Jump to content

Hvilke motoralternativ er å foretrekke i Bavaria Sport 34?


Båtleteren

Recommended Posts

Har sett litt på nye Bavaria Sport 34 og lurer på hva som er smartest motoralternativ i den. Ser det ikke som logisk å velge dobbel bensininstallasjon eller de dyreste VW-maskinene. Ifølge forhandler gjør den ca 33 knop med en D6 370 maskin. Youtubeklipp jeg har sett sier 37 knop med to D3 220, og en selger på messe mente to D4 260 var riktig maskinering for denne båten. Tenker man dyser og VP må man jo ha to maskiner, men de har visstnok kommet med dyser i rustfritt syrefast, så de burde holde nå. Da er man inne på servicekostnader og med en D6 har man kun ett drev og en maskin å tenke på. Det er det vi vurderer skal vi kjøpe ny båt. Jeg ser videre for meg å marsje på 25-26 knop, så med en D6 er jo det en grei marsjfart vil jeg tro. Har ikke fått noe info på hva som kan forventes i forbruk på D6/D4x2 i slik båt på tenkt marsjfart, så det blir også noe å finne ut av... Det er jo en nokså ny båttype, så erfaringer er det vel lite av foreløpig, men fornuftige tanker ang motorisering og slikt ønskes og mottas...

 

Båtleteren

Link to post
Share on other sites

Den båten liker jeg også veldig godt, men blir desverre ikke noe av iår ihvertfall. Men kunne godt tenke meg at du velger en med 2 x D4 slik at jeg kanskje kan kjøpe den av deg neste år når du skal ha 38 foterenthumbsup.gif. En kompis har en Sealine SC35 med 2xD4-260 og den gjør 35 knop.

 

Uten å her gjøre noen vurderinger ift dirftskostander inkl service etc, så går den helt sikkert greit med D6-370, men på en såpass stor båt ville jeg - om jeg hadde kunnet - valgt to motorer pga manøvrering og nok å guffe på med - spesielt i medsjø. Så er du vel litt inne på det selv med med sikkerhet - 2 motorer er jo bedre enn en - med mindre det oppstår en feil med årsak i en "fellesnevner" som stopper begge maskinene....

 

Leide en Bavaria 35 Sport for et par sesonger siden og den gjorde 41 knop med 2 x D6-310. Hørtes fort ut med 37 knop med 2 x D3-220, ref YouTube ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det visstnok er mer pop med bensinmotorer nedover i Europa. Er det egentlig idioti å vurdere feks 2x Mercruiser 377 Mag DTS med BravoIII? Da får man 640 bensinhester på propellene. Forbruket på en ny bensinmotor kan vel ikke være så ille, og det er jo ikke gitt at vi beholder "avgiftsfri" diesel-ordningen i all evighet...

 

Båtleteren

Link to post
Share on other sites

Har fått tilbud på en med D6. Nå er det bare å velge farger på treinnredning, puter i cockpit og cabiner. Jeg ser også noen har trebelagt dekk utv langs sidene og på framdekk mens noen ikke har. Klarer ikke bestemme hva som ser/er best. Tre= mer vedlikehold, men finere. Hvitt dekk= større sjangs for stygge skosålemerker som ikke går lett bort...

 

Båtleteren

Link to post
Share on other sites

Tre= mer vedlikehold, men finere. Hvitt dekk= større sjangs for stygge skosålemerker som ikke går lett bort...

 

Båtleteren

 

Vel, når vi ber med bekjente, så sier jeg: Hyggelig med hvite såler. Men har man ikke, er man selvfølgelig like velkommen for det.

 

Men har ikke opplevet dette som noe utfordring.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Dette høres spennede ut!

Hvilke fargealternativer kan du velge på innredningen og puter?

-du har sikkert noen linker du kan legge ut med bilder?

 

Angående teak:

Teak på dollbord, utvendig rundt båten, er meget pent, og etter mitt syn et minimun på en slik type båt. Godt å gå på. Vedlikehold er ikke all verdens, og det tar tid å rengjøre og behandle antiskli også dersom du velger uten teak..

Kan du få med teak på hele dekket også? -koster vel fort 20 tusen for det. Kanskje ikke så nødvendig. Vet ikke hva som er værst jeg, hakk i teak etter stiletthæl eller sort skomerke. :)

 

Teak på badeplattformen regner jeg med du har valgt.. Blir det modell med forlenget badeplattform?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt enkelinstasjon - enkelt og greit fordi det er enklere og billigere både i drift og vedlikehold. MEN sikkerhetsmessig er alltid twininstalasjon et bedre alternativ.

 

Jeg ser forøvrig fram til den nye 31-foteren som overtar for 29/30 sport. Den tror jeg også kan bli spennende. Dette er modellen som mangler i Bavarias motorbåtsortement i det nye BMW-designet nå. Den blir lansert i aug/sept. sies det. Personlig synes jeg at dette nye designet med de enorme fribordene krever litt størrelse på båten. 28 foteren må jeg bruk tid på å venne meg til. Den ser i allefall i første øyekast litt "klumpete" ut i det nye designet, men både 34, 38 og 42 ser veldig spennende og inovative ut.

