Jump to content

Riktig oljenivå på VP TAMD74P?


REM

Recommended Posts

Jeg tar ut peilepinnen og ser at nivået ligger på den øverste streken. Det er to streker på peilepinnen og mellom dem står det skrevet "STOP"

Betyr dette at jeg har stoppet oljepåfyllinga for sent? Altså at jeg har fyllt for mye, og skulle stoppet før jeg nådde "stoppfeltet" altså ved den nederste streken?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nei, dette betyr at oljenivået skal ligge mellom desse strekene når motoren ikkje er i gang. Når motoren er i gang, så er det naturligvis mindre oljenivå i bunnpanna, så du må lese nivået lenger nede på pinnen. Som du helt sikkert veit, så må du huske på å ikkje fylle til øverste strek med motoren i gang, då vil oljenivået ligge langt over øverste strek når motoren er stoppet.

Link to post
Share on other sites

Nei, intet max/min merke. Instruksjonsboka omfatter alle variantene av 60 og 70 serie motorer og peilepinnetegningen er vel en sk. typisk illustrasjon?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skal gjøre det etter hvert, men er på jobben nå og har ikke tid til å lastet opp bilde. På den annen side er det ikke så mye å ta bilde av. På begge motorene har peilepinnen to streker. Mellom strekene står det med store bokstaver "STOP"

Vil det si at jeg skal stoppe å etterfylle så snart nivået ligger i mellom disse strekene?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

STOP mellom strekene betyr: Normalt oljenivå når motor ikke er i drift, altså STOP-pet!

 

Er nivået på nedre strek så kreves etterfylling til maks øvre strek !

 

Enkelte peilepinner har angivelse for drift (RUN) på ene siden og stanset (STOP) på den andre siden!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...