Jump to content

Belastningstest av batterier.


Polarn

Recommended Posts

Lurer på en ting. Er ikke så belært ang batterier så jeg får vel spørre :thumbsup:

Dersom jeg starter med fulle batterier og setter på noe lys og kjøleskap og lar dette stå på fra kvelden til dagen etter.

Forsøker så å starte motor dagen etter og den fyrer. Kan jeg konkludere at batteriene er ok da? Evt at jeg har nok batterier til denne bruken? Har 2 X 125 amp. Et start og et forbruk. Tenkte da på å belaste begge samtidig.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

2 x 125 Ah er en grei størrelse for veldig mange om du ikke har all verdens utstyr. Men jeg hadde nok skilt batteriene, dvs hatt det ene bare til start. Slik får du alltid startet. Med forbruksbatteri på 125 Ah har du rundt 40 - 60 Ah til rådighet (kan ikke ta ut alt - avhengig av type batteri). Med kjøleskap på gj. snittlig 2,5 A og lys 10 A dvs 12,5 A har du strøm til ca 40 - 60 / 12,5 = 3 - 5 timer.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

åja, det var ikke rare greiene da, så om jeg dobbler forbruksbanken da eller setter inn et 125 amp til så får jeg ca 6 - 10 timer med den bruken? Eller er jeg helt på jorde nå?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Stemmer det.. Er ikke så veeldig mye, nei. Det er sikkert derfor også mange etter hvert monterer solcellepanel for å bøte på dette. Er selv på vei til å kjøpe dette inn... :tongue: Samt bytte alle lyspærer til LED - DER er det mye å spare!!

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

LED-pærer kan nok generere støy, men stort sett går det greit med enkle LED-pærer. Men nå må du ikke la deg skremme helt av eksemplet til jsw. Han tok nok svært godt i angående lysbruk. Et forbruk til lys på 10A betyr jo at du har på lys på tilsammen 120watt! Så mye lys tror jeg neppe en ung mann trenger for å lese avisen. De største 12volt pærene en bruker i båt er 20watt, og du har neppe 6 slike på samtidig!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, stort sett er det bare kjøleskapet som står på hos meg. Bruker mest oljelamper og telys. Kan hende lysa i kabinen står på noe for lesing av noe blader før natti natt.Kanskje bytte ut de der inne med led da og evt lanterner.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Draco 23. Under Arendals regattaen i fjor lå jeg på gjestebrygga fra torsdag kveld til søndag ettermiddag, da stod

kjøleboksen (m/kompressor) på hele tiden og med sporadisk bruk av lys og stereo så hadde jeg 10.8V på batteriet på søndags

ettermiddagen.

 

Jeg har et 110Ah batteri som da var i bruk for 2. sesongen.

Dette gir deg en indikasjon på hva du kan forvente.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Om jeg har skjønt belæringen rett så gir et 125 amp batteri meg ca 40 - 60 amp glede. Av de deler jeg på forbruk av amp for å få ca levetid på på forbruket av batteriet. eks 60 amp / 10 i forbruk gir meg 6 timer.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Riktig, bortsett fra at dersom en skal være korrekt med de elektriske enhetene, så oppgis et batteri kapasitet i antall amperetimer (Ah) og ikke ampere (A). Men regnestykket ditt gir rett svar. Så dersom du kun har på kjøleskapet og bruker parafinlamper til lys, kan du ha det på i: 50Ah/2,5A = 20 timer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så bra, da har jeg lært litt i dag å :thumbsup:

Men som Kalle sier kanskje et forbruksintrument ikke hadde vært så dumt. Kobler man det instrumentet rett på hovedbryter da eller?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Et slikt"forbruksinstrument" (godt navn forresten) som til vanlig kalles et battmeter, består av selve instrumentet med display, og en shunt som settes inn i serie med hovedkabelen (pluss eller minus, avhengig av fabrikat) fra forbruksbatteriet. Der kan du lese av spenningen på batteriet i volt, hvor mye strøm du trekker i øyeblikket i ampere, hvor mye du eventuelt lader med i ampere, hvor mange amperetimer du har forbrukt siden batteriet var fulladet, og dette også gjerne i prosent. Hva du kan vise er avhengig av fabrikat. Jeg har selv et av de billigste, et NASA battmeter til kr.1490,-

