Jump to content

Perkins 42 HK?


Marna

Recommended Posts

.....Denne gang om en Perkins på 42 hk fra 1978.....

Du har ikke modellbetegnelse? F. eks. 4-108 eller tilsvarende? Prøv denne her: http://www.okonomi-deler.no/pdf/perkins/perkins.html  eller denne:  http://www.okonomi-deler.no/pdf/perkins.pdf

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei,

 

Har set og hørt om tre sylindrede perkinser på 37hk.

 

Ellers er det 4108/4107 som jeg mener yter fra 47 til 49 hk.

 

Men perkinser finnes det enormt av, typer/bruksområdet etc. så som en over skriver;

 

sjekk økonomideler as sin side, der finner du oversikten over alle motor nr. du kan da finne hvilken motorfamilie denne tilhører og derifra jobbe videre med og fastslå effekt ol.

Link to post

Jeg tror at 4.107 var forløperen til 4.108 og at førstnevnte hadde lavere ytelse (mener å ha hørt 38 hk), mens sistnevnte har 48 hk.  Det kan jo tenkes at ytelsen har økt med årene.  Det vet jeg har skjedd med 6.354 for eksempel.

 

Far Out

:diving

Link to post

Det viste seg å være en 4.107. Flott motor, men myyyye støy. Det var også en for meg ukjent gløde anordning, det skulle glødes meget lenge til en slags kuppel ble varm og begynte å ryke, da kunne motoren startes. Kan noen forklare hva dette er?

 

mvh

 

Marna

Marna

Link to post

Det viste seg å være en 4.107. Flott motor, men myyyye støy. Det var også en for meg ukjent gløde anordning, det skulle glødes meget lenge til en slags kuppel ble varm og begynte å ryke, da kunne motoren startes. Kan noen forklare hva dette er?

Det vanlige prisippet med denne typen gløding (gamle Bukh 20hk hadde et lignende system) er at returdieselen går innom en egen, liten beholder og fyller denne med noen cl diesel. Ved gløding tappes denne ned i innsuget hvor også glødepluggen sitter. Denne tenner på dieselen som da brenner med åpen flamme (inni innsuget) og varmer opp innsugs-luften. Altså gløder man innsugs-manifolden og ikke forkammeret, som er den vanligste form for gløding. De som har dette sier at det funker bra. Har bare sett dette demonstrert en gang.

 

"Correct me, if I'm wrong!" -  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Walter har her gitt en korrekt beskrivelse av en CAV thermostart unit.

 

Når det gjelder den avbildede Perkins så har den en lekkasje på sjøvannspumpa som bør repareres. Ferskvannsdelen trenger mest sannsynlig en Systemrenskur da jeg ser at rustvann fra ferskvannskretsen lekker ut.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...