Jump to content

Ufo antenne : Hvordan koble antenne kabelen ?

Erik

Recommended Posts

Hei.

Dette ble langt. For de som ikke orker lese hele skildringen, hopp rett til de numererte spørsmålene i bunnen :flag_bp:

Kjøpte før forrige helg en Dantax LCD tv med Mpeg4 og en Ufo antenne og en 15m antenne kabel, for å kunne se litt TV i båten.

Da jeg kom hjem oppdaget jeg at antenne kabelen ikke passet på Antennen, men antennen kom med en plugg som passet på antennen, så da var det å klippe av pluggen på kabelen, og sette på den andre pluggen.

Skrudde det sammen etter beste evne og anvisninger. Testa, uten å få signal, men bor i sokkelleilighet og antok det var årsaken. Dro på overnattings tur forrige helg. Været var for fint for TV titting, men ville nå teste nyervervelsen uansett, så jeg satte antennen på Dekk , og søkte kanaler. Ingen kanaler funnet.

Heiste antennen 15 meter. Samme resultat.

Nå har jeg testet og forsøkt litt, og finner ut følgende.

Dersom jeg avisolerer inderste leder i antenne ledningen, og stikker denne løst inn i hullet på antennen, så finner jeg kanaler, selv med antennen i 'kjellerer' der jeg bor. men så fort jeg forsøker å gjøre det ordentlig, med å skru på pluggen, så finner den ingen ting. Noe skjer i prosessen som gjør at det ikke virker.

1 Hvordan gjør man når man monterer pluggen. Skal ikke kobberskjermingen bakover og i kontakt med metallet ?

2 Eller skal jeg bare skjære vekk metallet i skjermingen før jeg monterer ?

3 hva med folien, skal den vekk ?

4 Er en Ufo antenne avhengig av å stå horisontalt, eller kan jeg heise den opp i masta (da blir den hengende skrått/opp ned hvis jeg ikke lager meg en bedre pattent.)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har du kontakt fra senterleder gjennom kontakten og til antenna?

Hvis det er en F-kontakt du har montert, så skal kabelens senterleder føres gjennom kontakten slik at den stikker ut som senterlederpinne i kontakten. Samtidig skal senterlederens isolasjon også fungere som isolasjon mot skjerm i kontakten, så det er viktig å avisolere skjerm og senterleder etter nøyaktige mål.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Tusen takk for alle svar, nå vet jeg at jeg gjør det rett :thumbsup: .

Men det hjelper IKKE på det faktum at jeg ikke får det til å virke :headbang:

Avisolerer og gjør alt klart som i video, men uten å skru på selve kontakten (Ja, det er sånn F.connector). Stikker senterleder i hullet der den skal på antennen. Finner kanaler.

Kobler fra. Intet signal.

Setter leder inn igjen,. Signal.

Tar ut, skrur på kontakten, og skrur sammen. Intet signal. :headbang:

Skrur fra hverandre, og senterleder i hullet, uten kontakten på. Signal.

:headbang::crazy:

Konklusjon :

TV virker

Antennen virker.

Antennekabelen virker

Det er selve kontakten som ikke virker.

Men jeg skjønner ikke hvorfor. Den er jo bare ell stykke metall med gjenger. Antennekabelen som leder signalet er jo isolert fra selve kontakten, og skjermingen ødelegger ikke signal hvis jeg lager kontakt med kontakten mannuelt.

jEG SKJØNNER ITTENO :confused: :confused: :confused:

Sett på F-kontakten slik videoen viser, men ikke sett kontakten inn i antennen. Trekk også kontakten i andre enden ut av TV'n. Finn frem multimeteret og utfør noen enkle målinger. Har du ikke multimeter, låner du av en kompis eller kjøper deg et rimelig hos feks. Biltema eller Clas Ohlson. Et multimeter er like viktig i båt som fastnøkler og skrutrekkere.

Mål mellom senterpinnene i hver ende av kabelen. Da skal du måle null ohm motstand. Mål mellom metallkappene på hver av kontaktene, fremdeles null ohm. Mål mellom senterpinnen på en av kontaktene og metallkappen på kontakten. Der skal det være uendelig motstand, altså ikke forbindelse. Stemmer dette, er kabel og kontakt OK, og så kan vi gå videre med feilfinding.

Hvilken type UFO-antenne er det forresten du har, Glomex, Triax eller. . .? Har du spenningsmatingsboks mellom TV'n og kabelen, eller mater du 5volt fra TV'n til antennen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

OK, Triax antennen har innebygget forsterker og det skal føres spenning frem til denne forsterkeren via coax-kabelen. Dette kan gjøres på to måter.

- Den ene er å sette opp TV'n i menyen til å legge ut spenning fra TV, via antennekabelen til antennen.

- Dersom TV'n ikke har dette i menyen, må en sette på en boks mellom TV'n og antennekabelen som en forsyner med 12volt fra båtens strømforsyning.

I og med at kabelen da blir strømførende, er det viktig at det ikke blir kortslutning mellom innerledning og skjerm i kabel/kontakter. Og en slik kort antennekabelbit med galvanisk skille som butikkene prøver å prakke på oss, skal ikke brukes. Da får en selvfølgelig ikke spenning frem til forsterkeren i antennen.

