Erik Startet 15.April.2011 Del på Facebook Startet 15.April.2011 Hei. Dette ble langt. For de som ikke orker lese hele skildringen, hopp rett til de numererte spørsmålene i bunnen Kjøpte før forrige helg en Dantax LCD tv med Mpeg4 og en Ufo antenne og en 15m antenne kabel, for å kunne se litt TV i båten. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at antenne kabelen ikke passet på Antennen, men antennen kom med en plugg som passet på antennen, så da var det å klippe av pluggen på kabelen, og sette på den andre pluggen. Skrudde det sammen etter beste evne og anvisninger. Testa, uten å få signal, men bor i sokkelleilighet og antok det var årsaken. Dro på overnattings tur forrige helg. Været var for fint for TV titting, men ville nå teste nyervervelsen uansett, så jeg satte antennen på Dekk , og søkte kanaler. Ingen kanaler funnet. Heiste antennen 15 meter. Samme resultat. Nå har jeg testet og forsøkt litt, og finner ut følgende. Dersom jeg avisolerer inderste leder i antenne ledningen, og stikker denne løst inn i hullet på antennen, så finner jeg kanaler, selv med antennen i 'kjellerer' der jeg bor. men så fort jeg forsøker å gjøre det ordentlig, med å skru på pluggen, så finner den ingen ting. Noe skjer i prosessen som gjør at det ikke virker. 1 Hvordan gjør man når man monterer pluggen. Skal ikke kobberskjermingen bakover og i kontakt med metallet ? 2 Eller skal jeg bare skjære vekk metallet i skjermingen før jeg monterer ? 3 hva med folien, skal den vekk ? 4 Er en Ufo antenne avhengig av å stå horisontalt, eller kan jeg heise den opp i masta (da blir den hengende skrått/opp ned hvis jeg ikke lager meg en bedre pattent.) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Ingen med Ufo antenne som vil dele av sine erfaringer ? Frykter det blir overnattingstur denne helga og, og værutsiktene borger for litt mer Tv titting denne helga, så det hadde vært greit med noen haste tips. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Johannes Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 (redigert) Et bilde hadde vert fint, antar det er en F-connector du skal montere på kabelen din. Det er viktig at du ikke kortslutter mellom skjerm og leder. Lederen må stikke så langt ut av pluggen at den får kontakt inne i antennen. På samme måte som når du forsøker uten plugg. Ta en kikk på Redigert 15.April.2011 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Har du kontakt fra senterleder gjennom kontakten og til antenna? Hvis det er en F-kontakt du har montert, så skal kabelens senterleder føres gjennom kontakten slik at den stikker ut som senterlederpinne i kontakten. Samtidig skal senterlederens isolasjon også fungere som isolasjon mot skjerm i kontakten, så det er viktig å avisolere skjerm og senterleder etter nøyaktige mål. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Erik Svart 16.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2011 Tusen takk for alle svar, nå vet jeg at jeg gjør det rett . Men det hjelper IKKE på det faktum at jeg ikke får det til å virke Avisolerer og gjør alt klart som i video, men uten å skru på selve kontakten (Ja, det er sånn F.connector). Stikker senterleder i hullet der den skal på antennen. Finner kanaler. Kobler fra. Intet signal. Setter leder inn igjen,. Signal. Tar ut, skrur på kontakten, og skrur sammen. Intet signal. Skrur fra hverandre, og senterleder i hullet, uten kontakten på. Signal. Konklusjon : TV virker Antennen virker. Antennekabelen virker Det er selve kontakten som ikke virker. Men jeg skjønner ikke hvorfor. Den er jo bare ell stykke metall med gjenger. Antennekabelen som leder signalet er jo isolert fra selve kontakten, og skjermingen ødelegger ikke signal hvis jeg lager kontakt med kontakten mannuelt. jEG SKJØNNER ITTENO :confused: Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Sett på F-kontakten slik videoen viser, men ikke sett kontakten inn i antennen. Trekk også kontakten i andre enden ut av TV'n. Finn frem multimeteret og utfør noen enkle målinger. Har du ikke multimeter, låner du av en kompis eller kjøper deg et rimelig hos feks. Biltema eller Clas Ohlson. Et multimeter er like viktig i båt som fastnøkler og skrutrekkere. Mål mellom senterpinnene i hver ende av kabelen. Da skal du måle null ohm motstand. Mål mellom metallkappene på hver av kontaktene, fremdeles null ohm. Mål mellom senterpinnen på en av kontaktene og metallkappen på kontakten. Der skal det være uendelig motstand, altså ikke forbindelse. Stemmer dette, er kabel og kontakt OK, og så kan vi gå videre med feilfinding. Hvilken type UFO-antenne er det forresten du har, Glomex, Triax eller. . .? Har du spenningsmatingsboks mellom TV'n og kabelen, eller mater du 5volt fra TV'n til antennen? