Jump to content

Skifte lager utgående aksling VP DPE-drev.


ken.net

Recommended Posts

Har en AD31P med DPE- drev. I det siste synes jeg å ha merket mer og mer vibrasjoner i båten.

Plukket av drevet, da jeg gikk ut fra at det var kryssene i knuten som var dårlige.

Disse virker helt ok, kan ikke kjenne noe som helst slakk i de.

Fant imidlertid en liten slakk i utgående aksling. En liten "klakkelyd" når jeg beveger den radialt.

Det virker også som at den står i spenn "oppover". Kan det være pga motoren har seget på labbene i forkant?

Mitt spørsmål er da:

1. Kan dette være årsaken til vibrasjonen, og kan dette lageret skiftes utenfra?

2. Hvordan går en frem for å rette opp motor i forhold til drev, og kan det gjøres uten mye spes. verktøy?

Link to post
Share on other sites

Plukket av drevet, da jeg gikk ut fra at det var kryssene i knuten som var dårlige.

Disse virker helt ok, kan ikke kjenne noe som helst slakk i de.

 

Det er ikke alltid man kan kjenne det, noen ganger kan det være sår eller annet som gjør at knuteleddene lager ulyder og/eller vibrasjoner, men det hører til sjeldenheten at man ikke kjenner noe slakk, hakking eller andre tegn til problemer.

 

Fant imidlertid en liten slakk i utgående aksling. En liten "klakkelyd" når jeg beveger den radialt.

Det virker også som at den står i spenn "oppover". Kan det være pga motoren har seget på labbene i forkant?

 

Ser ikke dette slik ut?

Det er vel ingen mulighet for at utgående aksel fra motor kan komme i spenn selv om motor siger på labbene.

18708.jpg

 

 

 

Mitt spørsmål er da:

1. Kan dette være årsaken til vibrasjonen, og kan dette lageret skiftes utenfra?

2. Hvordan går en frem for å rette opp motor i forhold til drev, og kan det gjøres uten mye spes. verktøy?

 

1. Det kan det selvfølgelig være, uten at jeg kan garantere at det faktisk er det. Det varierer litt på disse svinghjulskåpene, noen har to lager, mens andre har bare ett.

Dersom virkeligheten stemmer med bildet over, så er det bare å ta ut tetningen(9) og spaceren(8), for deretter å nappe ut ytre segering(6) og dra akselen ut.

Det kan være demperplaten som er problemet dersom det virker som om aksel er i klem, eller skjev aksel.

 

 

2. Som henboe sier er det noen "ører" som skal stemme bak på transomfestet, se denne tråden for bedre beskrivelse.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, nå ser jeg jo selvsagt at dette sitter i ett stykke, og kan ikke bli skjevt. :crazy:

Og det ser ut som det er som du sier, bare å fjerne låseringen og dra den ut. Skal gjøre et forsøk, prøve å finne en form for verktøy som får tak på akslingen. Regner med den sitter noe..

Skifte kryssene i samme slengen, når jeg først har det i stykker.

Mange takk for godt svar! :smiley:

Link to post
Share on other sites

min kompis gjorde kkurat denne jobben for meg. Vi fikk ikke ut akslingen, dvs, vi fikk ikke tak på den bakover, så vi sveiset på et hold og knakket den bakover. Byttet lager og simmeringer og slipet selvfølgelig vekk sveiderestene. Lageret laget lyd og man kjente det var modent for bytte.

Link to post
Share on other sites

var innom for 5 min siden for å sjekke om du hadde fått ut akslen med lagert. og nå dukket ett bilde opp her :thumbsup:

hvordan så lageret ut da?? genialt med bilder :wink:

får håpe du får det fint inn igjen også da,med nytt lager på :clap:

den delen nr 3 på deletegningen hva er det, ble den igjen inni der??

Link to post
Share on other sites

Ja, har bestilt delene, montere dem etter påske.

Tror det skal gå fint det også.

Del nr 3 er ei støtteforing til akselen, som sitter i enden av veivakslingen.

Tror ikke det er behov for å skifte den. Den støtter vel bare opp enden på akslingen statisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...