simeno Startet 12.April.2011 Del på Facebook Startet 12.April.2011 Hei. kjøpte en Nidelv 24 i fjor. Det sitter en volvo penta md17d altså 36 hesteren. Problemet mitt er at jeg ikke oppnår full hastighet. på full gass har jeg 2000 omdreinger og maks 7 knop. Jeg har hørt at på full gass skal jeg ha 2700 omdreinger. Propellen ser stor ut. har sjekka på andre nidelver med lik motor i båthavna og de har 17x 13 blads propell. Min er større enn det det og med en annen vridning. Motor er ellers i veldig god stand.men er usikker på om jeg skal kjøpe ny propell eller ikke. Derfor tenkte jeg på å høre om kanskje noen av dere har noen forslag, eller har sliti med samme problem. Sitér dette innlegget Link to post
N24 Md17 Svart 1.November.2020 Del på Facebook Svart 1.November.2020 Hei, har eksakt samme problemstilling, på samme båt. Hadde vært artig å høre tips for å få frten opp. Har selv sittet på i samme båt med samme motor i 12 knop! Det var full gass, men marsja leett og fint i 9knop med den. Min klarer max 6,5 knop. Det er noe forskjell opp til 9 knop. Takknemlig for tips!! Sitér dette innlegget Link to post
N24 Md17 Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Har også samme utfordring, og kunne ønsket noe mer fart. Satt også på i en N24 med md17d i 12 knop😉 Tips mottas med takk! Motor i min drar for lett, slik eg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 (redigert) Hvis denne båten går 12 knop, tipper jeg det ikke bare er motor og propell som er avgjørende. Uten en stor nok flaps bak vil disse båtene grave seg ned bak når farten kommer vesentlig over 5-6 knop. Jeg hadde en Joda 24 som vel har et nokså likt skrog, der det var montert på ei ganske stor plate bak. Nidelven er vel noe rundere i baugen enn Jodaen, men ellers er de vel nokså like. Med en Yanmar med 44 hk fikk jeg denne også opp i 12 knop med en eller to personer om bord. Redigert 5.November.2020 av Olevine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Nidelven har et helt annet skrog enn Joda. Så den kan faktisk klare 11-12 knop uten flaps. Men jeg har ikke hørt om noen som klarte dette med 36hk før. De jeg har hørt om med slike ressurser hadde 50hk pluss. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 En kompis har en Nidelv 24 m en Vetus 42hk,. Denne klarer 11-12 knop med "standard" flaps bak. Sitér dette innlegget Link to post
N24 Md17 Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 LM 605 hvem propell hadde han da? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 N24 Md17 skrev for 6 timer siden: LM 605 hvem propell hadde han da? Det kan jeg dessverre ikke huske. Han har også nylig solgt båten. Men propellen ble kjøpt hos Olle Terjesen, Winnrace Propellers i Froland. Det var en tre bladet Mikado. Fikk beregnet størrelsen der, og propellen stemte helt 100% på max turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.