Jump to content

Mariner 115 DFI 2002mod, "hoster" og mister fart.


MortenH

Recommended Posts

Hei

 

Kjøpte for kort tid siden "ny", brukt båt, med en Mariner 115hk 4t 2002. En stor overgang fra 14' med 20 år gammel 18 hester. Akt var fryd og gammen etter sjøsetting, båten gikk som en kule i forhold til den gamle, og støynivået var særdeles behagelig. Men etter en halvtimes kjøring " hostet" motoren noen ganger, og båten mistet i et sekund eller to hver gang all fremdrift. Det virket nesten som om noen fant en bryter, og slo den av og på noen ganger. Evt at noen stoppet drivstofftlførselen noen ganger. Men etter noen "host", var alt over, og motoren var igjen klar til dyst. Helt til den da fikk en ny "hostekule".

Vi tenkte at det kanskje kunne være et bensinfilter som var tett, og åpnet det for å se om vi kunne se noe der. Noviser som vi er, ble vi fort enige om at det ihvertfall ikke kunne være det, da alt var rent og pent. Har i ettertid blitt fortalt at vi nok ikke kunne sett noe der uansett, men det var ihvertfall et forsøk.

 

Fremdeles like grønne, fortsatte vi å bruke båten, den virket jo tross alt bra mellom hostekulene. På grunn av dette, begynte jeg å følge med på turtallsmåleren. Den lå jevnt på rett under 5000 RPM, og under hostekulene la vi ikke merke til at turtallet sank, noe som for meg fremstår både som bekymringsverdig og merksnodig.

 

Har noen opplevd liknende problemer med dette motoren, eller har et klokt hode som kan tenke seg til hva som er galt? Motoren skal, ifølge selger, ha vært til årlig service hos Bakken Motor.

Link to post
Share on other sites

Det var femti liter gammel bensin i tanken, som vi toppet opp ned 100 liter ny bensin. Er kondens i bensinen noe som kan behandles? Har jo sett flasker med kondensfjerner innimellom grillpølsene på bensinstasjoner, men er usikker på om den er egnet til dette bruket. Eller bør en finne et gammelt fat, og dumpe bensinen der, og erstatte den med ny? Det første ville jo selvfølgelig vært kjekkest for lommeboka.

Link to post
Share on other sites

Det var femti liter gammel bensin i tanken, som vi toppet opp ned 100 liter ny bensin.

Har aldri, aldri opplevd at bensin fra fjoråret har skapt noen som helst problemer om våren. Etterfyller gjerne med noe frisk bensin før første tur hvis ikke tanken er full. Her heller jeg mot andre teorier som vannutskiller, bensinfilter, osv. Men kan jo ha vært noe grums i tanken selvfølgelig, ikke godt å si. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Får skylde på pølsefingre, det skal nok være EFI, ja :)

 

Jeg regner med at vannutskilleren vil stå i nærheten av filteret, ihvertfall i samme rom som dette. I såfall er det ikke montert. På røret fra tanken er det kun bensinfilteret som er å finne.

 

Skulle jeg derimot ha oversett dette (båten står på hytta, og jeg er ikke der), er det bare å tømme det for vann, eller må andre ting taes i betraktning?

Jeg er, som dere nok skjønner, helt grønn på område, og veldig takknemlig for hjelp herfra.

Link to post
Share on other sites

I og med at motoren/båten ble kjøpt brukt, nylig antar jeg at både bensintanken og bensinrester fulgte med på kjøpet fra forrige eier. Så "historikken" til de 50 literene som var på tanken fra før kan jo være så som så. Men nå skal jeg ikke være mere påståelig at jeg ihvertfall bare nevner av kondens kan være en kilde til turtallesfall, host og hark, særlig når det er et visst gasspådrag. Kondensfjerner kan man sikkert bruke med hell, dog er vel bytte av all bensin det beste, samt drenering av filter, slanger og forgasser.

 

Jeg fikk ihvertfall ikke løst problemene med turtallfall, ujevn gange, host og hark før 15 liter ble tømt ut av tanken, filter drenert, samt slanger og forgasser og ny bensin kom på.

Motoren gikk fint på tomgang og rolig fart, men ble tullete når jeg dro på. Etter hva jeg forstår kan det komme av at dersom det er kondens i systemet, så ligger det på laveste punkt i systemet ved lav belastning. Idet belastningen økes piskes kondensen opp og følger med i bensinen inn i forbrenningen. Da blir det krøll.

Men hva vet vel jeg... :)

Du kan jo alltids ihvertfall ta vare på den gamle bensinen, til bruk senere, dersom det viser seg at det ikke er bensinen som har skylden. Eller låne en 24 liters tank av noen, fylle på fersk bensin og koble denne direkte på motoren. Forsvinner problemet, ja så har du vel svaret.

Link to post
Share on other sites

Hvis en tar utgangspunkt i at kondens er problemet, vil det være skadelig å bruke de hundreogfemti kuttene med bensin som er på tanken? Tanken er jo en fast installasjon, med tilhørende fast røropplegg, så rent praktisk ville det vært lettest. 150l brukes jo relativt fort, ihvertfall om en går inn for det.

 

Og så nok et dumt spørsmål, i rekken av mange. Hydraulikkslanger, kabler og slanger ligger jo alle skjult i en stor slange, så for å få prøvd en annen tank, må jeg jo av med beskyttelsen. Men hva venter meg der? Har bensinslangen en slik hurtigkobling jeg er vant ned fra den trollgamle tohatsuen, eller må jeg frem med verktøyet? Kjenner det hadde vært greit å ha båten foran meg, men det har jeg jo desverre ikke.

Link to post
Share on other sites

Slangen er skjøtt under motorlokket elr går til bensin/vannavskilleren. Likedan er vel gjerne slangen festet i en stuss på tanken.Er ikkje verre enn du drar den av der. Å dumpe all den bensinen som er foreslått her vil være galskap. Men å tømme tanken derimot er en god ide. Da får du ut alt svineri samt du ser om- elr rettere sagt hvor mye vann du har på tanken. Dette vil jo skille seg etter kort tid og du kan trygt bruke bensinen etterpå og kvitte deg med bare vannet.

Link to post
Share on other sites

Likedan er vel gjerne slangen festet i en stuss på tanken.Er ikkje verre enn du drar den av.

 

Det er det som er litt av "problemet". Tanken er støpt, og fra tanken går bensinen i et kobberør (om jeg ikke husker feil, metall var det ihvertfall), sånn cirka frem til skroggjennomføringen. Men jeg skal på hytta i morgen og ta en bedre titt på hva som skjuler segni det rommet, noe bør jo ihvertfall kunne gjøres. Litt lettere å løse problemer når en har problemet foran seg:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...