Jump to content

VHF-sertifikat som privatist, ikke noe problem


Tango Kilo

Recommended Posts

Ikke min hensikt å ødelegge bussinessen til dem som arrangerer kurs, lærer sikkert masse bra der.

Vil bare si til dem som evt. vurderer å ta det som privatist, at det er nokså greit.

Hadde læreboka med meg på sjøen i vinter og leste igjennom en gang.

Leste så igjennom en gang til og tok prøve-eksamen fra nettet dagen før eksamen.

Fikk tre av syv mulige feil, to av feilene var sånne dustefeil jeg egentlig visste.

Så hadde vel nesten bare en feil egentlig :)

Flere av spørsmålene var identiske med de fra prøve-eksamen.

Les boka grundig og ta prøve-eksamen, så er ikke eksamen noe problem, lykke til folks!

Link to post
Share on other sites

Prøve-eksamen ligger på nett, her;

http://www.maritimradio.no/index.php?pid=306

 

Eksamen tok jeg hos Telenor i Kongens gate, Oslo

 

Båtfolk som ikke holder til i Oslo finner listen over godkjente teststeder rundt i landet på hjemmesidene til Telenor Maritim Radio.

 

På noen av disse stedene kan man også få ordnet konsesjonen/lisensen samtidig, her er den listen.

 

Lykke til!

 

PS

Baatskolen POSEIDON starter VHF-kurs i Stavanger motorbåtforening 02. mai kl 1800 for båtfolk som vil ha det på det grundige måten og arbeide seg gjennom stoffet sammen med gode båtkolleger....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vel sparer en noen kroner, men det å være i et "klasserom" sammen med likesinnede får en jo ikke på den måten. Tok kurs/ekasmen på båtførerbeviset hos KNS for noen år siden, og fulgte opp med VHF året etter. Husker hvor gøy det var når onsdagen kom. Ingen blærete medelever men viterbegjerlige mennesker mellom 15 og 60 på begge kursene. En engasjert lærer med masse erfaring som delte raust med artige historier fra et aktivt sjøliv. Synes dette bør være med i regnskapet. Og tror stoffet sitter på en annen måte ved denne typen opplæring. Målet er jo at kunnskapen skal sitte. Ja, en "står på prøven", men lærdomen blir vel mer sporadisk om en ikke er aktiv sjøulk rett etterpå og tilegner seg rutine. Men er jo selvfølgelig avhengig av hvor interresert en er i fordype seg. Men tror på skolbenkprinsippet. Mulig kanskje det har med gråfargen på luggen å gjøre....

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

For min egen del så passet det ikke å ta noe kurs da jeg må på sjøen stadig vekk.

Der får jeg både sjøulk historier og sett masse aktivt bruk av radio gratis:)

Er selv på den tekniske siden av ting så jeg bruker ikke selv vhf i arbeid.

Det viktigste er jo å bruke kunnskapen og få erfaring.

Før du kan gjøre det må du ha sertifikatet.

Litt som å bli en god sjofør, først få lappen, så ut å kjøre en del.

Hjelper vel ikke så voldsomt samme hvor lenge hvor du sitter og har teori og hvor mange gode historier læreren har for å understreke at det er farlig å kjøre bil.

 

Eksamen kostet 695,-

Link to post
Share on other sites

Hjelper vel ikke så voldsomt samme hvor lenge hvor du sitter og har teori og hvor mange gode historier læreren har for å understreke at det er farlig å kjøre bil.

 

Det kommer vel an på hvor flink en er til å lære av andre sine feil, noen må utføre de selv. :wflag:

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Båtfolk som ikke holder til i Oslo finner listen over godkjente teststeder rundt i landet på hjemmesidene til Telenor Maritim Radio.

 

Kan si så meget at da jeg kontaktet flere av disse på denne liste så var de ikke klar over at de sto der en gang.

Hadde heller ikke noen vhf eksamen å tilby.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Kan si så meget at da jeg kontaktet flere av disse på denne liste så var de ikke klar over at de sto der en gang.

Hadde heller ikke noen vhf eksamen å tilby.

 

Ja, der frykter jeg for at du har så altfor rett Polarn :headbang::headbang:

Jeg har hørt det samme fra flere kanter og jeg har bedt Telenor om å ta en ringerunde for å sjekke tilstanden slik at de kan fjerne "teststeder" som ikke er aktive.

 

Det samme gjelder, om mulig i enda større grad, for de som er oppført på Norsk Test sin liste over teststeder for båtførerprøven - der trenges i allefall en totalopprydding . . . .

 

Men for å fjerne eventuell tvil Baatskolen POSEIDON står på alle disse listene og vi har ikke avvist en eneste kandidat som har ønsket å avlegge sin prøve :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg leste også opp til VHF-ekksamen på egenhånd for noen år siden. Troppet opp hos Telenor Maritim Radio i Bergen og tok eksamen der. Det var bare å ringe så kunne jeg komme dagen etter. Hadde bare én feil :thumbsup:

 

Har hatt plenty med radioerfaring tidligere både fra hjelpekorps og Forsvaret, så føler meg uansett ganske trygg på generelle radioprosedyrer. Hvis du ikke har radioerfaring fra tidligere så ville jeg absolutt satt meg på skolebenken.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Litt gammel tråd, dette, men...

 

Hadde litt tid til overs i formiddag, og bestemte meg for at jeg skulle ta VHF-sertifikatet på nett. Og det gikk bra, bestått. Svarte nok dessverre noen feil og skulle rette de opp etter eksamen (39 minutter tok testen), men det var steike umulig. Når jeg klikket på spørsmålet dukket alternativene opp som et kort blaff og det var ikke mulig å endre svaret.

 

I alle fall en pragmatisk eksamensmåte siden man slipper å møte opp et eller annet sted, men kan ta eksamen i et ledig øyeblikk.

 

Men eksamen er i alle fall betalt, bildet sendt inn og da venter jeg vel bare på svar fra Telenor? Får jeg en e-post først og så "noe" i posten etterpå?

Link to post
Share on other sites

Tenkte at man fikk en slags bekreftelse på e-post og orientering om tildeling av sertifikatet i første omgang, og brevet i posten deretter. Det er jo sommertid nå, så bemanningen er kanskje ikke på topp.

 

En standard orientering kan jo et dataprogram automatisk sende ut.

 

Når på året fikk du ditt sertifikat, Lbjordal? I sommerferien, eller utenom?

Link to post
Share on other sites

Da ble jeg litt klokere: Gikk inn på Telenor sine maritime sider (selvbetjening) for å sjekke litt. Der står det

______________________________________________________________________________________

Gratulerer med bestått eksamen!

Du vil motta ditt nye SRC/VHF-sertifikat i posten, normalt innen en ukes tid. Imidlertid må du bare begynne å bruke din VHF-radio.

Du må anskaffe brukerlisens før du kan bruke din VHF-radio. Du vil da få MMSI-nummer tildelt av Telenor Maritim Radio, som VHF-radioen og eventuelt øvrig maritimt radioutstyr skal programmeres med. Programmering av MMSI-nummer må gjøres for at du skal kunne sende DSC-meldinger samt nødsignal (DISTRESS).

Videre får du anledning til å benytte deg av Kystradio sine tjenester

 

______________________________________________________________________________________

 

... og det var jo greit. Antok at denne infoen kom i en separat e-post, men den ligger altså inne på brukerkontoen. Da får jeg opprette en annen tråd for hvilken VHF som er greiest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...