Jump to content

Skal holde VHF kurs. Vurderer å starte enkeltmannsforetak?


ollebolle2

Recommended Posts

Som emnetittelen viser har jeg blitt spurt av NSSR å holde kurs i regi av de, noe jeg har sagt ja til.

Vurderer videre muligheten å starte et enkeltmannsforetak da dette er noe som sannsynligvis blir mer av fremover.

Tenker da det er mulig å få fradrag på endel småutgifter som kan handles inn til driften, men er det noen "fallgruver"?

Ser av denne linken:

http://www.enkeltmannsforetak.org/enkeltmannsforetak_moms.html

at dersom omsetning overstiger 50.000 vil det være momspliktig. Vil et slikt kurs i så fall bli 25% dyrere for å sitte igjen med det samme i timebetaling som jeg tar hos NSSR nå? Er litt usikker på hva det betyr.

 

Det er nok mange her som har inngående kjennskap til dette??

Link to post
Share on other sites

Ikke moms på undervisning. driver selv eget foretak. Men varesalg er momspliktig dersom du selger varer for over 50.000,-

 

Men undervisningsmateriell kan selges på forskjellige måter, er det momspliktig, inngå en avtale slik at du bare formidler et salg dersom du selger for så mye.

 

Du kan trekke fra utgifter, jeg foreslår et regnskapsprogram ala mamut eller lignende, slik at du har et ryddig regnskap.

 

Du betaler skatt på overskuddet. Du tar ikke ut lønn, men gjør uttak. dette må også skattes (det er en del av overskuddet).

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

jeg har et tømrerfirma (enkeltmannsforetak).

 

Fører regnskap og alt selv, var vannvittig mye å sette seg inn i til å begynne med, ettersom jeg ikke har noen som helst utdannelse innenfor økonomi og regnskap. Men det meste kan læres.

Si fra hvis jeg kan hjelpe deg med noe.

 

Utgangspunktet er at omsetning over 50.000 er momspliktig, men hvis det som LGboat og Kaptein Jarle sier stemmer, så er undervisning momsfri? Dette vet jeg ingenting om, men om det er slik vil det jo bare være pluss for din del.

Link to post
Share on other sites

var vannvittig mye å sette seg inn i til å begynne med, ettersom jeg ikke har noen som helst utdannelse innenfor økonomi og regnskap. Men det meste kan læres.

Er nettopp dette som jeg er redd for. Er det så mye å sette seg inn i?

Tenker at et ryddig regnskap så er mye av jobben gjort? Kanskje det er naivt av meg..

Link to post
Share on other sites

Dersom du snakker om noe undervisning innimellom, blir dette et hobbyprosjekt. Bruk et egnet regnskapsprogram, eller kjøp regnskapstjenester av proffe. (på det siste alternativet kan de finne mer du kan utgiftsføre....... hehe).

 

Du kan ta ut kjøregodtgjørelse på kr. 18.000 i året, men da må du føre kjørebok..

 

Men det er ikk så skremmende mye å sette seg inn i dersom det kun er noen få kurs innimellom. jeg begynte med min bedrift på hobbybasis, da gikk det veldig lett. Nå lever jeg av firmaet mitt og bruker MAMUT regnskap. det hjelper godt på.

 

Går sikkert glipp av en del triks siden jeg fører selv og ikke bruker proffe...

 

Og ja, undervisning er ikke momspliktig. Jeg driver undervisning i førstehjelp på fulltid!! Men det er klart, at dersom du momsregistrer deg, får du moms tilbake på det du handler selv... Men det stilles strengere krav til revisjon av regnskapet ditt!

Link to post
Share on other sites

Kreves det lærerkompetanse og kvalifikasjoner for å undervise for VHF kurs ?

Jeg ville tro at det merkantive var den trivielle delen, undervisningskompetansen den vanskelige.

Pedagogiske kvalifikasjoner er minst like viktige som fagkunnskap.

 

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Kreves det lærerkompetanse og kvalifikasjoner for å undervise for VHF kurs ?

Jeg ville tro at det merkantive var den trivielle delen, undervisningskompetansen den vanskelige.

Pedagogiske kvalifikasjoner er minst like viktige som fagkunnskap.

 

 

 

Ole

For å holde VHF kurs må en bli godkjent instruktør av Telenor maritim radio. I praksis blir en godkjent om en har ROC eller høyere sertifikat. Jeg har ikke pedagogisk kompetanse utover oppdragelse av 3 unger :lol:

Har derimot ofte fått høre at jeg har gode pedagogiske evner så får se hvorvidt det går på første kurset. En merker fort om elevene ikke synes noe om læreren :rolleyes:

 

Når det gjelder båtfører prøven så vet jeg ikke hva som kreves. Kanskje noen andre kan svare her.Har kanskje mer lyst å holde slike kurs..

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke liker tanken på å bruke masse tid og krefter på å sette deg inn i regnskap både teknisk og juridisk, så bør du iallfall vurdere å bruke en profesjonell regnskapsfører. Hvis det er ukompliserte ting med ikke altfor mange bilag, så trenger det ikke koste mer enn 5-10.000 kr/år. Programvaren Mamut Regnskap koster til sammenligning oppunder 3000 kr første året, deretter ca 1.500 kr/år.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv holdt et utall av VHF-kurs opp gjennom årene og jeg tror ikke at du skal se på det byråkratiske som noen hindring i dette tilfellet.

 

Som andre er inne på, så er undervisning "utenom området" som det heter på mva-språket, så den delen er veldig enkel. Såvidt jeg forstår vil du holde kurset via NSSR, som sikker har orden i sakene sine. Derfor kan din del begrenses til å sende en faktura fra ditt lille foretak til NSSR når jobben er gjort - og man trenger såvisst ikke noe regnskapsprogram for å holde rede på 2-3-4 fakturaer pr år.....

 

Hvis dette er i et begrenset omfang kan du også i første omgang anse det for å være en hobbyvirksomhet, med de fordelene det gir :saint:

 

Lykke til med VHF-kurset, det er viktig at flest mulig har sertifikat og konsesjon på plass!

 

PS

Jeg starter selv VHF-kurs i Stavanger 02. mai og regner med ca 40 deltagere....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...