Jump to content

Hvordan beskytte motor til ankervinsj best mulig mot korrosjon?


Ronald

Recommended Posts

Jeg må sette inn ny vinsjmotor i år, den gamle har irret helt i stykker etter ca 15 år. Vinsjen er av typen som står i en ankervinsjkasse på badeplattform, ergo relativt utsatt (selv om motor står innvendig i kassen).

 

Det jeg gjorde sist, og som jeg egentlig følte fungerte bra, var å "sause inn" hele motorens yttersde (kl ledningstilkoblinger "og alt") i syrefast vaselin. (ller heter det 'syrefri'? Jeg ser nemlig begge betegnelser bli brukt...)

 

Som sagt er det en del år siden, og muligens er det andre/nyere ting som er bedre å bruke? Kanskje tectyl av noe slag? Eller noe som ligner? Det bør uansett være av en sånn type at jeg - hvis behov - greit kan åpne motoren. Altså er f.eks innkaspling i epoxy lite egnet, vil jeg tro. Kanskje f.eks. Biltema har noe velegnet til en billig penge? Og kan en en kombinasjon av vaselin utenpå noe "tectylingnende" en god idé?

 

Gode forslag mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Anbefaler på det sterkeste å kjøpe ILAS vinsj. da slipper du irr :) utrolig solide motorer. spray over motor og koblinger med 565 e.l på høsten og våren så slipper du noe klin på den :) jeg gjør ingen ting med min og har aldri hatt noe problem med irr. har kunn hatt ILAS selv men vært borti mange andre som irrer opp. aldri ILAS...

Link to post
Share on other sites

Noe av det viktigsste er å ha "ventilasjon" i kassa. Ellers har du fort fuktig "tropemiljø" hele tiden, og det liker ikke de elektriske komponentene. Vanligvis er dette gjort ved å ha noen hull i inspeksjonsluka eller tilsvarende. Om det er en Ilas vinsj mener jeg det finnes et gummihylster til motoren.

Link to post
Share on other sites

..Om det er en Ilas vinsj mener jeg det finnes et gummihylster til motoren.

Industri Lambertseter har et "kondom" for å tre over motoren.

Jepp, det så jeg at de har begynt med når jeg kjøpte den nye motoren, og da tok jeg med en slik. Tror helt klart at det vil innebære en forbedring. Men også fra dem fikk jeg tips om å spraye på noe stoff på kortsiden der akselen kommer ut, den delen dekkes nemlig ikke av hylsen. Ilas anbefalte antirust for bil av "hulromstypen", dvs en som ikke er alt for tykk. Når jeg nevnte vaselin, så trodde han vel det også ville være like bra. Jeg ser biltema har hvit (syrefri) vaselin på spray, en sånn som etter sigende størkner og gir en nogenlunde fast hinne etter kort tid. Kommer til å kjøpe en sånn og "tørrprøve" før montering.

 

Noe av det viktigsste er å ha "ventilasjon" i kassa. Ellers har du fort fuktig "tropemiljø" hele tiden, og det liker ikke de elektriske komponentene...

Mulig du er inne på noe her. Kassa mi er ikke spesielt tett, da hullet for kabelgjennomføring er romslig. Men noen gjennomlufting får jeg jo selvsagt ikke av kun ett hull. Skal se hva jeg kan få til uten at det ser "teit" ut.

 

Anbefaler på det sterkeste å kjøpe ILAS vinsj. da slipper du irr :) utrolig solide motorer. spray over motor og koblinger med 565 e.l på høsten og våren så slipper du noe klin på den :) jeg gjør ingen ting med min og har aldri hatt noe problem med irr. har kunn hatt ILAS selv men vært borti mange andre som irrer opp. aldri ILAS...

Vel, det er Ilas-motor jeg kjøpte nå, så da for vio se da. Men når de så den gamle motoren så virket de ikke direkte sjokkert, det virka som de kjente godt til problematikke fra før. Derfor var det vel også de tipset meg både på gummihetten og det å spraye på noe beskyttelse på forhånd.

 

Men det burde vel opplyses om det er innsiden eller utsiden som er problemet.

Det er vel begge deler jeg vil beskytte litt ekstra mot, men gammel motor var veldig irret innvendig. Men jeg er av den oppfatning at best mulig beskyttelse utvendig bør være til det bedre også for innvendig irring. I alle fall ikke motsatt. I innlegg #15 i denne tråden ser du et bilde av hvordan det var sist. Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...