Jump to content

Ny kamp for KNBF!


Syvert

Recommended Posts

Nå må KNBF kjempe en ny kamp, og denne gangen må vi gjøre alt vi kan for å hindre at fritidsbåthavner skal bli et skatte- og avgiftsobjekt for kommunekassene i tillegg til de skatter og avgifter vi allerede betaler som innbyggere i kommunen! Vi er i full sving med kampen, men vi vil gjerne at Baatplassfolket skal bli de første som blir informert om det som nå er i ferd med å skje.

 

I Bergen vil kommunen ha avgift på båtplasser i private båtforeninger som leier grunn av kommunen. I Kristiansand vil kommunen overlate driften av fritidsbåthavnene til et kommunalt eiendomsfirma og la leieinntektene gå til inntekt for kommunekassen. Frogn kommune vil overlate driften av fritidsbåthavnene til båtforeningene, men vil la inntektene gå inn i kommunens driftsfond.

 

Etter KNBF’s syn er dette i strid med Havne- og farvannnslovens § 23 hvor det står følgende:

”Kongen kan bestemme at havner som har det vesentligste av sine inntekter av en spesiell fart eller spesielle varer, kan kreve opp én eller flere havneavgifter etter den tidligere lov.

Avgifter som kommunen oppebærer etter loven her, skal bare benyttes til havneformål. Når det er opprettet havnestyre, enten ved kommunens egen beslutning, ved interkommunalt samarbeide eller etter departementets bestemmelse, skal havnestyret uttale seg om forvaltningen av avgiftsmidlene, som skal holdes adskilt i egen havnekasse. Tilsvarende gjelder vederlag for bruk og utleie av kommunens særlige havneinnretninger i havnedistriktet. Departementet kan ved enkeltvedtak eller forskrift fastsette hva som forstås med havneformål og særlig havneinnretning.”

Allerede i 1995 hadde vi en tilsvarende sak i Kristiansund. Kommunen hadde sendt regning til båtlaget for leie av vannflaten. KNBF sørget for at saken kom opp i Stortingets spørretime hvor daværende fiskeriminister Jan Henry T. Olsen fast at en fritidsbåthavn er å anse som en havn i henhold til Havne- og farvannsloven og at inntekter fra havnen ikke kan brukes til inntekt for kommunekassen.

Når Bergen kommune nå forsøkte noe tilsvarende, sendte KNBF et brev til Fiskeridepartementet for nok en gang å få stadfestet at en fritidsbåthavn er å anse som en havn og inngår i havnevesenets ansvarsområde i henhold til bestemmelsene i Havne- og farvannsloven. Brevet ble sendt i mars og departementet sendte det videre til Kystidrektoratet som lovet svar innen utgangen av juni. I slutten av oktober har vi fremdeles ikke fått noe svar til tross for gjentatte purringer. Når det helt klart fremgår av loven at vederlag for bruk og utleie av kommunens ”særlige havneinnretninger” inngår i havnevesenets virksomhet og ”skal holdes adskilt i egen havnekasse”, kan vi ikke med vår beste vilje forstå at det skal ta så lang til for departementet å slå fast at en fritidsbåthavn er en havn og ikke et borettslag!  

Etter at også Kristiansand kommune nå vil overføre ansvaret for driften av fritidsbåthavnene fra havnevesenet til et kommunalt eiendomsselskap, er det grunn til å frykte at stadig flere kommuner vil kaste seg over fritidsbåthavnene som en ny inntektskilde for kommunekassene. Derved svekkes også økonomien i havnedriften tilsvarende og resultatet blir at både båtforeningene og brukerne av havnene påføres økte kostnader.

Grunnen til at det trekker ut med å få et svar fra Fiskeridepartementet er at det trolig er i ferd med å gå politikk i saken. Da kan som kjent alt skje og spesielt når Fiskeridepartementet er involvert i saken!

SISTE:

Samferdselspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Kenneth Svendsen, er enig med KNBF og tar saken opp i Stortingets spørretime. Han mener at hensynet til et levende kystmiljø er viktigere enn at båtfolket skal bli et skatte- og avgiftsobjekt for kommunekassen i tillegg til de skatter og avgifter vi allerede betaler som innbyggere i kommunen!

Det blir spennende å høre fiskeriministerens svar!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Dette er vel noe som alle havnebyer langs kysten sliter med.....

 

Havnene er nå "kommunale", men ikke mer kommunale enn at de pålegges å ha en egen havnekasse  -  som skal holdes skarpt adskilt fra det bunnløse sluket som kommunekassen ellers representerer.

