Jump to content

Erfaring med Volvo Penta MD5C ?


hyperlink

Recommended Posts

Hei,

Jeg har som noen av dere vet et bårprosjekt gående (http://www.octre.no/presentation/register/resources/rolf_risnes/BUGTENS_PAERLE.html), og jeg hadde lenge tenkt at jeg kun skulle ha utenbordsmotor. Nå har jeg fått et tilbud om å kjøpe en Volvo Penta MD5C 82' mod med MS2 drev.

 

Spørsmål:

1. Noen som har erfaringer med motoren ?

2. Motoren er i god stand og ikke så mye brukt - hva er en god pris ? F.eks 9000 ?

Link to post
Share on other sites

Dette er tatt opp i en annen link i siste uke tror jeg.  Md5 a,b,c  er saltvannskjølte.    Gammel salvannskjølt er lik korrsojon. Nå er jo MD5 en stor og solid motor, slik at den har mye å "ruste på ". Utenbordsmotor er no dr... tt på en seilbåt. (I alle fgall for ryggen ) En innenbordsmotor som man ikke kan stole på er nå engang enda verre..  Mange mener at en gammel salvannskjølt motor ikke har verdi i det hele tatt.

 

Jeg sitter/satt i samme dillemma om å kjøpe en brukt . En 82 modell vil sannsynligvis trenge en vesentlig overhaling innen kort tid. Det koster mer i deler enn å kjøpe 2 nesten nye utenbordssmotorer i den størelse du trenger.   ( hvis du får alle delene du trenger da ...)

 

 

Så selv om jeg ser av "story'n" din at du er en skikkelig  "gjør det selv" person, så hadde jeg iallefall ikke gitt mer enn 5- 6000 hvis alle kabler, instrumenter og prop. fulgte med.

 

PS Jeg fikk of et par uker siden tilbud om å kjøpe 2 stk md5 110 s  fra Østersund marina for 5.000,-. ( for begge)  Begge fungerte

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Hei, kikket på prosjektet ditt - dette er spennende. Lykke til!

Ad. motor: Jeg har en MD5B fra samme årstall. Den går som ei klokke, men jeg er i ferd med å få et problem med kjølesystemet. Korrosjonen er på frammarsj, og det er nok ikke mer enn et par år nå før jeg er nødt til å kjøpe en ny motor.

Det er vanskelig å sjekke innvendig i et kjølesystem, men du får en anelse ved f.eks.  å skru ut temperaturgiveren og se hvordan holderen ser ut. (Er gjengene dårlige, vil den snart falle av - med potensielt katastrofale resultater. Den kan imidlertid byttes.)

 

Jeg traff noen som nylig hadde betalt 15.000 for en annen MD5, men den var såkalt "overhalt" - hvilket kan bety så mangt. Jeg tror nok ikke 9.000 er helt urimelig i markedet, men du kan kanskje prute den ned. Uansett er det jo ingen max-løsning, men holder den tre år, har du kanskje råd til en bedre løsning ved neste korsvei.

 

Men det er jo greit å sjekke hvorfor motoren skal selges...?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Da skjønner jeg at det meste handler om å finne ut hvor langt korrusjonen har kommet. Dersom det er ferskvannskjøling (noe jeg ikke vet enda) så skjønner jeg at situasjonen er bedre.

 

I god stand så er dette et godt kjøp - er det rust/korrusjon så bør jeg la det være. Det som gjør meg litt nysgjerrig også er at jeg fant noen priser på MS2-drev i Danmark. Der skulle de ha 10-15.000 bare for drevet (brukt)...

 

Til helga skal jeg se på motoren - takker for alle tips før den tid.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet kom MD5C i 1981 med 120 drev.

5B hadde 110 drev.

I 1983 ble den tilgjengelig med girboks.

5C er den kraftigste av disse motorene fra Marna, 9.5 hk @ 3000 omdr.

Med seildrev er det en svært stillegående motor.

Hadde en slik i 15 år uten problemer. Startet omtrent ved håndspåleggelse.

Eneste problem er kjøling. De spiser impellere.

Trebåteiere ser under tiljene etter vann ved sjøsetting, og MD5 eiere henger over hekken og ser etter vann i eksosen :wink:.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har hatt en slik motor av denne årgangen.  Når motoren begynner å bli så gammel og i tillegg er saltvannskjølt hadde jeg holdt meg borte.  Du har ingen garantier for om den virker om fem uker,fem måneder eller fem år.  Når det i tillegg er en VP, så hadde jeg holdt meg unna.  

Prisen var også alt for høy etter mitt skjønn.  Rundt halve prisen av det du skrev er vel mer reelt?

MAn kan være uheldig og heldig, det vet man aldri på forhånd.

 

Lykke til og god seilas.

 

mvh

Aadne

 

S/Y Mildrid

Link to post
Share on other sites

En ting jeg undrer meg på;

Dersom en liten dieselmotor er bygget i Bergen, så gjør det ikke noe om den er gammel og saltvannskjølt.

Dersom den er bygget i Mandal, så spiller det stor rolle.

