Jump to content

Sikker lensing, med backupsystem.


FjordHT

Recommended Posts

Satt å funderte på en løsning for "trygg drift" av lensepumpe, samt en backup tilfelle noe skulle feile. Tegnet meg et "enkelt" sjema for hvordan jeg vil gjøre dette, og tenkte å dele det med dere slik at hvis noen har bruk for det, så kan de benytte det.

Så får jeg nok luket ut eventuelle feil av dere også :smiley:

 

Tanken er som følger, å benytte 2 nivåvakter på 2 batterier, samt rele mellom hovednivåbryter(bryter på panel) samt relefri kobling på backupløsningen.

 

Hovedpungt:

1: batteribackupløsningen er koblet utenom releet tilfelle releet skulle ha sviktet

2: det benyttes rele selv om ikke det er nødvendig, pga mange påstår at belastningen av pumpene ødelegger nivåbrytere.

 

Tanken er at hvis f.eks det skulle begynne å lekke, og hovedbatteriet skulle svikte eller gå tomt eller noe annet spennende skulle skje, så vil backupløsningen slå inn når vannstanden har økt noe.

 

Greit å høre hva dere mener :yesnod:

 

Mulig noen hær har laget en bedre løsning også...

rele_pumpestyring.jpg

 

Deleliste fra biltema:

 

Art.nr. Tittel Antall Á-pris I lager Hylleplass

25975 Nivåvakt, automatisk 129 Fjern

259751 Lensepumpe 62 l/min 199 Fjern

42134 Relé Enkeltrelé vekslende. 40 A 44,9 Fjern

35648 Sikringsholder 16,9 Fjern

 

Sum: kr 518,80

 

Ledninger og batteri kommer ekstra.

 

Mener den pumpa trekker ca 5ah,og vil da jobbe ca 4 timer på det batteriet før det er tomt. Skal rekke til ca 14 m2 med vann. Hjelper lite hvis man skulle få en stor skade, men kanskje det som må til hvis noe skulle skje på sjøen.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dyrkjørt slike pumper myyyye, regner ikke med den ryker først, men ja, kanskje dobbelt opp av pumper også burde vurderes. 62 liter pr min tror jeg holder for min båt på 19fot, hvis behovet for mer kapasitet øker, så øker også behovet for større batteribank. I dette tilfellet er det da lite mulig å slippe unna det uungåelige.

 

En pumpe kobles uansett lett inn på releet, men krever også et Y-Rør samt to tilbakeslagsventiler, vet ikke helt hva de koster men tror ikke det er så billig heller...

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du først er i gang ¨så monter en alarm på at lensepumpa har starta.... Har lest saker i avisa om båter som har gått ned under fart da de ikke merket at båten tok inn vann. Når motorførst står under vann er det ofte for sent å finne årsaken til lekkasjen.,

 

HER (innlegg 50) er hvordan jeg gjorde det. TMC pumpe som drikker 2500 GPH (ca 9500 liter) og et enkelt alarmpanel. Testa dette nå i går ved å fylle vann i kjølen. Alarmpanelet hylte og pumpa starta.. :thumbsup: Utrolig bra kapasitet på den pumpa... Den syrefaste sensoren virker veldig solid bygget.

 

Har dessverre ikke noe backupsystem montert i kjølen men har en 1000GPH pumpe liggende under senga i AC. Denne har påmontert lang slange og lange (10m) ledninger med krokodilleklemmer. Da kan jeg bruke denne hvor jeg vil i hele båten......

 

Har tenkt å lage et T-stykke på inntakslangen til sjøvannspumpe. På dette t-stykket monterer man en slange med stengekran som går ned i kjølen.....Da har man en utrolig effektiv lensepumpe tilgjengelig.......Så lenge det ikke er motoren som er årsaken til lekkasjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg burde nok tatt med varslingen også på tegningen, men ja, jeg har et varsellys som skal komme på med den nederste nivåmåleren(indikasjonslyset på lenseknappen), samt er planen å montere en fløyte/horn på den som er på backupkursen. Denne mest for å kunne trekke folk og oppmerksomhet til båten når den ligger ved kai, tilfelle noe skulle gå galt.

Lyset står selvfølgelig ved alle de andre instrumentene :yesnod:

Kanskje jeg går for to pumper, men blir å koble dem paralelt så begge jobber sammen uansett. vet det er både fordeler og ulemper med det.

 

Takker uansett for tilbakemeldingen.

Link to post
Share on other sites

I snekka mi har jeg to pumper med hver sin nivåbryter og hver sin varsellampe, samt en override-bryter som starter begge pumpene samtidig. Alt sammen koblet til startbatteriet. Nivåbryterne står ikke på samme høyde, slik at pumpe nummer to sjelden eller aldri går. (tvangskjører innimellom for test)Kommer til å montere inn en tredje pumpe så langt akter som mulig, for å ta det vannet som renner bakover under fart.

lensing.jpg

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

xxxx xxx xxxxx xxx xxx xxxxx x xxxxx xx xxxxx xx xxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxx xxx xxx xxx xxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx xxxx xxx xxx xxxx xxxxx xxxxxx xxxxx xx xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxx xxx xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xx xxx xx xxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx xx xxxxxxxxxx xx xxx xxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kommentar fra moderator: Søppelpost slettet
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...