 

Allikevel skjer det omigjen og omigjen at der hvor havnene drives godt og har en velfylt havnekasse, der kommer haiene fra kommunens øvrige organer på vill jakt etter midler for å dekke opp sine mindre lønnsomme geskjefter.

 

Men selv her i Stavaner, hvor ordføreren er formann i havnestyret, må de nok finne seg i å følge lovens bokstav om adskilte kasser......

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Finner ikke noe om dette i Bergen kommunes internett-sider. Kan vi få en link, slik at vi kan få vurdert dette siste i en uendelig rekke av symptomer på politisk galskap i Bergen?

Hei Skipper_Worse :seeya:

Etter at KNBF tok fatt i saken har Bergen kommune lagt saken på is i påvente av en avgjørelse fra Fiskeridepartementet/Kystdirektoratet. Det er derfor du ikke finner noe om denne saken på kommunens hjemmesider.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Skipper_Worse :seeya:

Etter at KNBF tok fatt i saken har Bergen kommune lagt saken på is i påvente av en avgjørelse fra Fiskeridepartementet/Kystdirektoratet. Det er derfor du ikke finner noe om denne saken på kommunens hjemmesider.

Ja det er likt seg. Ikke bare er de grenseløst inkompetente men feige i tillegg. Intet nytt. Siden du følger godt med på dette, kan du legge ut en link her så snart det dukker opp en, slik at vi kan ta tak i det lokalt? Jeg har god erfaring med å slåss mot kommunen men uten detaljkunnskap får vi ikke «slipt våpnene» godt nok.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Heia Syvert og KNBF.

 

Meldte meg inn i KNBF i går - og allerede nå er du på banen for meg her i Kristiansand :yesnod:!!! :lol:

 

Storartet - stå på videre :yesnod: :yesnod:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Stå på KNBF! Bor selv ikke langt unna Dvergsnesbukta i Kr.sand der det kjempes om å få lagt 2-300 båtplasser. Saken ble lagt på is, men ble gudsjelov nå tatt opp igjen ved at Havnevesenet har lansert at de ønsker å bygge båtplasser der. Avgjøres vel så vidt jeg vet i kveld i bystyret.

 

Det finnes nesten ikke båtplasser å oppdrive på østsia av Kr.sand. I fjor gikk en 3 meters plass for 160.000,-!! på det private markedet. Eieren betalte en tiendel av prisen for få år siden! Byggingen av de kommunale plassene som er planlagt i Hånesbukta og Ronabukta kommer jo heller aldri igang. Systemet gir mulighet for anking over år, og det utnytter selvsagt grunneierne for alt det er verdt.

 

Nei, vi trenger noen som kjemper for flere båtplasser og at ikke båtplassene blir "melkeku" for kommunene.

 

Det må jo gjøre inntrykk på de lokale politikerne når KNBF truer med forfølge saken "om så til Stortinget"! Stå på Syvert!

Link to post
Share on other sites

At dette er en viktig sak er det ingen tvil om. Det er ingen tvil om at hensikten med enhver omorganisering i det offentlige er å få mer penger ut av folk. Den som tror at motivet er noe annet tar feil. Det er det sørgelig mange eksempler på. Her er det meget bra at KNBF setter foten ned og yter motstand.

Enhver god sosialist skjønner jo at båt er ren luksus og derfor må kunne beskatte mye hardere enn i dag.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Enhver god sosialist skjønner jo at båt er ren luksus og derfor må kunne beskatte mye hardere enn i dag.

Det kan jo godt hende at det er mange «gode sosialister» på sjøen også. Se opp! Det kan være en i nabobåten! Forresten er et ikke bare sosialister (gode eller dårlige) som er skatte- og avgiftskåte. Den sittende regjering er ikke mye bedre.

 

MEN hvis båtfolket er godt nok organisert og gjør seg sett og hørt, så kan det godt tenkes at vi får skikk på dem og får beholde vårt livsviktige gode.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:sad:

Enig med skipper Worse, avgiftskåte politikere finnes visst både til høyre og venstre.

Full støtte til Syvert og KNBF (er medlem!) som holder et øye med disse karene og sier i fra.

En kjent økonom (husker ikke navn) kunne i fjor fortelle at av hver krone hvermansen tjener går ca 85 øre til en eller annen skatt eller avgift i dette landet. Har vi en smertegrense?

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Forresten er et ikke bare sosialister (gode eller dårlige) som er skatte- og avgiftskåte. Den sittende regjering er ikke mye bedre.

