margarus Startet 15.April.2011 Del på Facebook Startet 15.April.2011 (redigert) hei. på min marna mb10a med vridbar propp har jeg ett lite problem. av og til føler jeg at jeg ikke får full vri eller nokk vri. og av og til er det for mye. virker som det er noe i gearkassa som må strammes opp eller noe. si at jeg har gear i fri og spaken i midten. setter den i gear og øker turtall og setter spaken på fullt framover. da føles det som at propellen kun vrir litt, men vis jeg drar spaken kjapt bak til midten og fort fram igjen så tar den liksom tak og turtallet synker og båten setter fart. det er en slakk en plass tror jeg, ser at det er ett "mann lokk" på toppen av gearkassa. er det noe jeg kan stramme opp oppi der? håper på noe tips da det nermer seg sjøsetting! Redigert 15.April.2011 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Hadde en gang en snekke med FM-motor som oppførte seg lignende av det som du skriver. Jeg kjenner ikke din motor eller gir, men hos FM er det to justerbare skruer som sklir over en kon når du setter den i gir. Er disse ikke korrekt justerte vil giret slure. I min girkasse var det relativt lett å se dette. Slik du beskriver det slutter kanskje giret å slure når du tar av litt på vingene, og deretter klarer giret å holde momenter nå som det er hvilefriksjon og ikke glidefriksjon. Plukk av mannlokket og se om du forstår mekanismen... Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
margarus Svart 16.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2011 hmm ja takk for svar :) skal plukke det av og se om jeg forstår noe oppi der! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 Hvis det er slik GeirKS skriver klarer du sikkert se det på propellaksling. Den roterer sakte når giret slurer, og raskere når den er skikkelig innkoblet, og da har det ikke noe med vingenes vridning å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 16.April.2011 Del på Facebook Svart 16.April.2011 De skruene sørger for å klemme et par bremsebånd mot en trommel forresten. Da går den forover. Sjekk også at de to klemmene på propellakselen, som spaken for vridning dytter på, sitter skikkelig fast. Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.