FjordHT Startet 14.April.2011 Del på Facebook Startet 14.April.2011 (redigert) Satt å funderte på en løsning for "trygg drift" av lensepumpe, samt en backup tilfelle noe skulle feile. Tegnet meg et "enkelt" sjema for hvordan jeg vil gjøre dette, og tenkte å dele det med dere slik at hvis noen har bruk for det, så kan de benytte det. Så får jeg nok luket ut eventuelle feil av dere også Tanken er som følger, å benytte 2 nivåvakter på 2 batterier, samt rele mellom hovednivåbryter(bryter på panel) samt relefri kobling på backupløsningen. Hovedpungt: 1: batteribackupløsningen er koblet utenom releet tilfelle releet skulle ha sviktet 2: det benyttes rele selv om ikke det er nødvendig, pga mange påstår at belastningen av pumpene ødelegger nivåbrytere. Tanken er at hvis f.eks det skulle begynne å lekke, og hovedbatteriet skulle svikte eller gå tomt eller noe annet spennende skulle skje, så vil backupløsningen slå inn når vannstanden har økt noe. Greit å høre hva dere mener Mulig noen hær har laget en bedre løsning også... Deleliste fra biltema: Art.nr. Tittel Antall Á-pris I lager Hylleplass 25975 Nivåvakt, automatisk 129 Fjern 259751 Lensepumpe 62 l/min 199 Fjern 42134 Relé Enkeltrelé vekslende. 40 A 44,9 Fjern 35648 Sikringsholder 16,9 Fjern Sum: kr 518,80 Ledninger og batteri kommer ekstra. Mener den pumpa trekker ca 5ah,og vil da jobbe ca 4 timer på det batteriet før det er tomt. Skal rekke til ca 14 m2 med vann. Hjelper lite hvis man skulle få en stor skade, men kanskje det som må til hvis noe skulle skje på sjøen. Redigert 14.April.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Dobbelt opp av alt utenom den viktigste delen sjølve pumpa. Ville nå hatt 2 pumper også eg da. Samt med større kapasitet. For skulle du begynne ta inn vann av en eller annen grunn så blir det ikkje strie greierne med så liten pumpe Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Har dyrkjørt slike pumper myyyye, regner ikke med den ryker først, men ja, kanskje dobbelt opp av pumper også burde vurderes. 62 liter pr min tror jeg holder for min båt på 19fot, hvis behovet for mer kapasitet øker, så øker også behovet for større batteribank. I dette tilfellet er det da lite mulig å slippe unna det uungåelige. En pumpe kobles uansett lett inn på releet, men krever også et Y-Rør samt to tilbakeslagsventiler, vet ikke helt hva de koster men tror ikke det er så billig heller... Redigert 14.April.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Stilig at du har funnet deg ett relè på 40Ah Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
FjordHT Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Stilig at du har funnet deg ett relè på 40Ah Takker for at du er så oppmerksom Vet ikke hvordan dette kunne gått videre hvis den feilen ble brakt på banen nå Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Plutonium: Eneste som blir "ekstra" for meg, og mange andre er egentlig bare en ekstra nivåvakt. Backupbatteriet har jeg allerede, og mange har eget startbatteri + forbruksbatteri. Det skal gå veldi greit å bruke startbatteriet i denne løsningen Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 (redigert) Hei. Jeg ville absolutt hatt 2 pumper med hver sin slange hvis det er mulig. Jeg har selv blitt "reddet" 2 ganger av backup-pumpa da det kom så mye drit i slangen på hovedpumpa at denne ble blokkert. Redigert 15.April.2011 av nab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 i forrige båten monterte jeg 2 pumper, 2 separate nivåsensorer, og da på 2 separate batterier, ofte er det pumpa som har "spist" fremmedlegeme som gjør at lensingen stopper, oftere vil jeg si enn nivåbryter eller batteri. Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Når du først er i gang ¨så monter en alarm på at lensepumpa har starta.... Har lest saker i avisa om båter som har gått ned under fart da de ikke merket at båten tok inn vann. Når motorførst står under vann er det ofte for sent å finne årsaken til lekkasjen., HER (innlegg 50) er hvordan jeg gjorde det. TMC pumpe som drikker 2500 GPH (ca 9500 liter) og et enkelt alarmpanel. Testa dette nå i går ved å fylle vann i kjølen. Alarmpanelet hylte og pumpa starta.. Utrolig bra kapasitet på den pumpa... Den syrefaste sensoren virker veldig solid bygget. Har dessverre ikke noe backupsystem montert i kjølen men har en 1000GPH pumpe liggende under senga i AC. Denne har påmontert lang slange og lange (10m) ledninger med krokodilleklemmer. Da kan jeg bruke denne hvor jeg vil i hele båten...... Har tenkt å lage et T-stykke på inntakslangen til sjøvannspumpe. På dette t-stykket monterer man en slange med stengekran som går ned i kjølen.....Da har man en utrolig effektiv lensepumpe tilgjengelig.......Så lenge det ikke er motoren som er årsaken til lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Jeg burde nok tatt med varslingen også på tegningen, men ja, jeg har et varsellys som skal komme på med den nederste nivåmåleren(indikasjonslyset på lenseknappen), samt er planen å montere en fløyte/horn på den som er på backupkursen. Denne mest for å kunne trekke folk og oppmerksomhet til båten når den ligger ved kai, tilfelle noe skulle gå galt. Lyset står selvfølgelig ved alle de andre instrumentene Kanskje jeg går for to pumper, men blir å koble dem paralelt så begge jobber sammen uansett. vet det er både fordeler og ulemper med det. Takker uansett for tilbakemeldingen. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 (redigert) I snekka mi har jeg to pumper med hver sin nivåbryter og hver sin varsellampe, samt en override-bryter som starter begge pumpene samtidig. Alt sammen koblet til startbatteriet. Nivåbryterne står ikke på samme høyde, slik at pumpe nummer to sjelden eller aldri går. (tvangskjører innimellom for test)Kommer til å montere inn en tredje pumpe så langt akter som mulig, for å ta det vannet som renner bakover under fart. Redigert 15.April.2011 av Dalton (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
GTholt Svart 13.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 xxxx xxx xxxxx xxx xxx xxxxx x xxxxx xx xxxxx xx xxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxx xxx xxx xxx xxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx xxxx xxx xxx xxxx xxxxx xxxxxx xxxxx xx xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxx xxx xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xx xxx xx xxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx xx xxxxxxxxxx xx xxx xxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Kommentar fra moderator: Søppelpost slettet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.