Jump to content

Sengebunner i båt for bedre lufting


baatsman

Recommended Posts

Tidligere har jeg brukt Bedflex(Tomrica), og Sultan liared fra ikea. Bedflex koster ca kr 2400 pr lugar og Sultan Liared kostet ca 400,-. Begge gjorde de samme.

 

Men Ikea har faset ut Sultan Liared. Noen som har noen tips?

Det fine med prinsippet er at den løfter madrassen når ingen ligger der. Veldig fint med tanke på lufting.

 

Andre alternativer før jeg må bite i det sure eplet og kjøpe Bedflex igjen?

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

På den lokale båtbutikken fører de nå en slags nettingduk som gir et luftrom på ca 1 cm, tror dette er noe av det beste du kan få for formålet (spilebunner har den ulempen at de gjør tilgang til evt luker under madrassen en del vanskeligere). Koster ca 500 kr/m2. Det finnes også en annen type filtduk som er beskrevet her på BP, og noen bruker terrassegress.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båt i går og der har forrige eier ret og slett skrudd fast langsgående lekter, ca 2X3 cm med 10-12 cm mellomrom, i køyebunn. Han sa at det var som natt og dag i forhold til fukt. Har ikke sovet i den båten selv enda så jeg kan ikke uttale meg med tyngde.

 

IKEA her vist flere varianter.

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Fant denne på Finn: www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=14709617"]AirMax Fikk hjem en prøve - den ser absolutt solid, fjærende og fin ut - men det koster jo litt. Kr 295,00 pr kvm + oppkrav og frakt 3-400 til.

 

Ser kjekt ut, noen som har prøvd dette?

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Legger du grunnmursplaten med knastene opp?

 

Samme det vel, er ikke meg som ligger nederst! :lol:

 

(unnskyld, måtte bare...)

 

 

I vår "nye" båt så har de forrige eierne trukket alle puter inne med skai...

Jepp, vanntett ekte skai.

Blir nok en svett opplevelse å sove i den båten.

Er det da noen vits å ha noe lufting under madrassen for oss?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at grunnmurplate kan være en god løsning på dette, men utfordringen er kanskje å få det til å se fikst ut?. Etter mitt syn må det være best å legge den med knottene opp fordi man da får best sirkulasjon mellom madrass og underlag, og videre unngår at den skarpe kanten man vil få langs sidene av platen. Er fristet til å se om jeg klarer å feste slik plate på en pen måte, slik at de følger med når man løfter opp/fjerner sengebunnen for å få tilgang til rommet under.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe en Ikea sengebunn for å få svakt buede spiler til kalesjelokket på hardtopen. De må være 82 cm, og Ikea Sørlandet er utsolgt for den typen (90cm) jeg må ha. Kommer inn 72 stk over påske, så jeg får smøre meg med tolmod...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vi har spilebunn uten andre plater eller luker under madrassene i forlugar.

 

Regner med du har lagringsrom under køya, hvordan kommer du til disse da? *I Framtia er det to rom (et foran og et lengre bak) og disse er dekket av to langsgående luker. Så en vanlig sengebunn vil være upraktisk hos meg. Hadde spiler fra IKEA i "Fortia" og det ga utmerket comfort. Men det var litt prakk hver gang en skulle ned i lagringsrommene.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja, vanlig lagringsrom under. Vi løfter spilene så kommer vi til. Kan sjekke igjen ombord i ettermiddag hvor lett/tungvindt det er i forhold til plater (er koblet med stiv gummi, ikke bånd som en vanlig sengebunn)

 

Hadde dette systemet i forpiggen i Bav 42 cr. Kommer fra Bedflex og koster ca 2500,- pr lugar. I akterlugarene monterte jeg Ikea sitt, og oppnådde stort sett samme resultat ifølge the teenage. Og kunne jeg betale en brøkdel for å oppnå stort sett det samme resultatet hadde det vært greit.

 

I 44 Vision er det i utgangspunktet oppgraderte madrasser og skuffer under. Noe som i utgangspunktet gir et bedre resultat. Men tenker uansett at enda bedre lufting skader ikke. Vår/høst/vinter ligger på båten med el.avfukter. MEN tror likevel at det er greit med løfting av madreasser. Og det gjør bedflexen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...