Jump to content

hvordan "stramme" opp vridbard gear MB10?


margarus

Recommended Posts

hei.

 

på min marna mb10a med vridbar propp har jeg ett lite problem.

 

av og til føler jeg at jeg ikke får full vri eller nokk vri. og av og til er det for mye.

virker som det er noe i gearkassa som må strammes opp eller noe.

 

si at jeg har gear i fri og spaken i midten.

setter den i gear og øker turtall og setter spaken på fullt framover.

da føles det som at propellen kun vrir litt, men vis jeg drar spaken kjapt bak til midten og fort fram igjen så tar den liksom tak og turtallet synker og båten setter fart.

 

det er en slakk en plass tror jeg,

 

ser at det er ett "mann lokk" på toppen av gearkassa. er det noe jeg kan stramme opp oppi der?

 

håper på noe tips da det nermer seg sjøsetting!

Redigert av margarus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en gang en snekke med FM-motor som oppførte seg lignende av det som du skriver. Jeg kjenner ikke din motor eller gir, men hos FM er det to justerbare skruer som sklir over en kon når du setter den i gir. Er disse ikke korrekt justerte vil giret slure. I min girkasse var det relativt lett å se dette.

 

Slik du beskriver det slutter kanskje giret å slure når du tar av litt på vingene, og deretter klarer giret å holde momenter nå som det er hvilefriksjon og ikke glidefriksjon.

 

Plukk av mannlokket og se om du forstår mekanismen...

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...