ferot Startet 13.April.2011 Del på Facebook Startet 13.April.2011 Jeg skal demontere et bravo 3x drev. Er det noen som har tips om hvordan man løsner shift/gearkabelen i drevet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjapp33 Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 (redigert) Når du har løsnet de 6 mutterne som holder drevet på plass, og trimsylindre og trekker drevet ut fra transomen, så går "kjeften" som girwiren står i ut og wire blir frigjort. Uansett er det lurt å sjekke at wiren går ut av denne "kjeften", så ikke du tar knekken på wire.. Egentlig en fin løsning på både girwire og drevolje på mercruiser drevene, også holder belgene i flere år Har knota med volvo Dp drev flere ganger, og det er mer styr synes jeg. Redigert 13.April.2011 av Kjapp33 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Er litt usikker på hva du mener. Tenker du på å ta av drevet fra transom, så setter du bare gispaken i fri og trekker drevet av så er gir kabelen fri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
marius Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Henger meg på her siden jeg skal gjøre akkurad det samme selv snart . Gearoljen må vel tappes av drevet før det demonteres eller ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Sett gearspaken(speeden) fullt forover. Ta av bakre bolt på trimsylindere og napp opp slangen til knopmåler. løsne 6 muttere på drev, og skru dem nesten helt av, dra drevet bakover til du får god glipe mellom transom og drev. (drevet skal selvfølgelig være tiltet helt ned). I glipen ser du den blanke gearwiren. denne går inn i en slags klemme i drevet. Du tar en tank og drar denne ut, slik at den kan åpnes.(Den låses når den skus inn i drevet). Når du har fått dratt denne frem så får du vippet ut wiren, du må vri rundt litt på propellen for å få dratt den ut, skru av mutterne helt, og ta av drevet. Når du setter på igjen drevet må du sveive litt på propellen for å få akslingen til å treffe sporene. Wiren puttes i klemma igjen og dyttes inn i drevet. Dersom du skal bytte belger så må du skru av delen innforbi også. Da trenger du en hing ping tool. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elektro Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Manual Kanskje ovennevnte kan være til hjelp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 yankee kan dette, hans metode er riktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ferot Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 Takker for gode tips - dette gikk som en lek :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 Sett gearspaken(speeden) fullt forover. ... Dette gjelder vel bare Alphadrev. Bravoene skal stå i fri. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 er lettere da whistler, og mindre sjangs for å få knekk på wire da du jo har mere flexmulighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 Bravodrevene skal IKKE stå i fri. Poenget med å sette den i gir forover er å kunne dra drevet langt nok bak til at du får komme til å løsne wiren fra drevet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 (redigert) Bravodrevene skal IKKE stå i fri.... Originalmanualen (og tredjepartsmanualen jeg innehar) sier begge at spaken skal stå i fri. Nå har jeg også av- og påmontert drevet 5-6 ganger mens det har stått i fri. Trenger heller ikke tang for å løsne wiren når det står i fri. Null stress, men for all del; det funker sikkert mens den står i fwd også. Redigert 18.April.2011 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 Ok, dersom jeg har feil så skal jeg selfølgelig ikke være påståelig, men kan du forklare hvordan du gjør det siden du ikke trenger tang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 Ok, dersom jeg har feil så skal jeg selfølgelig ikke være påståelig, men kan du forklare hvordan du gjør det siden du ikke trenger tang? Du har nevnt beskrivelsen for Alpha1 drev, der skal girspak stå i forover posisjon. For alle Bravo drev skal giret stå i fri. Det er en "klo" på sjalte armen i drevet som åpner seg når drevet dras av, wiren er dermed frigjort. Ved remontering skal man bare sette på drevet og passe på at wiren treffer kloen som dyttes inn og låser seg over wiren. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 om Crhris284 sier så åpner kloa seg når drevet går bakover. Her er forøvrig et godt tips for å løsne drevet. Legg blokken(e) som vist og løft i (anti-)kavitasjonsplaten. Voila Det man ikke må glemme ved påsetting er ganske riktig å bruke en tang for å dra ut klo-kjeften. Hvis ikke ender man med å få satt båten i gir en gang og "that's it". Har prøvd det... Ikke så festlig å løfte drevet opp, ned, frem og tilbake. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.