Jump to content

Ferskvannsbeholdning om Vinteren på Vestlandet


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Fikk meg endelig ferskvannskjølt motor i sommer, så denne vinteren ser jeg frem til, den skal tilbringes på sjøen (helgene da, overnatting blir det neppe).

 

Nå er jo vintrene milde her på Vestlandet (Stavanger), men noen frostnetter kan det fort bli, regner med at den første er rett rundt hjørnet.  Hadde derfor planlagt å tømme ferskvannstank, og bare ha med en skvett ferskvann på kanne når jeg var på tur.

 

Men nå har jeg tømt ferskvannstanken, og båten ligger på skakke pga den manglende vekten på barbord side (Nidelv 24, tror den har Ca 40 liter tank). Vanntanken fungerer mao også som ballast.

 

Hva pleier dere andre å gjøre? Kompensere med ballast om vinteren, eller er det trygt å ha vann om bord selv om den kryper under 0 om nettene, og heller tømme helt en gang i blandt, om sprengkulda skulle komme over oss.

 

Ett alternativ er kanskje å tilsette frostveske, det ble jo forsøkt med vin for endel år siden mener jeg å huske, så da går det kanskje med ferskvann også  :lol:

 

Ett annet alternativ er kanskje landstrøm, og en liten varme ovn, det er jo fort å få varme ombord når den brukes.

 

Men hva gjør dere andre?

 

Erik

 

PS : Ferskvann bør man jo ha. En kompis ble liggende nesten ett døgn inderst i matre fjorden med motorstopp nylig, uten dekkning på hverken VHF eller mobil. Da er det greit å ha drikke (og litt mat) ombord.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei Erik

 

Har selv hatt en Nidelv 24 og regner med at på din så ligger også vanntank under benk i cabin.

Da har du to muligheter.

Legge inn ca 40 kg i rommet foran der vanntanken ligger eller

ha en liten ovn/frostvakt stående i båten hvis gradestokken skulle krype under 0 i båten.

 

Tror ikke at en natt eller 2 med kuldegrader er noe problem. Det må en lengre kuldeperiode til for at innholdet i vanntanken skal fryse.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Selve tanken tåler vel både en og flere frostnetter, hvis den da ikke er helt full. Vann utvider seg jo med noen prosent når det fryser. Derimot tror jeg vannpumpen og kanskje også slanger og kraner vil bli sprengt, og der skal det ikke mye kulde til. Koble fra og tøm pumpen, det er jo fort gjort!

mvh

Jan S, som også bruker båten hele vinteren

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at tanken vil fryse så lenge båten ligger på sjøen, men i slanger og kraner derimot så fryser det lett. Særlig hvis du ikke har varme på i båten. Så du kan jo plugge utløpet fra tanken, fylle den 3/4 full med vann og tømt slanger, pumpe og resten av systemet. Jeg glemte å tømme min tank i fjor vinter før frosten kom, og det frøs godt ja.. Pumpa har ikke vært den samme siden.  :sad: Har heller ikke hatt noe særlig behov for vannet i løpet av vinteren, en fire liters kanne som jeg ellers pleier å ha med til drikkevann dekker fint behovet under noen timers fisketur. Så hvis du har behov for ballasten, plugg tanken, hvis ikke, tøm den. Alternativt så kan du jo legge inn en sekk med sand el.lign. i nærheten av tnken, førti kilo sand tar jo ikke så mye plass det. Ikke gjør det noe om det fryser heller... :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...