Jump to content

4 stk 6v batterier, hvordan koble de riktig


softneck

Recommended Posts

Hei har hatt 4stk AGM batterier i båten en sesong nå. Har funnet ut at jeg har fått problemer med 2stk av de. Slik er de koblet:

battkobl.jpg

Altså har jeg koblet 2 og 2 i serie og dermed paralellkoblet disse igjen. Problemet mitt er at batt 1 har ca 6,89 volt nå og batt 2 er nede i 6,14 volt ved full lading. batt 3 og 4 ligger på 6,50 nøyaktig.

 

Kan være at batteriene 1 og 2 var dårlige allerede når jeg satte dem inn da jeg fikk dem fra en UPS bank, men tviler på det da alle hadde samme spenningsverdi.

 

Har prøvet å tappe ned batt 1 til samme nivå som batt 2 og dermed prøvet å lade begge to opp sammen, men dette har ikke virket.

 

Noen som har peil på hva som skyldes dette???

 

Kan det være bedre og paralellkoble to og to og dermed seriekoble begge 6volts "bankene"????

 

Har 4stk til i garasjen men har ikke lyst å hive i to nye hvis det samme skjer med dem......

Link to post
Share on other sites

Hvordan utførte du denne målingen egentlig?

Er ikke så voldsomt inne på alt rundt temaet, men mener batteriene skal ha litt tid å "stabilisere seg".

 

Koble bankene "fra hverandrerandre" så du har 2 12V pakker og prøv å lade den pakken du er usikker på(den med batteri 2).

I tilfelle du må bytte ut noen batterier så er det jo "bare" batteri 2 som må byttes ut da batteri 1 tydeligvis har det bra.

Link to post
Share on other sites

Er alle disse 6volt batteriene dine av samme type og samme amperetimers størrelse? Ved parallellkobling er det stort sett greit å koble sammen et feks. 80Ah batteri med et 100Ah batteri, men ved lading av seriekoblete batterier kan du oppleve slike forskjeller du har målt. Her er det absolutt en fordel med identiske batterier.

 

Dette har vært diskutert grundig tidligere, og det kan du lese om i denne tråden. Riktignok var problemet der, hvordan koble sammen 12volt batterier for å få 24volt, men prinsippene er det samme for å koble sammen 6volt batterier for å få 12volt. Så les til øyet blir stort og vått. Direktelink til et av mine innleg der jeg forsøkte å oppsummere litt, finner du her.

 

Lars H. :smiley:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, alle batteriene er 200ah og av samme fabrikat. De sto alle i samme batteribank ombord på boreriggen hvor jeg fikk dem fra.

 

Batteriene står nøyaktig slik som på tegningen min og kabellengdene er ikke mange cm forskjell. KAn bare ikke skjønne hvorfor de ene batteriet går helt i topp mens det andre går i bunn. Den totale spenningen blir uansett lik, men både batteri 1 og 2 lider under for høy og for lav spenning.

 

Kan jo prøve å bytte ut batt 1 og 2 og følge med som en smed om de avviker fra hverandre. Hvis det er en tendens kan jeg jo prøve å koble de på en annen måte.....confused.gif

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan forstå er dette brukte batterier, og at de da skulle ha eldet forskjellig før du overtok de er vel ikke helt usannsynlig? Hvor gamle er de? Hvordan har de vært koblet ombord på riggen? Hvordan er de blitt ladet? Hvorfor er de "kassert"?

 

Ser en på et vanlig 12volt batteri som har en del år på baken, så er det ikke uvanlig at en eller flere celler får problemer før de andre. Så de måleresultatene dine har nok ingenting med hvordan du har koblet det hele opp, men heller tilstanden på de enkelte batteriene før du overtok de.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, du har kanskje rett...Det var ca 3år gamle og hadde stått på vedlikeholdslading hele tiden. Snakka med systemteknikeren og han sa at de kun hadde vært syklet ned et par ganger for test. Tror de ble bytta etter faste tidsintervall. De var til nødstrøm til tavlerom i tilfelle blackout på riggen.

 

Men et av batteriene er nok dårlig ja......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...