Jump to content

Volvo Penta D1-30, mistet impellervinge hvor skal jeg lete?


TomEik

Recommended Posts

Jeg har fått sjøsatt seilbåten i dag. Tok da en liten tur for motor for å se om den gikk fortere enn i høst. Da gikk den svært sent pga mye groe...

 

Men etter å ha kjørt en liten stund og vært opptatt med gps og fart får jeg høre en ulende lyd og ser på turtall-dispalyet på min volvo penta D1-30, et symbol som tyder på for høy motor-temperatur. Slår ned turtall og går til nærmeste brygge som er rett ved. Åpner impellerhuset og finner en impeller som mangler en av vingene sine. Finner det ikke i impellerhuset. Setter i en ny impeller som jeg har liggene i reserve og starter opp motoren. Går bak for å følge med på kjølevannet. Det kommer noe kjølevann men synes det er mest eksos som kommer. Prøver med vil forskjellig turtall på motoren, men tror fortsatt det er for lite kjøling, selv om jeg ikke får noe nye alarm mens jeg holder på.

 

Mitt spørsmål er da som følger, hvor er det mest sannsynlig at den vingen har gjort av seg? Jeg vil jo helst slippe å demontere hele motoren i denne jakten og regner med at noen har hatt samme problemet tidligere. Motoren er ferskvannskjølt og det tror jeg også er positivt men tanke på å lete etter den. Hadde tenkt meg på langtur i helga, men da må jeg være sikker på at jeg har en motor som har kjøling som fungerer...

 

Noen har som vært borti samme problemet og har noen gode tips å komme med?

Link to post

Jeg har selv funnet løsnet impellerblad i gummkappen foran varmeveksleren. Der kan det godt ligge til du likevel skal rense varmeveksleren. Et løst impellerblad har ingen betydning for gjenommstrømmingen av sjøvann her. Det samme gjelder hvis bladet fester i en av kjølekanalene i varmeveksleren. Så hvis motoren ikke går varm etter du har skiftet impeller mener jeg du kan ta det med ro. Dette var riktignok en VP 2030, men jeg mener løsningen er den samme i den nye D1-20.

Link to post

Hei. Har også opplevd det samme på min D1-30. 2 blader hadde røket av. De fulgte gummislangen fra impellerhuset og stoppet i forkant av varmeveksleren hvor de ikke kom igjennom de små hullene der. Motoren var bare ett år gammel da. Merket det ved at det kom mindre kjølevann en vanlig og litt røyk. Fikk fjernet de løse bladene med en lang nebbtang.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Kommer jeg til inntaket ved varmeveksleren, bare å ta av slangen til varmeveksleren eller må jeg regne med å ta av dekselet der slangen sitter?

 

Kan jeg ta av det dekselet til varmevekslern uten videre, eller vil ferskvannet begynne å komme ut hvis jeg roter med det. Har aldri skrudd på en slik før og vil gjerne være best mulig forbredet så jeg ikke gjør noe jeg vil angre på...

Link to post

Da har jeg vært en tur i båten. Tok av slangen mot varmeveksleren og tittet inn. Der var så det ganske tett ut, så jeg fant ut jeg måtte av med dekselet. Løsnet 3 skruer og brukte litt tid å få av dekselen, men det kom av etterhvert. Det viste seg å være av plast. Åpningen i dekselet var dekket av 1 fjerdedel impellerdeler og 3 fjerdedeler småskjell. Hvordan det har passert vann der skjønner jeg ikke. Fikk rengjort dekselet, selve varmeveksleren så ikke så værst ut, testet noen av hullene med en liten ledningsbit og den gikk greit inn over alt.

 

Skrudde på dekselet igjen og koblet på slangen igjen. Gikk ut og startet opp motoren og gikk på brygga for å se på kjlevannet, da kom det ganske mye mer en tidligere. Så da er problemet løst.

 

Da blir det langtur mot trøndelag i kveld.... :-)

Link to post

Jo før jo heller. Du kan komme til å skifte impeller hver dag om du har en slik skjellskog. Utrolig skarpe de skjellene.

Enkleste form for sjøvannsfilter koster 200-300 kroner og er i plast. Det gjennomsiktige skrulokket har en tendens til å suge seg fast og kan sprekke hvis du må bruke verktøy for å få det opp. Jeg har derfor et reservefilter med.

Hvis det er motorbåt eller motoren benyttes ofte hadde jeg heller kjøpt et sjøvannsfilter i metall.

Volvo's filter er ikke gjennomsiktig (var i hvert fall ikke).

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Problemet mitt forsvant helt med sjøvannsfilter.

Mange små skjell som svirrer rundt inni der etter oppstart etter noe tids stille-ligge.

Skal prøve med Jotun drev-spray også inne i hulrommet ved vanninntaket på drevet i år og se om det hjelper mot skjellskogen.

 

Seildrev har vel generelt bedre gro-betingelser pga lite press mot drevet grunnet lavere hastigheter.

Link to post
  • 11 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...