marex suncab Startet 12.April.2011 Del på Facebook Startet 12.April.2011 Hei. Begynner med å si hei til alle godtfolk, mye hjelpsomme folk i disse kretser. Er fra kristiansand å kjøpte meg nylig en Marex 24 Suncab. Båten har vært misligholdt de siste to årene å trenger derfor endel arbeid. Spørsmålet mitt i denne omgang angår motoren, var med på siste turen, å tror ikke motoren i seg selv er en tapt sak. Men vil allikevel, etter kyndige råd fra fagfolk få byttet den ut bla grunnet alder å saltvannskjøling. Så spørsmålet mitt er, uten for mye ombygginger å styr(sommeren er snart her), er det noen som har noen tips til hva jeg bør bytte en MD2B til, tilsvarende MD2 eller en MD11C, er det som virker greiest, leser her at MD2 er for såhvitt samme motor som MD 2B men stempeldiameteren på MD2B er nesten en 1 cm, får ikke dette til å stemme med måltegningene til motorene. Lurer på om noen har noen erfaringer og tips til hva jeg bør gå får?? Pft, Suncab Sitér dette innlegget Link to post
marex suncab Svart 13.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2011 OK at jeg bumper denne? Noen burde vite hvilken motor til rundt 20.000 som er fornuftig å sette i en Marex. Vurderer å bare selge hele båten å kjøpe en som har motor som går, synes det er litt galt for det er en meget bra båt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Hva er problemet med den du har da? Kanskje lurt å fikse den først og fremst, så har du en operativ båt mens du eventuelt leter etter ny motor. Det er ikke alltid så mye som skal til for å få liv i en gammel sliter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LENB Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Hei.Begynner med å si hei til alle godtfolk, mye hjelpsomme folk i disse kretser.Er fra kristiansand å kjøpte meg nylig en Marex 24 Suncab. Båten har vært misligholdt de siste to årene å trenger derfor endel arbeid.Spørsmålet mitt i denne omgang angår motoren, var med på siste turen, å tror ikke motoren i seg selv er en tapt sak. Men vil allikevel, etter kyndige råd fra fagfolk få byttet den ut bla grunnet alder å saltvannskjøling.Så spørsmålet mitt er, uten for mye ombygginger å styr(sommeren er snart her),er det noen som har noen tips til hva jeg bør bytte en MD2B til, tilsvarende MD2 eller en MD11C,er det som virker greiest, leser her at , får ikke dette til å stemme med måltegningene til motorene. Lurer på om noen har noen erfaringer og tips til hva jeg bør gå får??Pft,Suncab Hei. Begynner med å si hei til alle godtfolk, mye hjelpsomme folk i disse kretser. Er fra kristiansand å kjøpte meg nylig en Marex 24 Suncab. Båten har vært misligholdt de siste to årene å trenger derfor endel arbeid. Spørsmålet mitt i denne omgang angår motoren, var med på siste turen, å tror ikke motoren i seg selv er en tapt sak. Men vil allikevel, etter kyndige råd fra fagfolk få byttet den ut bla grunnet alder å saltvannskjøling. Så spørsmålet mitt er, uten for mye ombygginger å styr(sommeren er snart her), er det noen som har noen tips til hva jeg bør bytte en MD2B til, tilsvarende MD2 eller en MD11C, er det som virker greiest, leser her at , får ikke dette til å stemme med måltegningene til motorene. Lurer på om noen har noen erfaringer og tips til hva jeg bør gå får?? Pft, Suncab Hei! MD2 og MD2B er to motorer med helt forskjellige innbyggingsmål og motorfestemål. MD11 derimot er mer eller mindre identisk med MD2B og er en bolt on byttejobb. Hvis du får tak i en overhalt MD2B eller MD11 med ferskvannskjøling er dette en enkel sak å bytte. Jeg byttet ut min MD2B for noen år siden, men valgte da å sette inn helt ny motor. Det ble en VP D1-30, denne hadde samme bredde mellom motorfestene, men kortere distanse mellom fremre og aktre motorlabber. Det var imidlertid en veldig grei jobb å få D1-30'n til å sitte på de gamle MD2B festene. Propellaksel, kontrollvaiere og eksoslange passet rett på nymotorn! Du kan lese mer i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/35906-montering-av-ny-vp-d1-30-og-dickinson-dieselvarmer/page__p__467889__hl__aviator__fromsearch__1#entry467889 Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Det var imidlertid