Jump to content

Hvor mye bråker en Webasto Evo 3900?


kvistadbonden

Recommended Posts

Vurderer å montere en Webasto Evo 3900 i seilskøyta, men sliter med å finne egnet monteringssted. Løsningen kan være å montere rett ved kabinen, men er det absolutt ikke å anbefale på grunn av støy under bruk? Fordelen er at installasjonen blir enklere og varmeren er lett tilgjengelig for inspeksjon. Her er den også godt beskyttet mot fukt, men eksosutløp kan bli en utfordring på grunn av skrogformen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Webasto 3500ST som er montert i motorrommet på min Bavaria 28 Sport. Når den går på full spiker, så hører jeg ikke selve brenneren i midtkabinen som er vegg-i-vegg.

 

MEN: Varmeslangen til uttaket i salongen lenger frem i båten går rett under sengen i nevnte midtkabin, og dunke lyd fra brenneren som er ganske sjenerende forplanter seg gjennom denne slangen. Antar at det er en pumpe i brenneren som henter diesel som skaper denne lyden?

 

Susingen fra selve uttaket syntes jeg ikke gjør noesmiley.gif

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Har montert Webasto 3500 under benken i salongen. Etter litt etterisolering hører jeg ikke mye til varmeren. Det som høres er støy fra lufttransporten ikke fra selve varmeren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvordan støyisolerer man dieselvarmeren? rommet rundt eller selve varmeren? -det hadde vært deilig det :) Jeg vil anta at om man isolerer luftrørene i utgangspunktet for å hindre varmetap,som har vært diskutert her før, så får man vel en bonus i støyisolering. Om man i tilleg bytter ut 90graders bøyer på luftrør like før dysene, med glatte bend, så gjør vel det også "susen". Var ombord i en Viknes 1030 k3 forleden, og det var det kun svak susing fra dysene jeg hørte. ingen viftelyd fra brenneren.

Link to post
Share on other sites

Jeg var plaget av støy, så jeg monterte hele varmeren på en plate med lydisoleringskum. Finer over og under skummet. Det hjalp nok til at driftsstøyen ble borte, men ikke susingen. Jeg tror Webasto hør noe høyere støynivå en for eksempel eber med tilsvarende effekt. Den omtalte dunkingen fra pumpen fjernet jeg ved å henge den i gummistropper, slik at den ikke har kontakt med noe flater i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...