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 16.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2011 Takk Lars, skal finne frem multimeteret og måle litt. Det er en Triax Ufo antenne. Det er ikke strøm til den. Er ett lite ledlys der, men det lyser ikke. Finnes ingen tilkobling for strøm på den. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 (redigert) OK, Triax antennen har innebygget forsterker og det skal føres spenning frem til denne forsterkeren via coax-kabelen. Dette kan gjøres på to måter. - Den ene er å sette opp TV'n i menyen til å legge ut spenning fra TV, via antennekabelen til antennen. - Dersom TV'n ikke har dette i menyen, må en sette på en boks mellom TV'n og antennekabelen som en forsyner med 12volt fra båtens strømforsyning. I og med at kabelen da blir strømførende, er det viktig at det ikke blir kortslutning mellom innerledning og skjerm i kabel/kontakter. Og en slik kort antennekabelbit med galvanisk skille som butikkene prøver å prakke på oss, skal ikke brukes. Da får en selvfølgelig ikke spenning frem til forsterkeren i antennen. Med ekstra sterke signaler fra TV-senderen, kan en få bilde på skjermen selv uten at forsterkeren i antennen virker, men da skal en være svært nær senderen. Lars H. (ekta Siddis) Heia Viking Redigert 16.April.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bearded Beast Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 (redigert) hmm du må vel ha splitterboksen for å få strøm til antennen var det ikkje så? Triax ufo marine selges uten denne boksen. I camping varianten medfølger den.... Det galvaniske skillet som selges i butikken var egentlig tiltenkt kabelanlegg og tv med jordet kontakt men så har det blitt slik som med alt annet at 'joda dette må du ha' Redigert 16.April.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2011 Heia viking Har målt kabelen. Full leding gjennom senter og skjerm, og ingen kortsluttning, så det er ikke der det ligger ! OK, Triax antennen har innebygget forsterker og det skal føres spenning frem til denne forsterkeren via coax-kabelen. Dette kan gjøres på to måter. - Den ene er å sette opp TV'n i menyen til å legge ut spenning fra TV, via antennekabelen til antennen. - Dersom TV'n ikke har dette i menyen, må en sette på en boks mellom TV'n og antennekabelen som en forsyner med 12volt fra båtens strømforsyning. hmm du må vel ha splitterboksen for å få strøm til antennen var det ikkje så? Triax ufo marine selges uten denne boksen. I camping varianten medfølger den.... Jeg ser at selv om den finner kanaler når jeg 'jukser' så blir ikke disse bra/stabile. De hakker og fryser seg og er kornete. Så det bør nok inn en signalforsterker ja. Vil tro at det er slik at jeg må få sendt spenning frem til antenne da, og jeg finner ikke noe slikt i menyen til TV. Ergo må jeg skaffe dette eksternt. Så da er spørsmålene : Hva heter det (hva skal jeg spørre etter), og hvem forhandler det ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mix Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Et godt råd: Returner den antennen men du ennå kan. Spander på deg en 37cm Glomex Marine Master, den er så MYE bedre. Been there, done that. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 17.April.2011 Del på Facebook Svart 17.April.2011 Vil tro at det er slik at jeg må få sendt spenning frem til antenne da, og jeg finner ikke noe slikt i menyen til TV. Ergo må jeg skaffe dette eksternt. Så da er spørsmålene : Hva heter det (hva skal jeg spørre etter), og hvem forhandler det ? Triax' egen boks til bruk på 12V heter IFP529 Strømfilter, varenr 339529. Det er en splitter med 2 utganger med kraftmating til antenna og 12V tilkobling. Den bør kunne skaffes fra der du kjøpte antenna. Eventuelt fra Elfa. Hvis ikke du ikke finner den noe sted har jeg en liggende og samle støv et eller annet sted... