Jump to content

volvo aqd32a med turtallsproblem..hva er feil?


fanntomas

Recommended Posts

En kollega av meg lurer på å kjøpe en båt fra 1972 med volvo aqd32a.

Men han er litt skeptisk i forhold til motoren.

Nåværende eier sier den mangler 1500 omdr. fra maks turtall. Så en plass her at de var ment opp til 4000omdr.??

Dette har oppstått mens han har hatt den... Kan dette være en alvorlig/dyr feil og rette opp.

Hvordan er drevene til disse motorene ift. alderen??

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27865916

Legger ut en link til annonsen her, og håper på at dette er ok for anonnsøren :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det antydes defekt toppakning i annonsen, noe som er såpass lett å sjekke at jeg antar at selger er rimelig sikker her...

Skal være en solid lekkasje om dette alene er årsaken til at den mangler 1500 omdr.

 

Motoren er kjent for problemer med toppakning, langt verre enn 4-syl. utgaven MD21.

Har den først begynt å lekke er det sannsynligvis for sent å stramme til, da må pakningen byttes og toppen muligens planslipes. Dette er en ganske stor jobb, og uaktuelt dyrt om man må betale verksted for å gjøre det. Spes. når selger i tillegg opplyser at motoren er sliten. Antar det er snakk om oljeforbruk etc.

Link to post
Share on other sites

ok.. så da er det muligens en kostbar affære, eller mye jobb selv, for å få reparert dette hvis det er tilfelle skjønner jeg.

 

Men stemmer dette at toppen skal draes til hvert år?? Aldri hørt om noe lignende i hvertfall!!!!

Letteste tilfelle er vel en litt slakk eller gammel gasswire som har kommet ut av stilling, slik at man ikke får gitt fullt gasspådrag...

Men egen erfaring tilsier at det sjelden er noe billig og lettvint som har skjedd :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja, toppen skal draes til hvert år, står om dette i brukermanualen. Dog er det ikke lenger noe å dra til på etter 4-5 år, så for de motorer som fortsatt lever så ligger ikke årsaken her.

 

Mange mener at topplokk/paknings-problemer skyldes at motorene ikke gies nok tid til å varme seg opp/kjøle seg ned, og at dette går spes. utover motorer med alu-topp.

 

Nå har jo alu-topper vært brukt i bilmotorer siden krigens dager, men en bil har et annet bruksmønster. Man går ikke fra kaldstart til full belasting i løpet av sekunder, slik mange kjører båten. Og vica versa, fra full belastning til stopp...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...