Jump to content

Skru-kabelsko, erfaringer?


jjcchh

Recommended Posts

Hei

 

Noen som kan dele sine erfaringer med bruk av skru-kabelsko i båt?? Vet at seatronic selger slike, http://seatronic.no/strom-kabler-kabelsko-c-50_260/kabelsko-til-25-35-50-p-1690 .

 

Bruker skru-kabelsko og skru-skjøter selv i min jobb som energimontør... men de oppholder seg ikke i bevegelige miljø etter at de er ferdig montert.

 

Venter spent.. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det beste er selvfølgelig å lodde kabel skoene for deretter å bruke krympestrømpe utvendig,men hvis det er vanskelig å komme til kan disse være et greit nok alternativ. Vil absolutt anbefale å sette de godt inn med kontaktfett,da et "maritimt miljø" ikke akkurat er bra mht.kontakter ledninger osv.

 

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er jo sikkert 15 år siden vi i montøryrket fikk demonstrert disse skoene første gang. Da knakk skruene lenge før de skulle knekke, men etter hvert så ble jo dette systemet bedre. Så nå er de jo helt fine og lettvinte å bruke på land. Tipper at de er grei å bruke ombord også, forutsatt at man får tettet dem med krympestrømpe med stoff i og også prøve å sette dem skikkelig fast.

Link to post
Share on other sites

Jeg benyttet de i en installasjon nylig, men bruker vanligvis press-kabelsko. Synes dette var tungvint og tidkrevende i forhold til å bare klemme på skoene slik jeg pleier å gjøre, men ettersom jeg gikk tom for presskabelsko brukte jeg disse skru-skoene istedet. Kommer ikke til å benytte disse noe mer, men til hobbybruk er det sikkert ok fremfor å kjøpe en dyr presstang som man bare får bruk for av og til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

En gang er "var i nøden" brukte eg en hammer og en dor. Det gikk, men stolte ikkje helt på metoden så eg loddet i tillegg. Skrustikke vil nok få fast kabelen, men den vil nepper få god kontakt rundt hele veien. Denne som eg la ut bilde fra Biltema gir en slags trekant formasjon på skoen, og det ser ut som det blir skikkelig kontakt mellom kabel og sko. Biltema har og kabelsko opp til 50mm2 som kan brukes. Enkelt, bra og billig.

Link to post
Share on other sites

Det beste er selvfølgelig å lodde kabel skoene

 

Lodding er fy-fy i båt, da Kabelen et stykke ut fra kabelskoen blir såpass stiv at den før eller siden vil knekke på grunn av vibrasjonene. Så pressede kabelsko er det suverent beste man kan bruke i båt. Det er godt mulig at disse skrudde kabelskoene også vil fungere OK, men de gir neppe samme press på kablene som en presset kopling vil gi.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...