Dieselboy Startet 14.April.2011 Del på Facebook Startet 14.April.2011 Kom over denne informasjonen om ulike typer brenstoff til ulike typer brennere. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Sendte e-post til denne "Primuskongen" i går, ang drivstoff til båtapparatet Optimus 155, samt til Eber'en. Fikk til svar i dag at 155'en kun skulle brenne FYRINGSPARAFIN. Om apparatet er i orden skal ikke dette drivstoff avgi noen lukt. Fikk med en lenke til en side som forklare hvordan rense brenneren fullstendig. Dette kan dere lese HER. Han anbefalte å prøve fyringsparafin på Eber'en også, noe jeg vil gjøre. Fyrer i dag med lampeolje, men blir jo dyrt i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Hm...ang linken på riktig parafin, hvem har det inne ? (Oslo) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 litt stoff her https://baatplassen.n...timus-komfyren/ Manual http://optimus.hytta.de/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 har brent FYRINGSPARAFIN på denne i hele vinter.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jonesy Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 http://www.exxonmobil.no/Norway-Norwegian/PA/about_what_refining_process_kerosine.aspx "parafin / flydrivstoff ESSO FYRINGSPARAFIN er en parafin velegnet til oppvarmingsformål. Produktet har til nå vært vannklart og fargeløst. ESSO FYRINGSPARAFIN kan benyttes i alle typer veke-og pottebrennere. Til belysning gir ikke produktet høy nok flamme før soting , slik at lampeparafin anbefales. ESSO FYRINGSPARAFIN er farget grønn. Fargestoffet vil ikke påvirke forbrenningen." -Er det bare å dra på ESSO da eller ? (Oslo-området) Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Vi bruker "vanlig" diesel i vår Ebersprächer. Aldri hørt om noe annet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Er det FYRINGSPARAFIN som er best på en Termic 2000 - varmer også ? I tillegg til Optimus 155 jeg spurte om først. (Lysaker / Oslo ) Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Fikk fyr på min Optimus 157 komfyr i dag, men hadde håpet på renere flammer, hvordan oppnår man det ? Prøvde vri noen ganger til venstre for rensing, men ble likevel som på foto. Venstre brenner slukket ikke helt ved rensing, er nålen blitt svidd kort, eller satt i feil ? Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Kjøp lysfotogen på jula. Mitt optimusapparat brenner perfekt etter at jeg bytta til den. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25653/wp_20150321_001.jpg Her ser du flammene mine med jula sin fotogen(parafin). https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25653/wp_20160402_12_06_35_pro.jpg Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Når det gjelder Optimus kokeapperater skal jeg ikke uttale meg om hvilket av dagens parafinprodukter som er best, men brukte selv det som den gang het lampeolje i 12 år på en 155, uten noen som helst problemer med brennere. Derimot når det gjelder båtvarmere og kokeapperater med såkalt "lukket" forbrenning beregnet for parafin vil det ved bruk av "fyringsparafin" danne seg store mengder sot og koks i brenneren. Hadde senest i dag inne en Wallas som var helt "igjengrodd". På disse har jeg brukt å anbefale "fritidsparafin" som ser ut til å fungert bra. Gjelder Wallas, Thermo og Thermic. På varmere beregnet for diesel kan man med hell bruke fyringsparafin, dog med noe lavere effekt (marginalt) avhengig av densitet. Har selv kjørt Ebern på hytta med dette i ca 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 En gang i tiden var det noe som het "Optimus Parafin", beregnet nettopp for Optimus kokeapparater. Da jeg gjorde undersøkelser for en noen år siden, kom det frem at: Optimus Parafin = Blåtind Fritidsparafin = Kemetyl Fritidsparafin. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Har de siste 5 årene brukt tennvæske på alt som er oppgitt å skulle ha parafin/fyringsolje/lampeolje osv. Dvs lamper og parafinovner. Lite røyk og lukt uavhengig av merke. Tilgjengelig overalt. ---- Før jeg "så lyset" og prøvde tennvæske prøvde jeg alle mulige varianter av parafin/lampeolje osv med ulike navn og løfter om både det ene og det andre. Veldig varierende kvalitet på ulike flasker og dunker. Tennvæska er lik uansett. Etter hva jeg har skjønt er det mattilsynet som har føringer på innhold i tennvæske siden det brukes i forbindelse med matlaging og derfor er kvaliteten regulert og lik uansett merke. Og en sjelden gang selges tennvæska veldig billig. Har vel fått tak i ned til 15,- pr. liter, da hamstrer jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.