Jump to content

Min første erfaring med Maritim gummibåt


skhauge

Recommended Posts

Etter endel vurderinger kjøpte eg nå en gummibåt fra Maritim til 2990. Eg var fast bestemt på å kjøpe RIB. Men etter å ha tenkt gjennom bruksområdet mitt, vekt+pris så tenkte eg at en båt til 2990 var beste løsning, om båten fungerer.

I dag har eg pakket den opp og satt den sammen. Første inntrykket var bra. Eg slet litt med dørken. Den var trang og få på plass. Kanskje litt "glidemiddel" hadde gjort underverker her. Når eg først fikk den sammen så måtte den testes. Hengte på den en Yamaha 8hk-2takt. Rodde et stykke ut, og motoren startet etter 4-5 drag, som den alltid bruker etter vinterdvale. Vi var 2 personer ombord (70+90kg). Båten fungerer til det eg har tenkt helt utmerket. Vekten er slik at en person lett handterer den. 2 personer så er det utrulig lett å handtere.

Totalvurdering av kjøpet er godt. Det eneste eg har å utsette er dørken. Den slet eg med å få på plass, men tipper det blir enklere neste gang når båten har strekt seg. Dørken kjennes og litt myk når en går på den.

Med tanke på pris og førsteinntrykk gir eg båten karakter 5!

Link to post
Share on other sites

Vi satte også opp Maritim-båten for første gang i helgen og hadde samme erfaring med dørken. Vi endte med å måtte bruke en god del vekt (dvs meg...) på bakerste skjøt for å få presset dørken på plass. I tillegg slet vi litt med kjølen, det ble en god krøll ved ventilen så vi valgte å ta ut luften av den så vi ikke skadet gummien. Til helga gjør vi nok operasjonen på nytt så vi får alt riktig.

 

Barna likte jolla godt og roopplæring blir nok viktigste bruksområdet for den i år. Drøyer derfor med motorkjøp. Definitivt et pluss at årene er semipermanent festet til båten!

 

Båten får i alle fall fint plass på fordekket på vår Bavaria 35 cruiser og den lave vekten er også et stort pluss.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en Maritimgummibåtfaan (Skriver det kun fordi jeg egentlig ikke har lyst å drasse på jolle når jeg seiler, men maddamen insisterer)

Jeg vet ikke om det er samme modell dere har, men om det er det, er kluet å få på plass dørken før dere fylle pantongene med luft.

"litt" tricky er det da også, men det går på et vis. Lirke på plass i baugen, så i bakkant og så tråkke på bretten som oppstår i midten.

(mulig det ikke er likt lengre).

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte denne båten i fjor, og synes forsåvidt det var mye båt for pengene. Riktignok holdt den ikke særlig lenge på luften, og etter 2 uker måtte jeg etterfylle. Snakket med en del i båthavnen og de kunne fortelle at de sjelden eller aldri etterfylt luft i løpet av sesongen. Så jeg kjørte en reklamasjon på dette og fikk meg ut en ny en, denne er ikke montert enda, men satser på at det var en liten feil på den forrige, og kan se frem til en solid båt å henge bakpå til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik båt jeg også. Veldig letthåndterlig og grei. Brukte grønnsåpe som smøremiddel for å få dørken på plass. Min erfaring er at det er viktig med godt lufttrykk i både pontonger og bunn for å få den mest mulig stabil.

Byttet den til fordel for en RIB dav jeg hadde behov for en større båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...