Jump to content

Fiksering av salingshorn i forhold til vant.


dixie 27

Recommended Posts

Skal til å rigge nye båten min for første gang.

Forrige båt hadde Selden rigg, denne har Isomat (Albin Nova).

På Selden riggen fantes det setskruer som holdt salingshornet på plass.

På Isomat riggen finnes det ikke noe slikt, ser ikke ut til at noe mangler heller.

Er litt bekymret for at de skal bli hengende for langt ned og dermed ha feil vinkel, kanskje det er en ide å sette på en slags wirekleme i underkant?

Link to post
Share on other sites

Når først riggen er trukket til så kommer ikke salingshornene nedover! Kraften virker rett innover. Jeg mener isomat riggen har en "plast" foringer inne i salingshornet rundt bolten som går igjennom innfestningen. Den er viktig at er hel. Trekk til riggen iverfall 20% av bruddlast kankje litt over, den skal stå stramt og ikke slakke seg i le under seiling. Kil også masten i mastekragen i dekk, det blir som et ekstra salingshorn.

Link to post
Share on other sites

På de båtene jeg kjenner er salingshornene festet til vantet med klemmer som skrues fast. Mange båter har mindre vinkel mellom salingshorn og vant over salingshornet enn under salingshornet. Dette gjør at salingshornet glir ned når riggen strammes hvis det ikke er festet til vantet. I fjor satte jeg på en wireklemme rett under salingshornet for å hindre glidning. På Oceanisen må tappen ytterst på salingshornet trekkes ut for å kunne stramme, og dette gjøres enklest når masten er nede. På denne båten festes salingshornet til vantet slik at vantet peker ørlite oppover.

 

Red: Fikk ikke med meg at spørsmålet gjaldt Isomatrigg. Kjenner ikke denne.

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...