rørene på dieselpumpen for å få svingt bort rørene slik at man får av ventildekselet? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 12.April.2011 Del på Facebook Svart 12.April.2011 Ja, det må du. Finn aldri på å bøye desse rørene for å få plass til å justere ventilene. Når du monterer igjen, så skrur du bare først rørene løst på dysene, deretter er det enkelt å finne ut kva rør som skal hvor på dieselpumpa(Med forbehold at rørene ikkje har vore bøyd tidligere). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 12.April.2011 Del på Facebook Svart 12.April.2011 Eventuelt så kan du for eksempel notere ned at den øverste utløpet på pumpa går til for eksempel dyse nr.1. Neste utløp går til for eksempel dyse nr.3. Osv.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain Chaos Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Jeg løfter og låner denne tråden jeg. Hvor ofte skal dette gjøres på KAD 300? /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post Share on other sites More sharing options...
thomasd Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Hver 200de time mener jeg kravet er. Jeg tok det nå på 230 timer, og da fortalte mekaniker at samtlige ventiler var ganske mye feil, men heldigvis med større åpning og ikke mindre - som visst nok er mer farlig. -Thomas Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain Chaos Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Har relativt ok teknisk innsikt, så jeg regner med at jeg kan gjøre dette selv. Noen som vet tidsforbruk pr motor? /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post Share on other sites More sharing options...
TPeck Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Justering skal foretas hver 200 time. Etter boken skal du ta diesel rørende men du kan også bøye de opp forsiktig. Dette har jeg gjort mange ganger på samme motor uten sprekker i rør elle lekkasje. Men det beste er jo selvfølgelig og ta de av da det er også lettere og montere topp dekselet. Selve justering er litt komplisert på 300, du bør ha med deg en som har gjort det før. Men var jeg deg ville jeg lever det inn til verksteds da det lett kan justeres feil. Da kan den ene ventilen knekke og dette ned i sylinderen. (=motor havari) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Verkstedhåndboken for disse motorene finnes i Dokumentarkivet. Her finnes beskrivelse av hvordan ventiljusteringen skal utføres. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
john kristian Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Hvis motor går fint og ingen u lyder så ville jeg ikke justert etter 200 timer. Det er vanskelig å få tett dekksel etterpå. Skal du gjøre det så pass på at pakkningstoffet følger med topplokket og ikke dra av tettningstoffet som sitter i topplokket. Det er ikke pakkning der men et tettningstoff. Personlig gjorde vi første ventil justering på 1000 timer og alt var heilt fint. Og brennstoffrøra passer bare en plass, men du kan jo merke dem hvis du ønsker. Jobben er enkel hvis du har vært borti det før. Bare ein del skruing. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Jeg ville nok også latt det være vis det ikke tikker eller hører banke lyd , ofte høres slakke ventiler ut som dyse bank på tomgang , det er sjelden ventiler på volvo blir mindre klaring kun større så det er ikke farlig å kjøre med litt slakk ventil klaring , men mye er ikke bra i lengden (vis det banker/tikker mye) la det som sakt være og kjør en sesong til :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 Hvis det er like viktig på 300 som på 44 motorene, er det bare å få gjort jobben. På 44 motorene har det vært havari som følge av ikke justerte ventiler. Men det har vist seg at det er mindre behov når dette er gjort noen ganger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
john kristian Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 Min ble tatt første gang på 900 timer. og alt var egentlig heilt fint. Nå har den gått 1250t og har ingen planer om gjøre det med det første. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 Slutter aldri å forundre meg over hvorfor man ikke skal følge anbefalt serviceintervaller. Vil vel tro at det er en annen grunn enn å tyne kundene for en "unødvendig" servicekostnad... Har de samme den innstilingen for bilen sin også, eller blir servicer fulgt slavisk der? Bare lurer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Svart 4.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2014 Slipper å justere ventiler på bilen min , men olje og filtere skiftes ofte og gjerne før intervall , ventil justering fører sjelden til havari så lenge det ikke høres stygt ut med tikking/banking , ventilene legger seg ikke på (blir mindre klaring) så lenge du har støtstenger mellom kam og vippearmer , har du derimot overliggende kam og vippearmer direkte på kammen kan klaringen bli mindre med tiden , så bare tut å kjør det går bra , kjørte selv ca 200 timer på min 41 motor , jeg sjekket ventiler da det var unormale bankelyder/tikking , fant 4 ventiler som det var noe slakke , etter justering gikk motoren pent å stille , jeg ville ikke gjort dette vis det ikke var ulyd , ventil justering på en 41 motor gjøres på ca 30 min . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
john kristian Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Jeg passer godt på bilen min, og båt motoren. Men ventil justering etter 200 timer kan gi deg mer arbeid en nødvendig. Og windy 26 gir en god forklaring på hvorfor det ikke er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Ventlistyringen på en 41 og en 44/300 er brutalt forskjellig. Å sammenligne de 2 er helt på jordet. 44 og 300 endrer seg over tid 'okke som. 31/32/40/41/42/43 blir "stabil" over tid Men, kjære. Hvis du vil ha et havari, så kjør på. Jeg har eid (og eier igjen) KAD44 og har også hatt KAD32. KAD44 måtte justeres hver 200 med endringer hver gang (justerte den 2 ganger). KAD32 endret seg knapt på de 550 timene vi brukte den mvh Windy37GM Redigert 6.Oktober.2014 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Min KAMD43P fra 1999 har gått ca 900t. Det står justering for hver 200t i instruksjonsboken. Men mitt lokale VP verksted sa at på denne motoren trengs kun hver 600 t. Jeg ønsket en justering da jeg kjøpte motor i fjord, da gått ca 700t. De sjekket men det var ingenting å justere... På 44-motoren derimot, måtte man justere hver 200t sa de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 30/31/32/40/41/42 og 43 har 2 ventiler pr sylinder og variansen i systemet er liten over tid. 44/300 har 4 ventiler pr sylinder. Det er dette ekstra "hikkemikket" som trenger justering. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.