Jump to content

Mer enn en kurs i landstrømsentralen?


Baard

Recommended Posts

Jeg skal igang med å montere en landstrømsentral i båten for å få mer permanent oppkobling til ladere og varmtvannsbereder. I den sammenhengen lurer jeg på hva som er vanlig å ha av kurser i en slik?

 

Er det tilstrekkelig med en kurs, og holder det med 10 ampere eller bør man ha 16 ampere kurs(er)? Jeg er av den formening at alt om bord bør benytte 12 volt om mulig, og ha minst mulig utstyr på 220 volt.

 

For de av dere som har inverter om bord, har dere inverteren koblet inn mot landstrømsentralen?

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har du Inverter ombord kan den fint kobles opp mot en felles forsyningssentral , så sant der finnes et system som forhindrer at landstrøm og Inverterstrøm sammenkobles.

Der finnes både automatiske og manuelle løsninger for dette.

Det kan også være kjekt med flere kurser selv om det totale forbruket begrenses til 10-16A.

Da kan du enkelt slå av en forbruker når du må "dele" samme kurs fra bryggen med flere.

 

Visst du feks. har en kurs til v.v tank , en kurs til Lader (som forsyner 12V system) og en kurs til øvrige stikkontakter har du mulighet til å begrense forbruket ditt på en enkel måte ved å slå av en sikring.

Da kan du feks. ha en 16A kombinert hovedsikring /jordfeilbryter , en 10A til v.v tank , en 10A til lader og en 10A til øvrige stikkontakter , 10A gir deg ca 2300W.

 

I Janita har jeg både inverter , landstrøm og aggregat oppkoblet mot samme sikringssentral , sammenkoblingen av disse forhindres med en slik manuell velgebryter som henvist i link .

Etter Hoved/jordfeibryter på 16A har jeg 6 kurser som jeg da enkelt kan slå av etter ønske.

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Trodde at man kunne benytte en slik vender for å velge mellom 220V kilder. Kan imidlertid ikke se om venderne på denne Becker sin side er en eller to-polet. Hvis du har en slik kan du svare på det? Jorden skal jo via isolatoren uansett, så den trenger jo ikke brytes....

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Trodde at man kunne benytte en slik vender for å velge mellom 220V kilder. Kan imidlertid ikke se om venderne på denne Becker sin side er en eller to-polet. Hvis du har en slik kan du svare på det? Jorden skal jo via isolatoren uansett, så den trenger jo ikke brytes....

 

/Baard

 

Skjønner ikke helt hva du mener med denne , men ja denne venderen er til å velge mellom 220V kilder , er selvsagt 2 polt. Og du har helt rett vedr. Jordingen -som absolutt ikke har noe inn i bryteren og gjøre , hverken her ellen andre steder ! Ellers vil jeg ligge til at dette er arbeid som skal utføres av "autorisert personell" men det er du helt sikkert klar over :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...