Jump to content

Membranventil ved skroggjennomføring?


dvil

Recommended Posts

Hei,

Etter god erfaring med slike fra prosessanlegg har jeg tenkt at membranventiler burde egne seg godt til bruk ved skroggjennomføringer i båter. Men jeg finner ingen referanser til at noen har benyttet slike, ei heller finner jeg noen til salgs i båtbutikker.

 

Etter mitt syn burde de være veldig robuste, bortsett fra membranet nærmest evigvarende. Ventilspindelen er helt adskilt fra mediet. De burde tåle frost godt. På negativ side ser en at strømløpet vil gi litt mer motstand enn en kuleventil.

 

Hvorfor blir ikke slike brukt?? Noen her med erfaring?

 

Prinsipptegning fra Saunders valves:

1213_001a.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg mener de kan leveres i bronse. Og de finns både med gjenger og flens. En spesiell brannhydrant-type fås med flens og 45 eller 90 gr. bend. Membranet sitter da i bendet.

Pris kan være et viktig argument mot denne typen ja. Jeg skal undersøke priser. Men jeg vil ikke sammenligne med en vanlig kuleventil. Dette blir etter min mening et alternativ til Blake og lignende bronseventiler.

Takk for kommentarer. Tar gjerne imot fler. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...