Janoho Startet 29.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2004 Hei, nå lurer jeg litt: Skal kjøpe ny tank til båten, tankene hos Maritim ser fine ut. Forhandleren her i Kristiansand sa at "joda, de passer bra til diesel, ikke fare for luft". En hos Maritim sa at de ikke kunne brukes til diesel. Hva er riktig ? http ://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...aram=006003072 Tanken har jo stigerør, men dette står helt ned i bunnen. Virker stiv nok til å holde seg på plass også. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 29.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 Jeg hadde noe lignende i min seilbåt. Den var montert under dekk i baugen. I litt ruskevær sugde motoren stadig luft. Det endte med at jeg tok ut hele greia og fikk spesiallaget en tank i syrefast med skvalpeskott. Da ble jeg kvitt luftproblemet. mvh Marna Sitér dette innlegget Marna Link to post
Walter_S Svart 29.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 ...Forhandleren her i Kristiansand sa at "joda, de passer bra til diesel, ikke fare for luft". En hos Maritim sa at de ikke kunne brukes til diesel. .....Tanken har jo stigerør, men dette står helt ned i bunnen. Virker stiv nok til å holde seg på plass også. Skjønner egentlig ikke hva du mener?Tanken har eget "returrør" med 3/8" gjenge - da må det jo være beregnet til dieselmotor, det finnes vel ikke påhengsmotorer som har retur? Tror ikke det. Kan tanken brukes til bensin, kan den også brukes til diesel, vil jeg tro. I hvert fall konstruksjons- og materialmessig. Det eneste problemet som jeg ser, er at du ikke kan tappe kondens / møkk i bunnen. Størrelsesmessig passer den jo også bra til Sjømann22 med Yanmar 18hk. Mon tro hva forhandler mener med: "....... ikke fare for luft" ? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 29.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 Jeg har sånn i Jokeren. Funker bra den. Pass på å ikke kjør den for tom, da kan du få problemer med luft. For den har IKKE skvalpeskott av noe slag. Tenkte å lage noe men... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Janoho Svart 29.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 Skjønner egentlig ikke hva du mener? Tanken har eget "returrør" med 3/8" gjenge - da må det jo være beregnet til dieselmotor, det finnes vel ikke påhengsmotorer som har retur? Tror ikke det. Kan tanken brukes til bensin, kan den også brukes til diesel, vil jeg tro. I hvert fall konstruksjons- og materialmessig. Det eneste problemet som jeg ser, er at du ikke kan tappe kondens / møkk i bunnen. Størrelsesmessig passer den jo også bra til Sjømann22 med Yanmar 18hk. Mon tro hva forhandler mener med: "....... ikke fare for luft" ? Ok.. en dieselmotor må ikke suge luft, da stopper den. Du får masse problemer med å starte den igjen og må lufte drivstoffkretsen. Det er forøvrig mange bensinmotorer som har retur til tanken, bilmotorer osv. Vet ikke hvorfor du nevner påhengsmotorer, men det er en tank for fast innstallasjon. Så problemet er altså at en dieselmotor ikke må risikere luft, derfor har mange større dieseltanker skvalpeskott, dvs innvendige vegger for å minmere risikoen. Det er altså vesentlig forskjell på bensin og diesel motor sådan Jon Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 en motor som går skal dra mye luft før den stopper. En liten "sup" er ikke nok. Har gått i sjøgang så det suser med Jokeren, uten at det har medført problemer av noen art. Men teoretisk er problemet absolutt tilstede. Det var derfor jeg tenkte å montere skvalpeskott.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 29.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 Bare et spørsmål på siden: tåler bensinmotorer med innsprøyting at det suges luft? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 29.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 en motor som går skal dra mye luft før den stopper. En liten "sup" er ikke nok. Har gått i sjøgang så det suser med Jokeren, uten at det har medført problemer av noen art. Men teoretisk er problemet absolutt tilstede. Det var derfor jeg tenkte å montere skvalpeskott.. Suzuki Jepp, riktig det. Men hvor stor er din tank? burde ikke være behov for skott på en liten 40ltr. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 .....en dieselmotor må ikke suge luft, da stopper den.Er smertelig klar over det, Janoho! Har luftet en del dieselmotorer opp gjennom årene. Hadde faktisk "lillebroren" til din Yanmar (også i en Sjømann22) - en 2QM-15 Har nå 2 båter - en snekke med 2syl. Sabb H2 og en sjark med 1-syl. Sabb-G, og begge har tønneformet 40-liters tanker - uten skvalpeskott - montert oppunder akterdekket, forholdsvis høyt, siden G-modellen ikke har matepumpe. Såpass høy plassering med den største lengden tverrskips i en motorsnekke / -sjark, da "plasker" det ganske bra i tanken, når båtene ruller i sidesjø. Aldri hatt problemer med luft fra tanken da. Men, og det gjelder forsåvidt uansett hvilken tank / motorkombinasjon man har, så passer jeg på og aldri kjøre ned tanken under 1/4 Din 2-GM-20 har jo matepumpe og du kan derfor plassere tanken så lavt som mulig for å unngå den verste slingringen. :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 29.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 Bare et spørsmål på siden: tåler bensinmotorer med innsprøyting at det suges luft? Tror de fleste bensinpumper hiver ut luft på lavtrykksiden, før trykket økes. Men er ikke sikker.. Suzui Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 29.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 Jepp, riktig det. Men hvor stor er din tank? burde ikke være behov for skott på en liten 40ltr. Jon Tror min er 42 liter. Langskips montert.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Janoho Svart 29.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 Er smertelig klar over det, Janoho! Har luftet en del dieselmotorer opp gjennom årene. Hadde faktisk "lillebroren" til din Yanmar (også i en Sjømann22) - en 2QM-15 Har nå 2 båter - en snekke med 2syl. Sabb H2 og en sjark med 1-syl. Sabb-G, og begge har tønneformet 40-liters tanker - uten skvalpeskott - montert oppunder akterdekket, forholdsvis høyt, siden G-modellen ikke har matepumpe. Såpass høy plassering med den største lengden tverrskips i en motorsnekke / -sjark, da "plasker" det ganske bra i tanken, når båtene ruller i sidesjø. Aldri hatt problemer med luft fra tanken da. Men, og det gjelder forsåvidt uansett hvilken tank / motorkombinasjon man har, så passer jeg på og aldri kjøre ned tanken under 1/4 Din 2-GM-20 har jo matepumpe og du kan derfor plassere tanken så lavt som mulig for å unngå den verste slingringen. :o) Har også tønneformet tank nå, men den blir for liten. Egentlig er det måler på tanknivået jeg savner, derfor jeg bytter tank. På "tønne" tanken er det uttak av diesel nederst, vil tro at dette reduserer risikoen litt. Dessuten ligger uttaket nedi en forsenking i tanken. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 29.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2004 Tror min er 42 liter. Langskips montert.. Suzuki Uffdaaaa, hos meg hadde den ikke holdt mer en 45 min Heldigvis tankes det med båtpenger........ mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.