Med ekstra sterke signaler fra TV-senderen, kan en få bilde på skjermen selv uten at forsterkeren i antennen virker, men da skal en være svært nær senderen.

Lars H.

(ekta Siddis)

Heia Viking

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hmm du må vel ha splitterboksen for å få strøm til antennen var det ikkje så? Triax ufo marine selges uten denne boksen. I camping varianten medfølger den....

Det galvaniske skillet som selges i butikken var egentlig tiltenkt kabelanlegg og tv med jordet kontakt men så har det blitt slik som med alt annet at 'joda dette må du ha' :rolleyes:

Redigert av Plutonium (see edit history)

Heia viking :lipseal::wflag::lol:

Har målt kabelen. Full leding gjennom senter og skjerm, og ingen kortsluttning, så det er ikke der det ligger !

OK, Triax antennen har innebygget forsterker og det skal føres spenning frem til denne forsterkeren via coax-kabelen. Dette kan gjøres på to måter.

- Den ene er å sette opp TV'n i menyen til å legge ut spenning fra TV, via antennekabelen til antennen.

- Dersom TV'n ikke har dette i menyen, må en sette på en boks mellom TV'n og antennekabelen som en forsyner med 12volt fra båtens strømforsyning.

hmm du må vel ha splitterboksen for å få strøm til antennen var det ikkje så? Triax ufo marine selges uten denne boksen. I camping varianten medfølger den....

Jeg ser at selv om den finner kanaler når jeg 'jukser' så blir ikke disse bra/stabile. De hakker og fryser seg og er kornete. Så det bør nok inn en signalforsterker ja.

Vil tro at det er slik at jeg må få sendt spenning frem til antenne da, og jeg finner ikke noe slikt i menyen til TV. Ergo må jeg skaffe dette eksternt. Så da er spørsmålene : Hva heter det (hva skal jeg spørre etter), og hvem forhandler det ?

Vil tro at det er slik at jeg må få sendt spenning frem til antenne da, og jeg finner ikke noe slikt i menyen til TV. Ergo må jeg skaffe dette eksternt. Så da er spørsmålene : Hva heter det (hva skal jeg spørre etter), og hvem forhandler det ?

Triax' egen boks til bruk på 12V heter IFP529 Strømfilter, varenr 339529.

Det er en splitter med 2 utganger med kraftmating til antenna og 12V tilkobling. Den bør kunne skaffes fra der du kjøpte antenna. Eventuelt fra Elfa.

Hvis ikke du ikke finner den noe sted har jeg en liggende og samle støv et eller annet sted...

Tusen takk for all bistand. Da har jeg fått fatt i ifp529, og sitter og kobler (over på F-connectorer). :thumbsup:

En siste utfordring bare (håper jeg). For å teste dette etterpå må jeg jo ha 12 V. Kan jeg koble på en 10 amp batterilader , eller risikerer jeg å blåse hele skjiten da :confused: :confused:

Rekker ikke i båten for å teste, og hadde vært greit å vite at det virker før Butikkene Påskestenger.

Ps : Har en B&D 10 amp lader. Denne har 2 modus. en merket med figurer som viser ett tomt batteri, som går over i ett stigende batteri, som går over i ett fylt batteri. Tolker dette som lade modus. Den andre er merket med ett rødt kryss + en felg ? + en grønn "hake". Noen som aner hva det betyr ?

Men først og fremst : Kan jeg teste på denne ? Det blir vel omtrendt som å ligge på landstrøm dette, eller blir det ikke det når det ikke er batteri innkoblet ?

For å teste dette etterpå må jeg jo ha 12 V. Kan jeg koble på en 10 amp batterilader , eller risikerer jeg å blåse hele skjiten da :confused: :confused:

Boksen går på alt fra 12V til 24 V, så det skal mye til før den blåses. Men hvordan batteriladeren oppfører seg uten batteri tilkoblet avhenger vel av hvordan laderen er skrudd sammen...

Du har ikke en batterieliminator liggende da?

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Boksen går på alt fra 12V til 24 V, så det skal mye til før den blåses. Men hvordan batteriladeren oppfører seg uten batteri tilkoblet avhenger vel av hvordan laderen er skrudd sammen...

Du har ikke en batterieliminator liggende da?

Batteriladeren kunne fortelle meg at det ikke var noe batteri tilkoblet, og nektet derfor å gi noe strøm :headbang:

Hva er en batterieliminator ?

• 3 måneder senere...

Dersom jeg avisolerer inderste leder i antenne ledningen, og stikker denne løst inn i hullet på antennen, så finner jeg kanaler, selv med antennen i 'kjellerer' der jeg bor. men så fort jeg forsøker å gjøre det ordentlig, med å skru på pluggen, så finner den ingen ting. Noe skjer i prosessen som gjør at det ikke virker.

Argh... Akkurat samme her, ikke triax, men samme symptom: Når skjermingen ikke kobles til f-kontakten fungerer antenna, men ikke om den er korrekt montert!

Noen som vet hva som kan være problemet her?

Kun senterleder koblet, uten at skjermingen får kontakt, gir mottak. Ellers dødt.

Akurat sånn var det hos meg.

Fikk tak i ekstern strømforsyning som jeg satte mellom TV og Antenne : Da ble det bra. I min Triax lå selve forsterkeren i antennen, men denne måtte ha strøm via Coax kabelen, og det var det den ekstra dingsen løste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...