Jump to content

Hvor sterk motor for badering?


Sjøogvind

Recommended Posts

jeg dro badering uten problemer med 135hk på 19 fots båt.

Man behøver jo nødvendigvis ikke å gi full gass, og man behøver hvertfall ikke å gå fra null til full gass på 1 nanosekund...

Nei ikke sant! En slik ring skal helst dras i høyst moderat fart, eller så er faren for alvorlige skader faktisk ganske så nære! Ungene prøvde å dra ring med sin 330-rib med 9,8hk i fjor. Det ble i minste laget, men allerede med 9,9/15 så hadde dette funket!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at det spørs veldig hvilken båt og hvilken motor.

Det hele dreier seg om hvor mye fart båten får og hvor mye fart den klarer å holde når den får last.

 

Jeg tror uansett det burde holde til å ha det gøy, for det er bare å dra mange sirkler hvis man ikke har guffe nok til å kjøre litt sikksakk.

 

Har dratt med en 14foter og 20 hk, da måtte man planlegge kjøringen mye for at det skulle bli spennende :yesnod:

Link to post
Share on other sites

ok lite. Etter ditt innlegg leste jeg trådstarters innlegg en gang til.

 

Det er tydelig at jeg misforstod innlegget, trodde han spurte om 40hk var for kraftig motor til å dra badering.

 

 

Ser at ditt svar er mye mer treffende for det han egentlig spør om.

 

Vi kjørte ring med 14 fots hansvik med 25hk uten problemer, for ungene var det helt topp, evig nok fart og spenning, mens for ungdommene måtte jeg dra noen skikkelige runder og knappe svinger for å lage litt bølger samt utnytte den ekstra farten de fikk i yttersvning.

Link to post
Share on other sites

Lett å missforstå :)

 

Ang festing så er det en fordel å feste tauet så "høyt som mulig" for å slippe at det tar tak i vannet. Å bruke en tynn line med strekk er å foretrekke på båter med liten motor er min erfaring.

 

På noen båter, har vi festet i pullerter med et tau i en Y line(to fester i båten og en som går bak).

En annen båt hvor det ikke var mulig, festet vi tauet rundt motorfestet. Er som regel greit å tre gjennom og lage en knute litt ut på tauet, da har du et sikkert feste.

Noen monterer en stang bak på båten for å få tauet høyere, det krever nok en del arbeid for å feste forsvarlig på mange båter. Du får også "trekkøyer" som kan monteres på båten og som er egnet til jobben.

 

Lykke til.

 

HUSK:

Stopp motoren når folk er i nærheten, har sett tilfeller hvor det har vært nestenulykker, selv om motor har vært frikoblet.

Link to post
Share on other sites

Dersom du drar med jolle er det viktig og bruke hanefot for å fordele belstningen på akterspeilet.

 

Det er to grunner til det.

1. Små båter er ofte ikke laget for å tåle den belstningen av motoren som trekker fremover, og ringen som holder igjen. jeg har ødelagt en Steady med dette.. Hele akterspeilet sprakk opp, og båten gikk faktisk ned ved kai...

ikkesteady.jpg

 

2. Hvis det napper i slepetauet i en sving, kan du risikere og dra hele jollen rundt så den velter. Jeg har klart det, og druknet en hekt ny mariner Viking 15HK :headbang:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...