softneck Startet 13.April.2011 Del på Facebook Startet 13.April.2011 Hei har hatt 4stk AGM batterier i båten en sesong nå. Har funnet ut at jeg har fått problemer med 2stk av de. Slik er de koblet: Altså har jeg koblet 2 og 2 i serie og dermed paralellkoblet disse igjen. Problemet mitt er at batt 1 har ca 6,89 volt nå og batt 2 er nede i 6,14 volt ved full lading. batt 3 og 4 ligger på 6,50 nøyaktig. Kan være at batteriene 1 og 2 var dårlige allerede når jeg satte dem inn da jeg fikk dem fra en UPS bank, men tviler på det da alle hadde samme spenningsverdi. Har prøvet å tappe ned batt 1 til samme nivå som batt 2 og dermed prøvet å lade begge to opp sammen, men dette har ikke virket. Noen som har peil på hva som skyldes dette??? Kan det være bedre og paralellkoble to og to og dermed seriekoble begge 6volts "bankene"???? Har 4stk til i garasjen men har ikke lyst å hive i to nye hvis det samme skjer med dem...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Hvordan utførte du denne målingen egentlig? Er ikke så voldsomt inne på alt rundt temaet, men mener batteriene skal ha litt tid å "stabilisere seg". Koble bankene "fra hverandrerandre" så du har 2 12V pakker og prøv å lade den pakken du er usikker på(den med batteri 2). I tilfelle du må bytte ut noen batterier så er det jo "bare" batteri 2 som må byttes ut da batteri 1 tydeligvis har det bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Slik er mitt system koblet dog med 12 volt batterier for å få 24 volt det blir jo det samme Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 (redigert) Er alle disse 6volt batteriene dine av samme type og samme amperetimers størrelse? Ved parallellkobling er det stort sett greit å koble sammen et feks. 80Ah batteri med et 100Ah batteri, men ved lading av seriekoblete batterier kan du oppleve slike forskjeller du har målt. Her er det absolutt en fordel med identiske batterier. Dette har vært diskutert grundig tidligere, og det kan du lese om i denne tråden. Riktignok var problemet der, hvordan koble sammen 12volt batterier for å få 24volt, men prinsippene er det samme for å koble sammen 6volt batterier for å få 12volt. Så les til øyet blir stort og vått. Direktelink til et av mine innleg der jeg forsøkte å oppsummere litt, finner du her. Lars H. Redigert 13.April.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
softneck Svart 13.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2011 Hmmmm, alle batteriene er 200ah og av samme fabrikat. De sto alle i samme batteribank ombord på boreriggen hvor jeg fikk dem fra. Batteriene står nøyaktig slik som på tegningen min og kabellengdene er ikke mange cm forskjell. KAn bare ikke skjønne hvorfor de ene batteriet går helt i topp mens det andre går i bunn. Den totale spenningen blir uansett lik, men både batteri 1 og 2 lider under for høy og for lav spenning. Kan jo prøve å bytte ut batt 1 og 2 og følge med som en smed om de avviker fra hverandre. Hvis det er en tendens kan jeg jo prøve å koble de på en annen måte..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Så vidt jeg kan forstå er dette brukte batterier, og at de da skulle ha eldet forskjellig før du overtok de er vel ikke helt usannsynlig? Hvor gamle er de? Hvordan har de vært koblet ombord på riggen? Hvordan er de blitt ladet? Hvorfor er de "kassert"? Ser en på et vanlig 12volt batteri som har en del år på baken, så er det ikke uvanlig at en eller flere celler får problemer før de andre. Så de måleresultatene dine har nok ingenting med hvordan du har koblet det hele opp, men heller tilstanden på de enkelte batteriene før du overtok de. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
softneck Svart 13.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2011 Ja, du har kanskje rett...Det var ca 3år gamle og hadde stått på vedlikeholdslading hele tiden. Snakka med systemteknikeren og han sa at de kun hadde vært syklet ned et par ganger for test. Tror de ble bytta etter faste tidsintervall. De var til nødstrøm til tavlerom i tilfelle blackout på riggen. Men et av batteriene er nok dårlig ja...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.