Jump to content

Optimus båtapparat - nyttig info om brennstoff.

Dieselboy

Recommended Posts

Sendte e-post til denne "Primuskongen" i går, ang drivstoff til båtapparatet Optimus 155, samt til Eber'en.

Fikk til svar i dag at 155'en kun skulle brenne FYRINGSPARAFIN. Om apparatet er i orden skal ikke dette drivstoff avgi noen lukt.

Fikk med en lenke til en side som forklare hvordan rense brenneren fullstendig. Dette kan dere lese HER.

Han anbefalte å prøve fyringsparafin på Eber'en også, noe jeg vil gjøre. Fyrer i dag med lampeolje, men blir jo dyrt i lengden.

• 5 år senere...

http://www.exxonmobil.no/Norway-Norwegian/PA/about_what_refining_process_kerosine.aspx

"parafin / flydrivstoff

ESSO FYRINGSPARAFIN er en parafin velegnet til oppvarmingsformål. Produktet har til nå vært vannklart og fargeløst. ESSO FYRINGSPARAFIN kan benyttes i alle typer veke-og pottebrennere. Til belysning gir ikke produktet høy nok flamme før soting , slik at lampeparafin anbefales. ESSO FYRINGSPARAFIN er farget grønn. Fargestoffet vil ikke påvirke forbrenningen."

-Er det bare å dra på ESSO da eller ? (Oslo-området)

Når det gjelder Optimus kokeapperater skal jeg ikke uttale meg om hvilket av dagens parafinprodukter som er best, men brukte selv det som den gang het lampeolje i 12 år på en 155, uten noen som helst problemer med brennere. Derimot når det gjelder båtvarmere og kokeapperater med såkalt "lukket" forbrenning beregnet for parafin  vil det ved bruk av "fyringsparafin" danne seg store mengder sot og koks i brenneren. Hadde senest i dag inne en Wallas som var helt "igjengrodd". På disse har jeg brukt å anbefale "fritidsparafin" som ser ut til å fungert bra. Gjelder Wallas, Thermo og Thermic. På varmere beregnet for diesel kan man med hell bruke fyringsparafin, dog med noe lavere effekt (marginalt) avhengig av densitet. Har selv kjørt Ebern på hytta med dette i ca 10 år.

En gang i tiden var det noe som het "Optimus Parafin", beregnet nettopp for Optimus kokeapparater. 

Da jeg gjorde undersøkelser for en noen år siden, kom det frem at: Optimus Parafin = Blåtind Fritidsparafin = Kemetyl Fritidsparafin.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Guest Avmønstret#

Har de siste 5 årene brukt tennvæske på alt som er oppgitt å skulle ha parafin/fyringsolje/lampeolje osv. Dvs lamper og parafinovner. 

Lite røyk og lukt uavhengig av merke. Tilgjengelig overalt. 

----

Før jeg "så lyset" og prøvde tennvæske prøvde jeg alle mulige varianter av parafin/lampeolje osv med ulike navn og løfter om både det ene og det andre. Veldig varierende kvalitet på ulike flasker og dunker. Tennvæska er lik uansett. 

Etter hva jeg har skjønt er det mattilsynet som har føringer på innhold i tennvæske siden det brukes i forbindelse med matlaging og derfor er kvaliteten regulert og lik uansett merke. 

Og en sjelden gang selges tennvæska veldig billig. Har vel fått tak i ned til 15,- pr. liter, da hamstrer jeg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...