Min oppfatning er at kansellirådene er begynt å overta mer og mer av styringen. I departementene sitter det fagfolk på tvers av sittende regjeringer. Mange av disse har gjennom årene utviklet en kultur for å se etter muligheter for innføring av indirekte skatter og avgifter. Det er rett og slett blitt en proffesjon, noe som ble gjennomsyret i den lange etterkrigsepoken med arbeiderpartiet ved makta. Statsrådene har liten eller ingen styring på kansellirådene, med mindre sakene blir fokusert.

 

Pga. de svake konstellasjonene og mindretallsregjeringene landet har hatt de siste 20 åra, har kansellirådene fått mer og mer makt. Dette er en skummel utvikling. Det er derfor viktig at organisajsoner som KNBF kan være med og rope et høyt varsku til den utøvende makta her i landet, nemlig Stortinget. Tror dette hjelper, ref Østre Bolerne.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Pga. de svake konstellasjonene og mindretallsregjeringene landet har hatt de siste 20 åra, har kansellirådene fått mer og mer makt. Dette er en skummel utvikling. Det er derfor viktig at organisajsoner som KNBF kan være med og rope et høyt varsku til den utøvende makta her i landet, nemlig Stortinget. Tror dette hjelper, ref Østre Bolerne.

For en del år siden så satt vi foran TVskjermen og fliret godt av en komiserie som het

"Javel, Statsråd" engelsk humor.

 

Er det denne de har sett tro :eek:

 

Ser i allefall mange likhetstrekk.

Link to post
Share on other sites

Halloen Folkens !!!

 

Rekna me at folket her på forume e såpass " våkne "at dokker har fått me dokker at me bor i et " MOLLBOLAND " !!!!!

 

Styre å stell her i lande e totalt ute av kurs , å folk så e satt te å forvalta lover å regler har  " TRYNA " for lenge siden !!

 

Folke her te lans e totalt handlingslamma , me har ikje organisasjonar på nåke plan tå å seia NEI , NEI å atter NEI !!!!!!

 

Me dingla me å gjørr så an Kjell Magne seie !!!

 

Va ikje d ein svenske så sa at Norge va " den siste Sovjetstat ?? !!

 

GURIMALLA !!!

 

Leifen   :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei

Ja, så ble jeg også medlem i KNBF. :yesnod:

mvh

giver

Det er bra giver, jeg ble medlem for 2-3 uker siden, da jeg har savnet et forum/forening som kan tale vår sak på tvers av by og fylkesgrenser.

 

Det skal bli spennende å se om jeg får "utbytte" og innfrir mine forventninger til KNBF....

Link to post
Share on other sites

Beklager det blir nok medlemsskap i Redningsselskapet for min del....

Hvorfor ikke begge? De dekker jo forskjellige sider av båtlivet. Jeg er medlem i Kystpatruljen, KNBF og Sjøassistanse og mener jeg får plenty igjen for de skarve få kroner jeg avgir i kontingenter hvert år. For alle organisasjner er et jo slik at jo flere medlemmer, desto større tyngde når man roper «varsku» mot imbecile politikere og andre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Meldte meg inn i KNBF nesten samme dag som båten blei kjøpt . Er en selvfølge for meg det . Har også fått andre til og melde seg inn , når jeg har  forklare hva KNBF står for og gjør .

 

PS :SYVERT jeg har ikke sett noe ang vervekampanje som det er fks i sjøassistanse .Kunne kansje vært en tanke ?

 

Kaptein Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Som Syvert så riktig melder, så er det foreslått at båtforeningene i Drøbak (Frogn) skal ta over driften og administrasjonen av båtplassene. Overskuddet skal i kommunekassa :cryin:.

 

Men det er en liten "hake", nemlig småbåtfondet på ca. 1,2 mill, som da "forsvinner" i "det berømte sluket", les KOMMUNEKASSA :headbang: :headbang:.

 

Så stå på Syvert, vi trenger deg.

 

Faxen :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Er jeg litt treg eller misforstår jeg Syvert når han skriver at det ikke kan kreves inn festeavgift for båthavner som er landfaste mot kommunal eiendom? Så vidt jeg vet kreves det inn kommunal festeavgift i Stavanger (Hillevågsvannet, Lundsvågen, Jåttavågen?, Dusavik?). I Hillevågsvannet er landfestene for flytebryggene ca. 2 m brede, men det kreves inn avgift for samtlige bryggemeter på begge sider i hele flytebryggens lengde, noe som totalt utgjør 120-150 bryggemeter pr. flytebrygge. Så vidt jeg vet går det aller meste av denne festeavgiften rett i kommunekassen, det er bare en liten del som går tilbake til båtfolket. Er dette ulovlig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...