Jump to content

Utslitt Volvo Penta MD2B, råd om erstatning ønskes.


marex suncab

Recommended Posts

Hei.

 

Begynner med å si hei til alle godtfolk, mye hjelpsomme folk i disse kretser.

 

Er fra kristiansand å kjøpte meg nylig en Marex 24 Suncab.

Båten har vært misligholdt de siste to årene å trenger derfor endel arbeid.

 

Spørsmålet mitt i denne omgang angår motoren, var med på siste turen,

å tror ikke motoren i seg selv er en tapt sak. Men vil allikevel,

etter kyndige råd fra fagfolk få byttet den ut bla grunnet alder å saltvannskjøling.

 

Så spørsmålet mitt er, uten for mye ombygginger å styr(sommeren er snart her),

er det noen som har noen tips til hva jeg bør bytte en MD2B til, tilsvarende MD2 eller en MD11C,

er det som virker greiest, leser her at

MD2 er for såhvitt samme motor som MD 2B men stempeldiameteren på MD2B er nesten en 1 cm
, får ikke dette til å stemme med måltegningene til motorene.

 

Lurer på om noen har noen erfaringer og tips til hva jeg bør gå får??

 

Pft,

Suncab

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med den du har da? Kanskje lurt å fikse den først og fremst, så har du en operativ båt mens du eventuelt leter etter ny motor. Det er ikke alltid så mye som skal til for å få liv i en gammel sliter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.Begynner med å si hei til alle godtfolk, mye hjelpsomme folk i disse kretser.Er fra kristiansand å kjøpte meg nylig en Marex 24 Suncab. Båten har vært misligholdt de siste to årene å trenger derfor endel arbeid.Spørsmålet mitt i denne omgang angår motoren, var med på siste turen, å tror ikke motoren i seg selv er en tapt sak. Men vil allikevel, etter kyndige råd fra fagfolk få byttet den ut bla grunnet alder å saltvannskjøling.Så spørsmålet mitt er, uten for mye ombygginger å styr(sommeren er snart her),er det noen som har noen tips til hva jeg bør bytte en MD2B til, tilsvarende MD2 eller en MD11C,er det som virker greiest, leser her at , får ikke dette til å stemme med måltegningene til motorene. Lurer på om noen har noen erfaringer og tips til hva jeg bør gå får??Pft,Suncab

Hei.

 

Begynner med å si hei til alle godtfolk, mye hjelpsomme folk i disse kretser.

 

Er fra kristiansand å kjøpte meg nylig en Marex 24 Suncab.

Båten har vært misligholdt de siste to årene å trenger derfor endel arbeid.

 

Spørsmålet mitt i denne omgang angår motoren, var med på siste turen,

å tror ikke motoren i seg selv er en tapt sak. Men vil allikevel,

etter kyndige råd fra fagfolk få byttet den ut bla grunnet alder å saltvannskjøling.

 

Så spørsmålet mitt er, uten for mye ombygginger å styr(sommeren er snart her),

er det noen som har noen tips til hva jeg bør bytte en MD2B til, tilsvarende MD2 eller en MD11C,

er det som virker greiest, leser her at , får ikke dette til å stemme med måltegningene til motorene.

 

Lurer på om noen har noen erfaringer og tips til hva jeg bør gå får??

 

Pft,

Suncab

 

 

Hei!

 

MD2 og MD2B er to motorer med helt forskjellige innbyggingsmål og motorfestemål. MD11 derimot er mer eller mindre identisk med MD2B og er en bolt on byttejobb. Hvis du får tak i en overhalt MD2B eller MD11 med ferskvannskjøling er dette en enkel sak å bytte. Jeg byttet ut min MD2B for noen år siden, men valgte da å sette inn helt ny motor. Det ble en VP D1-30, denne hadde samme bredde mellom motorfestene, men kortere distanse mellom fremre og aktre motorlabber. Det var imidlertid en veldig grei jobb å få D1-30'n til å sitte på de gamle MD2B festene. Propellaksel, kontrollvaiere og eksoslange passet rett på nymotorn! Du kan lese mer i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/35906-montering-av-ny-vp-d1-30-og-dickinson-dieselvarmer/page__p__467889__hl__aviator__fromsearch__1#entry467889

 

Lykke til! :smash:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Den jeg har er som sagt saltvannskjølt, mye grums i kjølekanalene.

 

Den har gått en god stund på bare en sylinder antagli grunnet at en av toppene har blitt skeivstilt,

siste turen mistet den kompresjonen pga at ett diesel rør knakk, plugga hullet så gikk den inn til land hvertall.

 

Har hatt kyndige folk til å se på den, å de mener alle at den burde byttes ut, og evt brukes til delemotor.

 

Noen som har noen tips hvor det går ann å få tak i en MD2B i god stand? Evt en md11?

 

På jobb i 2 uker fremover, men bruker den lille tiden jeg har til å lete, setter pris på all hjelp jeg kan få :)

Link to post
Share on other sites

Det ligger noen MD2B / MD11 på e-bay: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280659789619&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Tilbud av disse motorene (som oftest "gikk som en klokke" før demonteringen) øker i det siste, forekommer det meg. Virker sånn at flere bytter heller til nyere motorer enn å skru på de gammle rustjern lengre.

Jeg lurer på om det finnes erfaringer med Nanni, Sole, Kubota, Lomatec, Yang-Dong, etc. som byttemotor. Er det "fort gjort" å få de passende til festepunkter og akslingen til MD2B / MD11?

Redigert av rudir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den har gått en god stund på bare en sylinder antagli grunnet at en av toppene har blitt skeivstilt,

siste turen mistet den kompresjonen pga at ett diesel rør knakk, plugga hullet så gikk den inn til land hvertall.

 

Altså: Den har gått lenge på en sylinder? Og når dieselrøret knakk og du plugget det, da gikk den altså ikke på noen av sylindrene? Og likevel gikk den til lands? Her er det noe som skurrer...

 

Og hvordan klarte du å miste kompresjon gjennom et dieselrør? Det skulle ikke være mulig, med mindre dysa er borte vekk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Etter det jeg forstår er det bare en sylinder som har vært operativ, antagli grunet røket topp pakning, diesel røret knakk i skruefestet inn til sylinderen, antagli på denne, da var det ingen kompresjon å ville ikke starte før vi plugget hullet, etter det gikk den, så vidt det var..

Link to post
Share on other sites

OK. Selv om jeg er av den oppfatning at alt kan repareres, så er vel problemet her at motorens vedlikehold er førsømt såpass lenge at det kan være like godt å bytte til en annen bedre holdt en. Problemet er bare at de fleste har en meget god grunn til å bytte motor, og den vanligste er at de er drit lei av problemene med den gamle. Så spør selger grundig ut om hva og hvorfor, sånn at du ikke kjøper deg nye problemer i stedet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Alt kan repareres, men om det er verdt det er en annen sak...

 

Valget faller nok på en nyoverhalt md 11 c.

 

Selger sier motoren er total overhalt, med godt med gods igjen.

 

Noen som kan bekrefte at mitt gamle gir til md2b passer rett på denne motoren?

 

 

Lurer også på gode løsninger/tilbud på ferskvannskjøling,

da jeg mest sannsynlig montorer det i samme slengen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...