Jump to content

Demontering av bravo3 drev


ferot

Recommended Posts

Når du har løsnet de 6 mutterne som holder drevet på plass, og trimsylindre og trekker drevet ut fra transomen, så går "kjeften" som girwiren står i ut og wire blir frigjort. Uansett er det lurt å sjekke at wiren går ut av denne "kjeften", så ikke du tar knekken på wire.. Egentlig en fin løsning på både girwire og drevolje på mercruiser drevene, også holder belgene i flere år :smiley: Har knota med volvo Dp drev flere ganger, og det er mer styr synes jeg.

Redigert av Kjapp33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sett gearspaken(speeden) fullt forover. Ta av bakre bolt på trimsylindere og napp opp slangen til knopmåler. løsne 6 muttere på drev, og skru dem nesten helt av, dra drevet bakover til du får god glipe mellom transom og drev. (drevet skal selvfølgelig være tiltet helt ned). I glipen ser du den blanke gearwiren. denne går inn i en slags klemme i drevet. Du tar en tank og drar denne ut, slik at den kan åpnes.(Den låses når den skus inn i drevet). Når du har fått dratt denne frem så får du vippet ut wiren, du må vri rundt litt på propellen for å få dratt den ut, skru av mutterne helt, og ta av drevet. Når du setter på igjen drevet må du sveive litt på propellen for å få akslingen til å treffe sporene. Wiren puttes i klemma igjen og dyttes inn i drevet.

 

Dersom du skal bytte belger så må du skru av delen innforbi også. Da trenger du en hing ping tool.

Link to post
Share on other sites

Bravodrevene skal IKKE stå i fri....

 

Originalmanualen (og tredjepartsmanualen jeg innehar) sier begge at spaken skal stå i fri. Nå har jeg også av- og påmontert drevet 5-6 ganger mens det har stått i fri. Trenger heller ikke tang for å løsne wiren når det står i fri. Null stress, men for all del; det funker sikkert mens den står i fwd også.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, dersom jeg har feil så skal jeg selfølgelig ikke være påståelig, men kan du forklare hvordan du gjør det siden du ikke trenger tang?

Du har nevnt beskrivelsen for Alpha1 drev, der skal girspak stå i forover posisjon.

 

For alle Bravo drev skal giret stå i fri. Det er en "klo" på sjalte armen i drevet som åpner seg når drevet dras av, wiren er dermed frigjort.

Ved remontering skal man bare sette på drevet og passe på at wiren treffer kloen som dyttes inn og låser seg over wiren.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

om Crhris284 sier så åpner kloa seg når drevet går bakover.

Her er forøvrig et godt tips for å løsne drevet.

drev5.jpg

 

Legg blokken(e) som vist og løft i (anti-)kavitasjonsplaten.

 

drev6.jpg

 

Voila

 

drev7.jpg

 

Det man ikke må glemme ved påsetting er ganske riktig å bruke en tang for å dra ut klo-kjeften.

 

drev9.jpg

 

Hvis ikke ender man med å få satt båten i gir en gang og "that's it". Har prøvd det... Ikke så festlig å løfte drevet opp, ned, frem og tilbake.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...