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Erik Svart 18.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2011 Tusen takk for all bistand. Da har jeg fått fatt i ifp529, og sitter og kobler (over på F-connectorer). En siste utfordring bare (håper jeg). For å teste dette etterpå må jeg jo ha 12 V. Kan jeg koble på en 10 amp batterilader , eller risikerer jeg å blåse hele skjiten da :confused: Rekker ikke i båten for å teste, og hadde vært greit å vite at det virker før Butikkene Påskestenger. Ps : Har en B&D 10 amp lader. Denne har 2 modus. en merket med figurer som viser ett tomt batteri, som går over i ett stigende batteri, som går over i ett fylt batteri. Tolker dette som lade modus. Den andre er merket med ett rødt kryss + en felg ? + en grønn "hake". Noen som aner hva det betyr ? Men først og fremst : Kan jeg teste på denne ? Det blir vel omtrendt som å ligge på landstrøm dette, eller blir det ikke det når det ikke er batteri innkoblet ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sjøtunga Svart 18.April.2011 Del på Facebook Svart 18.April.2011 (redigert) For å teste dette etterpå må jeg jo ha 12 V. Kan jeg koble på en 10 amp batterilader , eller risikerer jeg å blåse hele skjiten da :confused: Boksen går på alt fra 12V til 24 V, så det skal mye til før den blåses. Men hvordan batteriladeren oppfører seg uten batteri tilkoblet avhenger vel av hvordan laderen er skrudd sammen... Du har ikke en batterieliminator liggende da? Redigert 18.April.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Erik Svart 19.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2011 Boksen går på alt fra 12V til 24 V, så det skal mye til før den blåses. Men hvordan batteriladeren oppfører seg uten batteri tilkoblet avhenger vel av hvordan laderen er skrudd sammen... Du har ikke en batterieliminator liggende da? Batteriladeren kunne fortelle meg at det ikke var noe batteri tilkoblet, og nektet derfor å gi noe strøm Hva er en batterieliminator ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sjøtunga Svart 19.April.2011 Del på Facebook Svart 19.April.2011 Hva er en batterieliminator ? Det samme som en kraftforsyning. Du trenger en som gir ut mellom 12V og 24V, og dessuten med rett polaritet og rett type plugg hvis du ikke vil klippe av pluggen og koble sammen med ledningen som fulgte med boksen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
klugg Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Dersom jeg avisolerer inderste leder i antenne ledningen, og stikker denne løst inn i hullet på antennen, så finner jeg kanaler, selv med antennen i 'kjellerer' der jeg bor. men så fort jeg forsøker å gjøre det ordentlig, med å skru på pluggen, så finner den ingen ting. Noe skjer i prosessen som gjør at det ikke virker. Argh... Akkurat samme her, ikke triax, men samme symptom: Når skjermingen ikke kobles til f-kontakten fungerer antenna, men ikke om den er korrekt montert! Noen som vet hva som kan være problemet her? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Når det gjeld dette med strømforsyning til ein test, trur eg at eg ville prøvd ein liten frekkas. Rappe batteriet frå røykvarsleren og gi det eit forsøk. Rettnok berre 9 volt, men bør likevel kunna gi svar på om det funker. Eventuelt 2 sånne batteri i serie. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 Problemet hos meg (som hadde samme problem) var ihvertfall at det måtte forsterker/strøm på. Solgtes løst, og løste problemet. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
klugg Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Problemet hos meg (som hadde samme problem) var ihvertfall at det måtte forsterker/strøm på. Solgtes løst, og løste problemet. Ser ingen forskjell med og uten forsterkeren som fulgte med. Samm oppførsel. Kun senterleder koblet, uten at skjermingen får kontakt, gir mottak. Ellers dødt. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 Kun senterleder koblet, uten at skjermingen får kontakt, gir mottak. Ellers dødt. Akurat sånn var det hos meg. Fikk tak i ekstern strømforsyning som jeg satte mellom TV og Antenne : Da ble det bra. I min Triax lå selve forsterkeren i antennen, men denne måtte ha strøm via Coax kabelen, og det var det den ekstra dingsen løste. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.