Jump to content

Reversibel pumpe.


jonol

Recommended Posts

Har brukt reversibel pumpe fra Seatronic (autopilot) kombinert med stikke for styring på en tidligere båt som jeg hadde. Fungerte utmerket.

Jeg installerte en uoriginal stikke som kun hadde rene utganger til pumpe. Dvs. at den styrte pumpa utenom autopiloten. Jeg koblet den rett på utgangen til pumpa. Når jeg slapp stikka ble roret (drevet) stående i den vinkelen som den var satt til. Forsåvidt ok, men det medførte jo litt mer årvåkenhet og mer jobbing for å bringe styringen tilbake til midtstilling.

Kjøper du original joy-stick koblet til autopilot, så vil roret (drevet) gå tilbake til midtstilling straks du slipper stikka og kurskorreksjonen er fullført. Dette er en klar fordel, men det vil uansett være vanskelig, for ikke å si umulig, å finne det absolutt 0-punktet. Dette lar seg påvirke av vind og strøm, så du vil alltid være nødt til å småjobbe litt med stikka for å holde noenlunde bein kurs.

Veldig ok å bruke stikke til styring og det medførte at jeg kuinne sitte litt mer tilbakelent og avslappet under turen.

Savner autopiloten på den båten som jeg har nå og jeg kommer nok til å installere  det når anledningen byr seg. Sikkert også styrestikke.

Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Mange takk. Det var nyttig info. Det virker som at el. pumpe i kombinasjon med stikke og autopilot vil være det optimale. Da trenger man strengt tatt ikke noe ratt i det hele tatt. Er det kanskje noen her som kjører uten ratt ombord ?.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...