en veldig grei jobb å få D1-30'n til å sitte på de gamle MD2B festene. Propellaksel, kontrollvaiere og eksoslange passet rett på nymotorn! Mange takk for denne erfaringen, den var beruligende å vite! Redigert 14.April.2011 av rudir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Jeg byttet ut MD11 med en 28 hk 2003. Seildrev ble også byttet fra 110 til 120. Måtte forhøye 2 motorfester, det var det hele. Grei jobb. Ingen modifikasjon på glassfiberdelene. Redigert 14.April.2011 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marex suncab Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Takker for svar. Den jeg har er som sagt saltvannskjølt, mye grums i kjølekanalene. Den har gått en god stund på bare en sylinder antagli grunnet at en av toppene har blitt skeivstilt, siste turen mistet den kompresjonen pga at ett diesel rør knakk, plugga hullet så gikk den inn til land hvertall. Har hatt kyndige folk til å se på den, å de mener alle at den burde byttes ut, og evt brukes til delemotor. Noen som har noen tips hvor det går ann å få tak i en MD2B i god stand? Evt en md11? På jobb i 2 uker fremover, men bruker den lille tiden jeg har til å lete, setter pris på all hjelp jeg kan få :) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Han her har både MD11 og MD2B til salgs. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27541023 Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 (redigert) Det ligger noen MD2B / MD11 på e-bay: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280659789619&ssPageName=STRK:MEWAX:IT Tilbud av disse motorene (som oftest "gikk som en klokke" før demonteringen) øker i det siste, forekommer det meg. Virker sånn at flere bytter heller til nyere motorer enn å skru på de gammle rustjern lengre. Jeg lurer på om det finnes erfaringer med Nanni, Sole, Kubota, Lomatec, Yang-Dong, etc. som byttemotor. Er det "fort gjort" å få de passende til festepunkter og akslingen til MD2B / MD11? Redigert 17.April.2011 av rudir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Den har gått en god stund på bare en sylinder antagli grunnet at en av toppene har blitt skeivstilt, siste turen mistet den kompresjonen pga at ett diesel rør knakk, plugga hullet så gikk den inn til land hvertall. Altså: Den har gått lenge på en sylinder? Og når dieselrøret knakk og du plugget det, da gikk den altså ikke på noen av sylindrene? Og likevel gikk den til lands? Her er det noe som skurrer... Og hvordan klarte du å miste kompresjon gjennom et dieselrør? Det skulle ikke være mulig, med mindre dysa er borte vekk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
marex suncab Svart 17.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2011 Etter det jeg forstår er det bare en sylinder som har vært operativ, antagli grunet røket topp pakning, diesel røret knakk i skruefestet inn til sylinderen, antagli på denne, da var det ingen kompresjon å ville ikke starte før vi plugget hullet, etter det gikk den, så vidt det var.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 OK. Selv om jeg er av den oppfatning at alt kan repareres, så er vel problemet her at motorens vedlikehold er førsømt såpass lenge at det kan være like godt å bytte til en annen bedre holdt en. Problemet er bare at de fleste har en meget god grunn til å bytte motor, og den vanligste er at de er drit lei av problemene med den gamle. Så spør selger grundig ut om hva og hvorfor, sånn at du ikke kjøper deg nye problemer i stedet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
marex suncab Svart 21.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2011 Alt kan repareres, men om det er verdt det er en annen sak... Valget faller nok på en nyoverhalt md 11 c. Selger sier motoren er total overhalt, med godt med gods igjen. Noen som kan bekrefte at mitt gamle gir til md2b passer rett på denne motoren? Lurer også på gode løsninger/tilbud på ferskvannskjøling, da jeg mest sannsynlig montorer det i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.April.2011 Del på Facebook Svart 22.April.2011 Abs. enklest å kjøpe et modelltilpasset Martec-sett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.