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og har man felles start/forbruksbatteri er det viktig at ikke starteren er koblet over/gjennom shunten, for da ryker den (shunten altså), med mindre man har en shunt som tåler belastningen. Ser at mange "Forbruksinstrumenter" leveres med 100A shunt, de vil ikke

tåle strømmen som en starter trekker så da må shunten kun kobles inn på ledningen som går til forbruk.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Et pålitelig instrument til slikt bruk er både avansert og dyrt. Det har dere vist funnet ut før jeg postet dette innlegget :smiley: Når det gjelder bruk av kjøleskap har jo Lars H nevnt et godt råd i en annen tråd som lød omtrent slik. Før du går til havn, og mens motor går setter du skapet på maks kjøling. Da er det godt nedkjølt når du legger til og du kan gjerne regulere tempen litt opp igjen. Da har du kjølt det ned maksimalt mens motoren gikk mens det var overskudd av strøm. Er det 20 grader + i skapet når du stopper motoren vil du bruke mye strøm unødvendig når du har lite av den.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syntes da ikke 1490,- er avskrekkende dyrt, og Nasa har jo gode instrumenter de. Har selv hatt Nasa instrumenter på flere tidligere båter og de har jeg vært godt fornøyd med.

Ellers et godt poeng du har med og sørge for og ha godt og kaldt kjøleskap før man legger seg til for natten/helgen.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å spare strøm ifb. kjøleskapet, fyller jeg alltid frysedelen med kalde kjølelementer (slike løse en bruker i kjølebokser) når jeg starter opp hjemmefra, samtidig som jeg setter skapet på max kjøling til vi er fremme og slår av motoren. Da tar det ennå lengre tid før skapet starter første gang. Og melk, pils og andre varer fraktes i kjølebag hjemmefra slik at de er kalde når de settes inn i skapet.

 

Og under frokosten i båten, fylles melkeglassene og kartongen settes inn i skapet umiddelbart. Om en da heller må åpne døren flere ganger slik at den kalde luften "renner ut", betyr lite. Det skal lite energi til å kjøle ned luft. Men å kjøle ned en melkekartong som har stått på bordet og blitt varm i løpet av frokosten, krever myyye energi for å bli kald igjen. Når det gjelder øl, er vel ikke dette noe problem. Boksen taes ut av skapet og drikkes opp uten å settes halvfull inn i skapet igjen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, vi har jo hatt mange år bak oss til å suge opp litt nyttige saker og ting, - og mange år til å glemme ting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å spare strøm ifb. kjøleskapet, fyller jeg alltid frysedelen med kalde kjølelementer.....

 

Istedenfor kjøleelementer fryser jeg ned en 5 liters drikkevanns kanne. Denne setter jeg i kjøleboksen, som Lars H. Sparer også støm på dette - og i tillegg har jeg iskaldt drikkevann etterhvert som isen smelter :drink:

Link to post
Share on other sites

Ikke dumt det, - dersom en skulle ha behov for å drikke vann i båten. :cheers: Men noen 5 liters dunk er det nok ikke plass til i frysedelen på mitt 46 liters skap.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og ved hvilken spenning bør man lade?

 

Om du ikke skal påføre batteriet varig skade bør du ikke slippe det stort under 12 volt. Ved 10,8 som du var nede i har batteriet fått seg en stygg knekk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så når jeg sjekket tabellen som ligger i båten at 12 volt var litt drøyt. Ved 50% utladet batteri har det en hvilespenning på 12,2 volt, alt under dette vil påføre batteriet større eller mindre skader som virker inn på kapasitet og levetid. Dette gjelder åpne bly/syrebatterier, AGM og gelbatterier kan ha andre spenningsgrenser...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...