 

Nå, det sto ikke noe sted at denne motoren(e) var saltvannskjølt. Den jeg hadde, og en bråte andre, var ferskvannskjølt.

 

Kan man få kjøpt to stk. av denne

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/DA8EFA8C...20S_1981_en.pdf

til 5000.-, og begge går, så må det være en god handel.

 

Det eneste jeg vet om som er utsatt for gjennomrusting på disse, er eksosbendet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har i våres tatt ut en MD5A (Saltvannskjølt) som sto i snekka mi. Jeg fikk tak i en gammel FM L5 som lydmessig passet bedre til ei tresnekke, men problemet jeg hadde med MD5'en var at den av og til fikk lyst til å kaste ut olje fra diverse steder. Mulig jeg hadde overtrykk i veivhuset. Jeg vil sjekke dette til vinteren nå når motoren står i garasjen. Ellers gikk motoren som en klokke, selv om den var nesten 30 år gammel.

Link to post
Share on other sites

Kan man få kjøpt to stk. av denne

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/DA8EFA8C...20S_1981_en.pdf

til 5000.-, og begge går, så må det være en god handel.

 

Det eneste jeg vet om som er utsatt for gjennomrusting på disse, er eksosbendet.

- Antar at du sikter til innlegget mitt.   Det var ikke c versjonen de jeg fikk tilbud om fra Sverige , men MD5 B    :nono:     ( men som du vet så blir det mest sannsynlig Honda saildrive på meg )

:wink:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det var nytt for meg at VP bygde motorene sine i Mandal.  Nå virker det som om det er Sabb Diesel du refererer til med Bergen, jeg tror du må unngå å sammenlikne Sabb med VP, det blir jo det beste mot det verste.

 

Ha en fortreffelig dag.

 

mvhAadne

*S/Y Mildrid

Jeg har en alldeles fortreffelig dag.

Sola skinner på Vestfold og jeg har fri.

 

MD5 og MD7 er Marna motorer.

Jeg hevder med stor frimodighet at en MD5C er ikke noen dårligere motor enn en 10 hk Sabb. Den bare bråker halvparten så mye.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

.....Dersom en liten dieselmotor er bygget i Bergen, så gjør det ikke noe om den er gammel og saltvannskjølt. Dersom den er bygget i Mandal, så spiller det stor rolle.

Ja, Krapyl - der har du rett! Dette med Bergenseren og dens rykte er nok litt "sjåvinisme" - man tror at de tåler alt og ubegrenset! Derfor er det nok ofte en overreaksjon å dømme en "ikke-bergenser" nedenom og hjem, hvis den er saltvannskjøt og eldre enn 20 år.......

 

Hadde en 24 år gammel - og saltvannskjølt - Yanmar 2QM-15 i en tidligere båt og kunne godt tenkt meg en tilsvarende igjen! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, her er det åpenbart flere enn meg som i bunn og grunn er/har vært fornøyde med sine gamle penta-motorer, og jeg synes nok at problemfri gange gjennom nesten 25 år i seg selv er et troverdig kvalitetsstempel. Mot korrosjonen kjemper imidlertid saltvannskjølte kanaler forgjeves - det er nok bare å innse, og det er vel langt på vei uavhengig av hvilke motormerker det dreier seg om.

Jeg tror nok at en gammal VP kan være vel så bra som noe annet til hyperlinks prosjekt, selv om vi selvfølgelig helst ville anbefale ham å kjøpe en flott, ny motor. Det ligger som vi forstår utenfor prosjektets budsjettramme.

:wink:

Link to post
Share on other sites

En liten korreksjon: Volvo Penta MD 5 og MB 10 er et samarbeidsprosjekt med Marna Motor, mens MD 6 og MD 7 er et samarbeid med Albin Motor. Bare for å få diskusjonen inn på riktig spor,  for her er det mye synsing ute å går og lite grunnleggende kunnskap????? Husk at mange av de som spør her på forumet er på søken etter kunnskap og ser på mange av oss som svarer som en kilde til "absolutte løsninger". Så trå varsomt når du synser.

Link to post
Share on other sites

En liten korreksjon: Volvo Penta MD 5 og MB 10 er et samarbeidsprosjekt med Marna Motor, mens MD 6 og MD 7 er et samarbeid med Albin Motor. Bare for å få diskusjonen inn på riktig spor,  for her er det mye synsing ute å går og lite grunnleggende kunnskap????? Husk at mange av de som spør her på forumet er på søken etter kunnskap og ser på mange av oss som svarer som en kilde til "absolutte løsninger". Så trå varsomt når du synser.

Og hvilken bakgrunn har så du får å kunne være så skråsikker?

 

Din opptreden her på forumet etter bare 1 uke synes jeg er relativt spesiell.

Hvordan kan du "løfte pekefingeren" å si hva folk ettersøker her på forumet? Har du rukket å lese alle tråder på 1 uke?

 

Din siste setning synes jeg IKKE HØRER NOE STED HJEMME, og særlig ikke her på Baatplassen.

 

En IM blir fra meg sendt Skipsrådet.

 

 

Med hilsen

 

Barsk II :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...