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke tre på dollbord og framdekk. Det er ikke verdt 36800,-. Det blir billigere å kjøpe og montere selv senere... I cockpit blir det den beige varianten av imitert skinn, nede i cabin/salong blir det Melange Stone, altså grått stoff.

Lys eik treverk i innredningen...

http://www.bavaria-yachtbau.com/uploads/pics/SP34_TotaleKast1_01.jpg

http://www.bavaria-yachtbau.com/uploads/pics/SP34_SGKast3_01.jpg

 

Dette er innv bilde i 38en, men viser fargen på setene.

http://www.bavaria-yachtbau.com/uploads/pics/SP38_6-039_01.jpg

 

Det blir ikke lang badeplattform. Ikke synes jeg det ser så fint ut, fordi det er så tydelig at det bare er noe som er hengt utpå båten. Plutselig har man to badestigeluker, en midt i plattformen. Ikke synes jeg den er verdt de nær 51000 heller. Og så er det det ekstra overhenget over drevet, som lett vil kunne dunke eller skrapes mot brygge eller kai når man svinger ut fra kaien.

 

Så er det spørsmålet om jeg skal velge Garmin 5012/6012 eller en Raymarine 90W. Rayen kan man få motorromskamera til, som koster et par lapper. Finner ikke i farten pris på Garminkamera, men lurer på om man kan koble til et standard kamera...

 

Men, før kontrakt skrives, må båten prøves. Og det betinger at en kunde hos forhandleren stiller opp, da de ikke har en 34 tilgjengelig selv. Den jeg kikket på, på messe er allerede solgt...

Det blir nesten som å kjøpe hus. Se og sjekke i ti min mens masse andre går i veien, og så kjøpe nærmest i blinde...

 

Båtleteren

Link to post
Share on other sites

Det må da finnes en Bavaria 34 som ligger hos forhandler en plass i landet så du får tatt deg god tid og sett skikkelig? Var ombord i en slik under båtmessa i Ålesund forleden. Den hadde riktignok forlenget badeplattform.

Høres ut som om du gjør noen fornuftige og gjennomtenkte valg mtp ekstrautstyr. For det er jaggumeg mye som koster flesk. Og det ryker fort ei månedslønn ekstra både her og der.

Blir det hekktruster siden du velger singelinstsallasjon?

Link to post
Share on other sites

Nei, skal ikke ha hekktrøster. Må da klare å ratte litt og bruke baugpropellen :wink: . Jeg ville heller ikke ha den bøyde stålplata de kaller koppholder, til 1030 spenn. Det kan jeg få til bedre og billigere på ei båtsjappe selv.

 

Båtleteren

Link to post
Share on other sites

skal finne fram regninga fra forrige service dersom ikke noen andre kommer på banen, har d6 310, og det går for det samme. men når det kommer til service så skal du være glad du valgte 1 motor :)

 

er igrunn ikke noe særlig mere reservedeler å ha, bør kanskje ha ei kanne volvoolje for å etterfylle i begynnelsen om den skulle bruke noe ekstra? Vannutskillerfilter og finfiltere for diesel?

Det er jo en kliss ny motor det her så..tja..

 

kanskje like viktig å ha med litt verktøy på tur, så man faktisk kan bytte impeller og dynamoreim, ihvertfall stramme sistnevnte og bytte filter.

 

husk at du skal ha en førstegangsservice på motor og drev etter 50 timer. om du ikke gjør det, sitter du litt i saksa om det skulle skje noe senere. det er det første volvo spør om når du kommer til dem med et problem.

 

Hvilken type sjøvannsfilter får du på motoren, vet du det? dersom det ikke er standard nå, så velg den typen hvor det er gjennomsiktig glass i toppen. Da slipper du å skru av lokket for å inspisere.

 

Dersom du ikke har erfaring med denne størrelsen på motor, eller D6 motorer, så anbefaler jeg ihvertfall at du får en innføring i hva som er hvor ved overlevering. hvordan drenere forfilter, stramme dynamoreim, inspisere og rengjør sjøvannsfilter etc. og innføring i bruk av evc-programmet, avlesing og endring av informasjonspanelet i dashbordet.

 

Om du ser for deg at du selv skal ta deg av vinterklargjøring, prøv å få forhandler til å ta en runde med deg om det i båten. Og da tenker jeg på alt annet utstyr i båten også, ikke bare motor

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge noen bør man ha med sen en ekstra motor om man har D motor ombord :wink: jeg har reimer, impeller, grov filter og fin filter ombord,

 

Service på merkeverksted på drev og motor tipper jeg mellom ti og tolv tusen. Litt avhengig av hva som skal gjøres fra år til år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...