ken.net Startet 14.April.2011 Del på Facebook Startet 14.April.2011 Har en AD31P med DPE- drev. I det siste synes jeg å ha merket mer og mer vibrasjoner i båten. Plukket av drevet, da jeg gikk ut fra at det var kryssene i knuten som var dårlige. Disse virker helt ok, kan ikke kjenne noe som helst slakk i de. Fant imidlertid en liten slakk i utgående aksling. En liten "klakkelyd" når jeg beveger den radialt. Det virker også som at den står i spenn "oppover". Kan det være pga motoren har seget på labbene i forkant? Mitt spørsmål er da: 1. Kan dette være årsaken til vibrasjonen, og kan dette lageret skiftes utenfra? 2. Hvordan går en frem for å rette opp motor i forhold til drev, og kan det gjøres uten mye spes. verktøy? Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Hei Sjekk at klaringen i bakant av motor er jevn med transomplaten. Det er også et "hakk" som skal linjere opp mot hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 (redigert) Plukket av drevet, da jeg gikk ut fra at det var kryssene i knuten som var dårlige. Disse virker helt ok, kan ikke kjenne noe som helst slakk i de. Det er ikke alltid man kan kjenne det, noen ganger kan det være sår eller annet som gjør at knuteleddene lager ulyder og/eller vibrasjoner, men det hører til sjeldenheten at man ikke kjenner noe slakk, hakking eller andre tegn til problemer. Fant imidlertid en liten slakk i utgående aksling. En liten "klakkelyd" når jeg beveger den radialt. Det virker også som at den står i spenn "oppover". Kan det være pga motoren har seget på labbene i forkant? Ser ikke dette slik ut? Det er vel ingen mulighet for at utgående aksel fra motor kan komme i spenn selv om motor siger på labbene. Mitt spørsmål er da: 1. Kan dette være årsaken til vibrasjonen, og kan dette lageret skiftes utenfra? 2. Hvordan går en frem for å rette opp motor i forhold til drev, og kan det gjøres uten mye spes. verktøy? 1. Det kan det selvfølgelig være, uten at jeg kan garantere at det faktisk er det. Det varierer litt på disse svinghjulskåpene, noen har to lager, mens andre har bare ett. Dersom virkeligheten stemmer med bildet over, så er det bare å ta ut tetningen(9) og spaceren(8), for deretter å nappe ut ytre segering(6) og dra akselen ut. Det kan være demperplaten som er problemet dersom det virker som om aksel er i klem, eller skjev aksel. 2. Som henboe sier er det noen "ører" som skal stemme bak på transomfestet, se denne tråden for bedre beskrivelse. Redigert 15.April.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Ja, nå ser jeg jo selvsagt at dette sitter i ett stykke, og kan ikke bli skjevt. Og det ser ut som det er som du sier, bare å fjerne låseringen og dra den ut. Skal gjøre et forsøk, prøve å finne en form for verktøy som får tak på akslingen. Regner med den sitter noe.. Skifte kryssene i samme slengen, når jeg først har det i stykker. Mange takk for godt svar! Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 min kompis gjorde kkurat denne jobben for meg. Vi fikk ikke ut akslingen, dvs, vi fikk ikke tak på den bakover, så vi sveiset på et hold og knakket den bakover. Byttet lager og simmeringer og slipet selvfølgelig vekk sveiderestene. Lageret laget lyd og man kjente det var modent for bytte. Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Tenkte noe lignende, å sveise noe i tuppen for å få feste for slagtersjen. Godt å høre at det er mulig uten å ta ut motoren! m Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Om du skulle finne ett triks å få ut aksel med lager på, hadde det vært fint med bilder av trikset kan se for meg att jeg kansje må gjøre det samme om noen år kansje, hvor gammelt er lageret ditt?? og antal timer?? Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 16.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2011 Ja, skal prøve å ta bilder. Motor og drev er fra -98. Den er gått 845 timer. Tror ikke det har vært gjort noe med dette tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 18.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2011 (redigert) Var enkelt å få ut akslingen. Sveiste et gjengejern med en glidehammer på tuppen. Redigert 18.April.2011 av ken.net (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 var innom for 5 min siden for å sjekke om du hadde fått ut akslen med lagert. og nå dukket ett bilde opp her hvordan så lageret ut da?? genialt med bilder får håpe du får det fint inn igjen også da,med nytt lager på den delen nr 3 på deletegningen hva er det, ble den igjen inni der?? Sitér dette innlegget Link to post
ken.net Svart 18.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2011 Ja, har bestilt delene, montere dem etter påske. Tror det skal gå fint det også. Del nr 3 er ei støtteforing til akselen, som sitter i enden av veivakslingen. Tror ikke det er behov for å skifte den. Den støtter vel bare opp enden på akslingen statisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.